• ElsaMelodie

karpaltunnel

Hej! Bara undrar om någon kan svara på lite frågor. För några veckor sen började mina fingrar domna bort under natten. Det var inte så farligt, bara att ändra läge så försvann det. Nämde detta för min bm och hon sa att det var karpaltunnel och att det var ganska vanligt bland gravida, men att det ska försvinna efter förlossningen. Men nu under julhelgen har det blivit värre och nu är min fingrar avdomnade hela tiden och jag har ingen styrka i dom. Det är bara i högerhanden, men jobbigt då jag är högerhänt. Så jag kan knappt hålla något med den handen. Nu till mina frågor. Jag är i v 33 och har minst 7 veckor kvar, ska jag behöva ha det så här hela tiden? För det blir ju inte direkt bättre. Finns det något man kan göra för att det ska kännas bättre? Kommer att ringa min bm imorgon och fråga, men om jag känner henne rätt så kommer hon att säga att det är normalt och att det kommer att gå över =( och jag förstår att det är vanligt, men jag orkar inte ha det så här i 7 veckor till då jag har 2 åring hemma som vill hitta på saker. kan inte ens hålla i en penna utan att det gör ont =( Eller ska man ringa till läkare istället?
    Tack!

• Svar på tråden karpaltunnel
  • luckyme83

jag hade domningar i bägge händer sista månaderna...
    men man kan gå till läkaren och få skenor..det brukar hjälpa litegrann..
    för mig försvann domningarna ca 2 månader efter förlossningen..

• GrönaDruvan

Hej!

Jag hade precis som dig min förra graviditet. Jag fick riktigt riktigt illa. Hade ingen styrka, kunde inte ens lyfta en kopp eller öppna ett juicepaket när det var som värst.
    Hade ingen känsel i mina fingrar. Jag hade i båda händerna. Jag hade en extrem värk i armarna.
    Det var fruktansvärt, och några skenor hjälpte aldrig mig. Jag hade hellre fött 20 barn på raken än att ha det såhär igen.

Jag ringde själv till ett större sjukhus och fick komma och träffa en läkare. Det kändes liksom inte bra att gå med detta..
    Han sa att det är inte farligt att gå med en kortare tid ( som några veckor är, även om det inte känns så..)
    Jag hade ju haft det säkert sen vecka 28-30 någon gång.
    När jag gick till läkaren så hade jag kanske 10 veckor kvar. Jag fick välja om jag ville operera detta. Gravida har förtur.

Jag valde iaf att inte operera, därför att jag precis innan jag blivit gravid opererat handleden och varit sjukskriven i 3,5 månad. Kände inte för att bli sjukskriven igen.
    Jag hoppades på det bästa, att det skulle försvinna efter förlossningen.

Det försvann! Det mesta försvann direkt, men det tog några månader innan jag fick tillbaka all känsel i fingrarna.

Om du opererar så är det en snabb operation, som görs under lokalbedövning. Den tar ca 5 min.
    Du blir sjukskriven ca 6 veckor.

Jag tycker du själv ska ta kontakt med sjukvården. Testa skenor.
    annars är det TYVÄRR bara att stå ut...

• GrönaDruvan

Nä, jag fick det nog tidigare förresten. eftersom det var 10 veckor kvar ungefär när jag gick till läkaren, och jag då gått med det i 5-6 veckor tror jag...

• Lurvenpajsaren
    luckyme83 skrev 2009-12-27 19:23:12 följande:
    jag hade domningar i bägge händer sista månaderna...men man kan gå till läkaren och få skenor..det brukar hjälpa litegrann..för mig försvann domningarna ca 2 månader efter förlossningen..
    Okej, det kan dröja såpass länge alltså...
    Fock det i båda händerna två veckor innan förlossningen och nu tre veckor efter sitter det fortfarande kvar. Har dock inte ont, men det är jobbigt att inte känna saker ordentligt. jobbigt att inte känna sin bebis hud ordentligt heller.
  • ElsaMelodie

Tack så mycket för era svar!! Får ringa imorgon och se vad bm säger, kanske är det bäst att ringa till läkaren istället. Köper man skenorna på apoteket?

• h80
    ElsaMelodie skrev 2009-12-27 19:55:12 följande:
    Tack så mycket för era svar!! Får ringa imorgon och se vad bm säger, kanske är det bäst att ringa till läkaren istället. Köper man skenorna på apoteket?
    ja, de finns på apoteket
  • GrönaDruvan
    ElsaMelodie skrev 2009-12-27 19:55:12 följande:
    Ja, finns att köpa där. Kan vara bra att även få komma till en arbetsterapeut för att få lite råd och tips på övningar du kan göra.
  • pheonix101

jag hade problem innan jag blev gravid, läkaren sa att det kommer att bli värre under graviditeten, men jag ska gjöra min opration ett halv år efter att jag har fött.

• GrönaDruvan
    pheonix101 skrev 2009-12-28 11:38:30 följande:
    jag hade problem innan jag blev gravid, läkaren sa att det kommer att bli värre under graviditeten, men jag ska gjöra min opration ett halv år efter att jag har fött.
    Jag hade detta innan jag blev gravid också... sen försvann det några månader för att sen komma tillbaka med dunder o brak när man var gravid...
  • Ninnis75

Hej.

Förra graviditeten fick jag besvär som du beskriver med domningar,stickningar och SMÄRTA i höger hand som strålade upp i armen.Karpaltunnelsyndrom.Jovisst. Mina besvär började i vecka 22 och det kändes som ett långt helvete innan jag fick råd att skaffa - och prova ut skena för handen - hos arbetsterapeuten. Hon gav mig tips och råd. Skenan fick jag hyra och den lämnade jag tillbaka.Visst kan du köpa en skena på apoteket men har du stora besvär kan somsagt en arbetsterapeut vara värdefull att träffa.

Mitt besvär försvann när hon föddes.

Jag sökte läkare i ren desperation och fick remiss till handkirurgen men då tackade jag nej. Fick recept på sömntabletter som jag aldrig hämtade ut. För mig blev skenan räddningen och jag kunde sova skönt nattetid.

Att operera karpaltunnelsyndrom under graviditet är ovanligt men det förekommer. Jag var rädd för bestående nervskada efter jag fött,men tack och lov återhämtade jag mig helt. Det finns risk för nervpåverkan efteråt,men vet inte hur vanligt det är. Oroa dig inte i onödan.

Nu är jag gravid igen i vecka 29 och än så länge inget påtagligt besvär. Inte än iaf. vi får se. Och skulle det dyka upp den här gången vet jag vad jag ska göra och så vet jag att det är övergående. Första gången ser man inget slut på eländet. Jag vet vad du menar.

Stort lycka till och hoppas du fick lite tips och råd.

Svar på tråden karpaltunnel