• Att dansa är att leva

Pumpa bröstmjölk och amma kombinationen!

jag gick och köpte en bröstpump, nu på mellandagarna. Jag tänkte att nu lär lillen blir 2 månader så kanske han kan ge mig en chans lite då och då. Och låta pappa mata honom så de kan knyta band litegranna..

Nu provar jag att pumpa och det är ett väldans meckande och trixande att hitta rätt teknink.. Nu är jag nybörjare på denna lilla aparaten men det tog mig 20 minuter... om inte mer... att få ut 40ml bröstmjölk.

Han drack det på 3 minuter... jaha det var den lilla friheten jag fick liksom..(jag äskar att amma.. det e inte det, men jag vill gärna ha en liten paus)
    Han började stor böla när det tog slut och jag fick ju såklart amma honom. Min son 2 månader gammal, vill inget annat än att äta!!!

Igår var det en sådan dag, jag ammade honom av och till från kl 15-19!!!

• Svar på tråden Pumpa bröstmjölk och amma kombinationen!
  • Buttelina

låter som min son när han var 6 veckor till 3 ½ månad. han ammade konstant eftermiddagar och kvällar.

det krävs lite teknik för att pumpa och det tar lite tid.

för oss blev det inte "bättre" förrän han började med gröt/välling.

Jag accepterade läget och planerade min tid. När periden på em kväll kom så visste jag att det var rumpläge som gällde så då satt jag i soffan framför datan eller en bra film

Isabel och Alexander - mina små hjärtan
  • mmaria

Min tjej är också två månader och jag har haft samma funderingar! Hur mycket ska man pumpa för att de ska bli nöjda? Jag har ju ingen aning om hur mycket hon äter per amning liksom?

• Tandvärk

Ett tips för att effektivisera pumpningen; amma på ena bröstet och pumpa på det andra, samtidigt alltså. Sätter fart på utdrivningsreflexen så att det sprutar mjölk i pumpen... Funkar inte alls bra för mig annars, tar evigheter... Funkar allra bäst på morgonen när jag har mycket mjölk, men har man en unge som äter nätterna igenom kan det kanske kvitta när man gör det?

• Att dansa är att leva

Hur kan man hålla i pumpen och amma samtidigt? Verkar knepigt.
    Jag har som sagt precis börjat pumpa. Andra dagen idag liksom. Och det är sånt meckande med att den ska vara tätt så att ingen luft tränger igenom. Kämpade i 10 minuter för 20ml. Min bebis blev super arg när han drack upp de 20 ml på 2 minuter. Jag hann inte pausa där alls! Och synd om pappan som vill så gärna ha mysstunder med sin son när han kan mata honom också.
    Men jag ville prova pumpa för att ge pappan en chans att mata och dels för att ge mig en chans att pausa lite.

Men det står i instruktionen att man får försöka många gånger att pumpa tills man hittar knepet. För sedan går det nog rätt smidigt till kan jag tänka mig.

• olandstoken

Jag lärde mig aldrig att pumpa! Det är jättesvårt. De ända gångerna jag fick ut något (mer än 10 ml) var på natten när sonen sov över ett mål. Men en dag bara vände det och han ville inte snutta så mycket, jag var inte längre det som var intressantas.

• Miracle09

Jag ska också köpa en pump. Min dotter är 1 månad och ammar var tredje-fjärde timme. Ibland längre om hon sover. För två veckor sen ville hon äta varrannan timme, men jag kom på att det var bättre att låta henne hålla ut längre, sen åt hon mer och behövde inte ta igen förrän efter tre-fyra timmar. För om man ammar ofta så äter dem mindre och oftare som sagt.
    Men det här med att pumpa är nog svårt i början. Och man kan aldrig veta hur mycket dem äter vid amning, men om man kollar på tabeller vad dem bör äta efter vikt, så är det rätt mycket. Tror att min dotter som väger ca 4,5 kg bör äta runt 100 ml per mål. Det känns som om det blir svårt att pumpa ut så mycket. Vi får ha tålamod helt enkelt.

• Trillian80

Jag har fått pumpa ända sedan BB (sedan 18 dec), då med en elektrisk pump. Var skitsegt, kunde sitta i 20-30 min och bara få några droppar, men det var ju innan mjölken runnit till.
    Nu använder jag Medelas handpump utan några problem, kan få upp till 160 ml om mornarna och oftast kring 60 ml på dagen (efter amning). Det kanske är olika svårt med olika pumpar?

• Strumpansmamma

Ge inte upp direkt... ju mer stressad du är desto mindre mjölk kommer det. Sen är man ofast ganska snabb på att ge upp när man pumpar, det känns som om det inte kommer något. Men efter en stund brukar det rinna till. Sen är det olika tider på dygnet.. jag kan pumpa ut 240 ml på förmiddagen men bara 40 ml på kvällen.
    Drick mycket och som sagt stressa inte, det ger negativ effekt!!

Svar på tråden Pumpa bröstmjölk och amma kombinationen!