• ElsaMelodie

karpaltunnel

Hej! Bara undrar om någon kan svara på lite frågor. För några veckor sen började mina fingrar domna bort under natten. Det var inte så farligt, bara att ändra läge så försvann det. Nämde detta för min bm och hon sa att det var karpaltunnel och att det var ganska vanligt bland gravida, men att det ska försvinna efter förlossningen. Men nu under julhelgen har det blivit värre och nu är min fingrar avdomnade hela tiden och jag har ingen styrka i dom. Det är bara i högerhanden, men jobbigt då jag är högerhänt. Så jag kan knappt hålla något med den handen. Nu till mina frågor. Jag är i v 33 och har minst 7 veckor kvar, ska jag behöva ha det så här hela tiden? För det blir ju inte direkt bättre. Finns det något man kan göra för att det ska kännas bättre? Kommer att ringa min bm imorgon och fråga, men om jag känner henne rätt så kommer hon att säga att det är normalt och att det kommer att gå över =( och jag förstår att det är vanligt, men jag orkar inte ha det så här i 7 veckor till då jag har 2 åring hemma som vill hitta på saker. kan inte ens hålla i en penna utan att det gör ont =( Eller ska man ringa till läkare istället?
    Tack!

• Svar på tråden karpaltunnel
  • GrönaDruvan
    Ninnis75 skrev 2009-12-29 00:36:06 följande:
    Hej.Förra graviditeten fick jag besvär som du beskriver med domningar,stickningar och SMÄRTA i höger hand som strålade upp i armen.Karpaltunnelsyndrom.Jovisst. Mina besvär började i vecka 22 och det kändes som ett långt helvete innan jag fick råd att skaffa - och prova ut skena för handen - hos arbetsterapeuten. Hon gav mig tips och råd. Skenan fick jag hyra och den lämnade jag tillbaka.Visst kan du köpa en skena på apoteket men har du stora besvär kan somsagt en arbetsterapeut vara värdefull att träffa.Mitt besvär försvann när hon föddes. Jag sökte läkare i ren desperation och fick remiss till handkirurgen men då tackade jag nej. Fick recept på sömntabletter som jag aldrig hämtade ut. För mig blev skenan räddningen och jag kunde sova skönt nattetid. Att operera karpaltunnelsyndrom under graviditet är ovanligt men det förekommer. Jag var rädd för bestående nervskada efter jag fött,men tack och lov återhämtade jag mig helt. Det finns risk för nervpåverkan efteråt,men vet inte hur vanligt det är. Oroa dig inte i onödan. Nu är jag gravid igen i vecka 29 och än så länge inget påtagligt besvär. Inte än iaf. vi får se. Och skulle det dyka upp den här gången vet jag vad jag ska göra och så vet jag att det är övergående. Första gången ser man inget slut på eländet. Jag vet vad du menar.Stort lycka till och hoppas du fick lite tips och råd.
    Läkaren sa till mig att man tappar ungefär 5% av styrka efter en operation... styrka, känsel.. ja, nåt av det va det.. minns inte på rak arm just nu...

Jag är livrädd för att få tillbaka detta nu när jag är gravid, är i vecka 16, så man får se....
  • GrönaDruvan

Kan också säga att jag fick skenor av arbetsterapeuten, här behöver man inte hyra. Säkert olika det där

• Little Mrs Li

Hej!
    Jag opererade min högra handled för karpaltunneln förra sommaren.
    Det var en mycket smidig operation och jag ångrar verkligen det inte!!!
    Jag hade gått med detta i flera år utan att förstå vad det var. Det kom och gick, men när jag började nytt jobb som innebar att jag använde handleden helatiden (charkdelikatess) så försvann det inte och blev värre. Nu känner jag inte något.

Vill bara nämna att jag var sjukskriven 6 veckor, men det dröjde ytterligare nästan 6 veckor innan handleden var helt återstäld...
    Nu är det säkert olika för person till person och hur duktig man är på övningarna man ska göra...

Lycka till!!!

