Orkar inte mer!! Femåring
Har en snart femårig dotter som inte kan vara mer än tre meter från mej,hon är alltid alltid i närheten all sin vakna tid. Kan absolut inte leka eller göra något på egen hand och jag har verkligen försökt ALLT för att få igång henne med något.
Hon klättrar på mej då jag sitter i soffan,hon står utanför duschen då jag duschar,hon klättrar upp på köksbänken då jag lagar mat. Hon upprepar allt hon säger tre gånger så hon pratar alltså konstant.
Hon hoppar och skuttar och man ska helst sitta och se på henne under tiden. Brukar titta några gånger men sen förklara att jag måste göra annat också.
Försöker sysselsätta henne med att tex duka då jag lagar mat och då hon klättrar på mej i soffan så ger jag förslag åt henne vad hon kan göra istället.
Har lekt med henne och försökt få igång henne med att leka själv men absolut ingenting kan få henne att sätta sej ner och koncentrera sej på något SJÄLV en liten liten stund.
Jag har varit sjukskriven för utbrändhet och går nu hos terapeut och det som vi främst diskuterar i dagsläget är att jag upplever det som så jobbigt att aldrig få egen tid på dagarna,att dottern är så klistrad vid mej.
För att jag ska bli helt återställd så behöver jag få lite andrum härhemma.
Terapeuten tyckte att jag skulle ringa bup,att det kan vara någon form av tvångsbeteende hon har...
Mina ideer är helt slut,har verkligen försökt aktivera henne och få henne intresserad av någonting men det går bara inte..
Julklapparna hon fick var ointressanta (förutom målarfärgerna de har hon faktiskt öppnat) har försökt peppa henne att vi ska testa dem men näe...hon vill inte...
Som exempel hittade jag en stor låda med lego på vinden,visade den åt henne och föreslog att vi skulle bygga men det ville hon inte och legot bara står där och samlar damm hon har inte ens öppnat lådan och tittat i den.
Har rensat i hennes rum så att hon inte ska ha för mycket saker men vad hjälper det när hon aldrig ÄR där förutom då hon sover... :(