Inlägg från: Tofslans matte |Visa alla inlägg
  • Tofslans matte

Orkar inte mer!! Femåring

Har en snart femårig dotter som inte kan vara mer än tre meter från mej,hon är alltid alltid i närheten all sin vakna tid. Kan absolut inte leka eller göra något på egen hand och jag har verkligen försökt ALLT för att få igång henne med något.

Hon klättrar på mej då jag sitter i soffan,hon står utanför duschen då jag duschar,hon klättrar upp på köksbänken då jag lagar mat. Hon upprepar allt hon säger tre gånger så hon pratar alltså konstant.

Hon hoppar och skuttar och man ska helst sitta och se på henne under tiden. Brukar titta några gånger men sen förklara att jag måste göra annat också.

Försöker sysselsätta henne med att tex duka då jag lagar mat och då hon klättrar på mej i soffan så ger jag förslag åt henne vad hon kan göra istället.

Har lekt med henne och försökt få igång henne med att leka själv men absolut ingenting kan få henne att sätta sej ner och koncentrera sej på något SJÄLV en liten liten stund.

Jag har varit sjukskriven för utbrändhet och går nu hos terapeut och det som vi främst diskuterar i dagsläget är att jag upplever det som så jobbigt att aldrig få egen tid på dagarna,att dottern är så klistrad vid mej.
    För att jag ska bli helt återställd så behöver jag få lite andrum härhemma.

Terapeuten tyckte att jag skulle ringa bup,att det kan vara någon form av tvångsbeteende hon har...

Mina ideer är helt slut,har verkligen försökt aktivera henne och få henne intresserad av någonting men det går bara inte..
    Julklapparna hon fick var ointressanta (förutom målarfärgerna de har hon faktiskt öppnat) har försökt peppa henne att vi ska testa dem men näe...hon vill inte...

Som exempel hittade jag en stor låda med lego på vinden,visade den åt henne och föreslog att vi skulle bygga men det ville hon inte och legot bara står där och samlar damm hon har inte ens öppnat lådan och tittat i den.
    Har rensat i hennes rum så att hon inte ska ha för mycket saker men vad hjälper det när hon aldrig ÄR där förutom då hon sover... :(

• Svar på tråden Orkar inte mer!! Femåring
  • Tofslans matte

Hon går på förskola 9-15 alla vardagar :)
    Nu över julen är hon dock ledig t.o.m 4.1.

Har pratat med förskolan om hur hon är hemma men de tycker att hon fungerar bra på förskolan och det är ju jättebra men då funderar jag ju över varför hon är så klistrig härhemma

• Tofslans matte

Hon har simskola en gång i veckan,vi åker skridskor flera gånger i veckan och vi är ute massor. Träffar kompisar i hennes ålder men det fungerar sällan bra då hon mest klänger på mej.

• Tofslans matte
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-27 20:48:02 följande:
    Hon är säkert orolig för dej, då inte mått bra, har du haft en tråd ute om detta hyfsat nyligen?
    Ja jag hade en tråd om det för ett tag sen.
    Hon har alltid varit så här,dvs ingen lekglädje utan från riktigt liten bebis var hon ständigt missnöjd och jag fick bära på henne. Jag mådde ju bra då hon var yngre och hon har alltid varit såhär...
    Annars hade jag ju "köpt" teorin att hon vaktar på mej för att se hur jag mår!
  • Tofslans matte
    garib skrev 2009-12-27 20:50:43 följande:
    Ar du ensamstaende eller kan pappan avlasta dig.Hon marker nog att du inte mar bra och vill ha din uppmarksamhet.Har hon fler syskon,ar hon avundsjuk. Kan du fa utokad tid pa forskolan.
    Hon har fler syskon men de är tonåringar. Pappan bor med oss och han har också reagerat på att hon inte "kan" låta mej vara ifred fastän han aktiverar henne...
    Jag jobbar kortare dagar för att få allt att fungera hemma med aktiviteter o skjutsar osv så det känns inte riktigt ok att låta henne gå längre dagar då.. Tanken har slagit mej men som det är just nu så får hon vara 9-15.
  • Tofslans matte

Bite me skrev 2009-12-27 20:52:18 följande:

Tofslans matte skrev 2009-12-27 20:48:06 följande:
    Någonstans under hennes uppväxt tycks hon ju ha missat att lära sig självständighet, felet är ju ditt och istället för att lägga ansvaret på henne o fundera på BUP kanske du ska fundera på var ni gjort fel o försöka rätta det. Vad jag inte alls förstår är hur du kan vara så trött på henne om hon är borta större delen av veckorna från dig då du är hemma sjukskriven?
    Jag är inte sjukskriven längre jag jobbar 9-15 alla dagar så all min lediga tid är jag tillsammans med henne. Jag är inte trött på henne jag önskar att hon kunde sitta och njuta av att kunna sysselsätta sej själv en stund. Och tro mej jag HAR verkligen vridit ut och in på mej för att fundera vad jag gjort för "fel" någonstans men jag kan inte finna något svar på det....
  • Tofslans matte
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-27 20:57:21 följande:
    Har en väninnas barn som är så, han har Asbergers, å låter aldrig sin mamma göra något, minns inte vad det heter, men typ övergivenhetssyndom.
    Ja till saken hör ju att hon har ett syskon med just den diagnosen(asperger) som var likadan i samma ålder (förutom att h*n hade otroliga raserianfall x antal per dag)!
    Just oviljan till att leka och ingen förmåga till att fantisera vilket ju naturligtvis gör det svårt att starta upp en lek...
  • Tofslans matte
    Mei skrev 2009-12-27 20:58:53 följande:
    Hon kanske är en väldigt social person som får ut mest av att interagera med andra. Det är inte en sjukdom Dessutom kan det vara så att ju mer du signalerar att du vill att hon ska gå iväg och sköta sig själv och leka själv desto viktigare blir det för henne att försöka få din tid och uppmärksamhet. Kan du inte vända på det? Var riktigt mycket med henne varje förmiddag, gå ut tillsammans med henne och låt henne se och uppleva saker med dig och prata riktigt mycket om det. Så kan du med gott samvete sen sätta henne framför lite jullovsfilm eller försöka sätta igång henne i engen lek på eftermiddagen så att du får lite andrum. Om du är ihärdig med att övertyga henne om att du tycker om att vara med henne och interagera med henne så kanske hon känner att hon kan släppa taget om dig lite. Istället för att du riktar in dig på att hon ska släppa taget först så att du får ork att vara med henne.
    Hon är jättesocial och världens gulligaste:) Vi kramas massor och har väldigt mycket kroppskontakt! Men absolut du har en bra point där,även om vi gör massor tillsammans men jag kanske inte riktigt är 100% närvarande efter min utbrändhet och allt som förekom den... Ska verkligen försöka imorgon då det är bara hon och jag hela dagen!
  • Tofslans matte
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-27 21:06:32 följande:
    Om ni haft mkt problem med syskonet kanske dottern kommit i skymundan, å nu tar den tid hon tycker hon förtjänar?
    Hon var inte född då vi hade det som värst med syskonet som i dagsläget fungerar som vilken annan tonåring som helst. Vi har jobbat ofantligt med syskonet för att få h* att fungera och till all lycka så är det inga bekymmer på den fronten längre!
  • Tofslans matte

Bite me skrev 2009-12-27 21:02:45 följande:

Tofslans matte skrev 2009-12-27 20:59:15 följande:
    Jag tycker nog att inlägget ovanför ditt var mycket välskrivet. För övrigt vill hon antagligen vara med dig eftersom hon är ifrån dig så mycket, min dotter är likadan när hon går långa dagar på förskolan. De andra två barnen jag har känner inte det behovet av att ha mig nära som hon gör, alla är olika helt enkelt. Kan hon inte vara med när du lagar mat o du låter henne duka, när du städar kanske hon kan få små uppgifter? på så sätt gör ni något gemensamt men hon utvecklar lite mer självständighet eftersom hon inte är "på" dig hela tiden.
    Ja det var bra skrivet därovan.
    Jag tycker ju inte att 9-15 är långa dagar och hon var dessutom hemma hela sommaren med oss alla men för en femåring är det såklart annorlunda de har ju ett annat tidsperspektiv.
    Hon får alltid små uppgifter då jag lagar mat som tex att duka eller skära grönsaker men 9 gånger av 10 så blir hon arg då jag föreslår något utan hon ska sitta på en stol bredvid mej då jag rör i grytorna. Det får hon såklart göra men jag är ju alltid orolig att hon ska ställa sej upp och få varmt över sej.
  • Tofslans matte
    Analoga skrev 2009-12-27 21:06:11 följande:
    Tycker det var drastiskt av din läkare att säga att du borde ringa BUP för henne. Tycker hon låter som en alldeles normal 5-åring, har själv en 5½-årig tjej som pladdrar nonstop och hoppar och skuttar och har sig. Hon vill också gärna vara med och se vad man gör, men det tror jag är av nyfikenhet. Hon kan också ha stunder då hon pysslar själv.Men nu när hon har lov - kan inte pappan ta henne och dra ut lite så du får vara själv? Klart alla föräldrar behöver ju vara för sig själv ibland, det b lir ju väldigt intensivt med småbarn
    Ja det kanske var lite drastiskt. Har ju svårt att exakt förklara såhär på nätet HUR dottern fungerar,det är enklare att göra det med terapeuten.
    Pappan tar med henne på mycket då han är ledig men han jobbar ganska mycket så jag är själv med barnen till stor del av tiden.