• medistra

är i princip exakt samma situation som TS, är i v. 34 och har verkligen jätteont i min högra hand, fingrarna är avdomnade eller har stickningar, ingen kraft knappt alls när det är som värst, och ständig värk i handen och handleden

börade känna av det för ett par veckor sen men det blir bara värre

handen är dessutom väldigt svullen

försöker tänka på att sova med handen högt som min bm tipsade om, lägger kuddar under men det är ju inte så himla lätt att tänka på när man väl somnat

ska kontakta arbetsterapin i morgon och se om man kanske kan få en sån där skena, missade deras teleontid idag

• Lycklig Jessica

Hej jag är i vecka 35 och har samma problem, har haft jätteont men köpte skenor på apoteket....första tiden hade jag dom mer eller mindre dygnet runt men nu har det blivit såpass bra att jag bara behöver sova med dom! När jag sover vinklar jag händerna konstigt och då kan det inte flöda fritt ut i händerna så skenorna funkar perfekt för mig!

• medistra

Lycklig Jessica skrev 2009-12-29 10:45:27 följande:

Hej jag är i vecka 35 och har samma problem, har haft jätteont men köpte skenor på apoteket....första tiden hade jag dom mer eller mindre dygnet runt men nu har det blivit såpass bra att jag bara behöver sova med dom! När jag sover vinklar jag händerna konstigt och då kan det inte flöda fritt ut i händerna så skenorna funkar perfekt för mig!
    är skenorna "receptfria" så att säga?

kan man köpa dem utan att ha kontaktat arbetsterapeut eller läkare och vad kostar de?
  • Lycklig Jessica

Japp dom är receptfria, det står även på förpackningen att dom kan användas vid karpaltunnelsyndrom. En skena kostar runt 160kr och kan användas både på höger eller vänster hand. Mät handleden innan, det finns olika storlekar på dem som står på förpackningen.

• ElsaMelodie

Tack snälla ni för alla svaren!! Ringde min bm i måndags men som jag trodde kunde hon inte hjälpa mig så mycket. Hon sa att man måste ha jätte ont innan man kan få hjälp av en arbetsterapeut och att skenorna är jätte dyra, så det kändes ju inte så kul....ont har jag ju ibland...men men, köpte en skena på apoteket, kostade 162 kr och fungerade jätte bra de första dagarna. Men nu börjar fingrarna domna bort trots att jag har skenan på mig. Men visst hjälper den, kanske hade varit värre utan den....men tror ändå att jag ska vända mig till min husläkare när alla helgdagar passerat. Kanske kan man få mer hjälp där. Tack åter igen och Gott nytt år till er alla!!

• Jkpg Deluxe
    ElsaMelodie skrev 2009-12-30 21:55:10 följande:
    Tack snälla ni för alla svaren!! Ringde min bm i måndags men som jag trodde kunde hon inte hjälpa mig så mycket. Hon sa att man måste ha jätte ont innan man kan få hjälp av en arbetsterapeut och att skenorna är jätte dyra, så det kändes ju inte så kul....ont har jag ju ibland...men men, köpte en skena på apoteket, kostade 162 kr och fungerade jätte bra de första dagarna. Men nu börjar fingrarna domna bort trots att jag har skenan på mig. Men visst hjälper den, kanske hade varit värre utan den....men tror ändå att jag ska vända mig till min husläkare när alla helgdagar passerat. Kanske kan man få mer hjälp där. Tack åter igen och Gott nytt år till er alla!!
     varför måste man ha "jätte ont"?! det är nog så handikappande ändå att inte ha någon känsel ju! Jag kunde tillslut knappt hålla i gaffeln och äta, eller hålla i en penna och skriva, knappt ens hålla i en bok och läsa! 
    tycker du ska få remiss till arbetsterapeut på VC! det är jobbigt att domna bort hela tiden!!! Stå på dig! 
  • medistra

jag har köpt en skena nu på apoteket och den hjälper faktiskt en hel del, tar inte bort alla besvär men mycket, men en förutsättning är att jag sover hela natten med den annars gör den inte mycket skillnad

dagtid kan jag ta av den kortare stunder men så fort jag känner att fingrarna domnar eller börjar "pirra" måste jag sätta på den igen

men nu kan man ju i alla fall fungera normalt igen

• ElsaMelodie

Efter att ha haft jätte ont på nätterna så gick jag till läkaren och han skulle skicka en remiss till arbetsterapeuten, så nu har jag stått på mig =) Hoppas det inte dröjer allt för mycket!!

Svar på tråden karpaltunnel