• elvatolv

Vad är skillnaden mellan redovisningsekonom och redovisningskonsult???

Vill plugga och har sett olika utbildningar. Tycker de har liknande innehåll men på ena stället heter det redovisningsekonom och på det andra redovisningskonsult. Vad är skillnaden?

• Svar på tråden Vad är skillnaden mellan redovisningsekonom och redovisningskonsult???
  • glasbubblan

En konsult utför ett jobb hos ett företag utan att vara anställd. Vem som helst kan vara konsult. Du kan ta in en redovisningsekonom på konsultbasis, t ex.

• gamlingen

Det är antagligen bara olika benämningar på samma.

Redovisningsekonom är själva utbildningen, redovisningskonsult är hur man jobbar; d v s att man arbetar åt olika uppdragsgivare.

Man kan också jobba med redovisning inom ett företag, myndighet eller organisation. Då brukar man inte kallas konsult.

• elvatolv

Aha, börjar förstå...

Jag vill nämligen starta eget så småningom och funderar på vad som är bäst att läsa, till redovisningsekonom eller redovisningskonsult? Men då kanske det inte spelar så stor roll?

• korfu08

Redovisningskonsult är man oftast om man jobbar på redovisningsbyrå och redovisningsekonom om man jobbar med redovisningen på ett företags ekonomiavd, jag har själv jobbat på redovisningsbyrå i tre år och då var jag redovisningskonsult, aldrig mer. Stressigt som bara den, har ett nytt jobb jag skall påbörja i jan som redovisningsekonom på en liten ekonomiavdelning, det är lite bättre struktur där.

Men redovisningskonsult och redovisningsekonom gör i stort sätt samma jobb. Men det är detta jag skrivit ovan som skiljer yrkena åt.

Så läs du till ekonom rätt och slätt så hoppas jag att du hittar det inom ekonomi som du vill jobba med, lycka till

• elvatolv

Tack för svaren! Känns lite klarare nu. Ska se om jag hittar en bra kurs på distans.

• elvatolv

Någon som hört talas om distanskurserna hos IREV eller Xpectum?

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan redovisningsekonom och redovisningskonsult???