Min flicka HAR ju aldrig stunder då hon pysslar själv... Unnar verkligen henne att lära sej känslan av att kunna sitta och drömma lite och pyssla med något som man är 100% koncentrared på.Hur skönt är inte det att kunna koppla bort världen en stund ibland:)
  • Tofslans matte
    garib skrev 2009-12-27 21:35:37 följande:
    Men pysslar hon pa forskolan,typ ritar ,lagger parlplattor,klipper och klistrar.om du laser bok for henne ,kan hon sitta stilla da
    Hon får aldrig någonting klart där,endast få saker som hon fått färdigt på förskolan. De andra barnen får mycker mer saker färdiga än vad hon får,ser ju på "facken" vad de producerar.
    Vi läser mycker böcker och då sitter hon stilla men avbryter väldigt ofta för att fråga något eller kommentera eller bara för att säga något!
  • Tofslans matte
    Analoga skrev 2009-12-27 22:39:19 följande:
    Tofslans matte skrev 2009-12-27 21:40:56 följande:
    Kommentera något i boken ni läser? Det gör min dotter också Klart de vill kommentera och prata runtikring bilder etc Kan hon sitta ner själv och titta på en dvd tex?Kan hon sitta vid datorn och spela något barnspel? På Bolibompa-sajten har de massor av olika roliga spel för barn. Min dotter älskar att sitta med det
    Det är svårt att förklara men det är som att hon eg inte lyssnar på läsandet...jag har ju äldre barn och där har hela sagoläsandet varit annorlunda men det är svårt att exakt peka ut varför jag känner att hon inte lyssnar. Hon kan spela dvd-spel kortare stunder men vill gärna att jag ska styra spelet dvs välja allt hon ska göra fastän hon själv kan.
    Vill ju bara att hon ska kunna njuta av att kunna koncentrera sej på något och kunna åstadkomma något själv på alldeles egen hand och där känner jag att hon har så svårt....
  • Tofslans matte

Trollet Ludenben skrev 2009-12-27 22:51:35 följande:

Varför skulle det vara drastiskt att ringa BUP. Fler här inne verkar missuppfatta BUP:s roll. Man vänder sig inte enbart till BUP för att man tror det är "fel" på barnet. Man kan lika väl vända sig till BUP för att få stöd i sin föräldraroll. När man känner att man kört fast som förälder och inte kommer längre, då kan man vända sig dit för att inte tappa greppet. Det är väl jättebra?? Jag förstår inte alls varför det skulle vara drastiskt. Det är väl bättre att vända sig dit i ett tidigare skede än när det gått alldeles för långt?Att ringa bup tycker jag i alla fall att det var ett bra förslag av ts läkare. Där kan hon få bättre stöd än från massa personer på ett föräldraforum som varken sett ts eller hennes barn. Det är inget fel att gå till BUP, där finns bra kuratorer som är till för att stödja föräldrar (utan att det har till syfte att det är "fel" på barnen).
    Tack jag håller med dej! Kan man få fina tips från BUP så är det ju toppen,ska ringa dit efter nyår och se vad de säger.
    Egentligen borde man ju låta bli att starta trådar då man är i affekt som jag var igårkväll,och ingen vet ju hur varken jag eller min dotter är irl då det är oerhört svårt att förklara hur hon fungerar.
    Det har tagit många besök hos läkaren innan hon började fundera och till sist föreslog BUP.
  • Tofslans matte
    AnnelieTyresö skrev 2009-12-28 15:25:49 följande:
    Har du kollat nåt på föräldratelfonen, de kanske du kan ringa innan BUP, om de nu har kö?
    Vårt BUP har inga köer vad jag hört så jag hoppas få lite råd o stöttning relativt snabbt ändå.
Svar på tråden Orkar inte mer!! Femåring