• Äldre 28 Dec 18:01
    38683 visningar
    18 svar
    18
    38683

    Förvaring på oisolerad vind = kallt..

    På en oisolerad kallvind bör man inte förvara något som kan dra åt dig fukt. Det ger en fuktbelastning som vinden inte är byggd för, vilket kan ge framtida problem med mögel etc.

    Takkonstruktionen är normalt inte heller gjord för att det ska förvaras något där.

  • Äldre 3 Jan 16:33
    #6
    Supinum skrev 2010-01-03 15:45:57 följande:
    Men är det inte väldigt vanligt att man förvarar kläder & tex flyttkartonger fulla med grejer på en oisolerad vind? Gör alla dessa människor fel med andra ord?
    Det förekommer säkert. Men lämpligt är det inte. Vill man förvara saker på vinden, så får man inreda den och anpassa ventilationen efter det. Likaså måste takkonstruktionen förstärkas.
  • Äldre 3 Jan 19:59
    #8
    johandra skrev 2010-01-03 19:52:00 följande:
    Men va? JAg tror inte jag känner nån som inte förvarar allt från leksaker till gamla stoppade möbler o kläder mm på sin vind och känner nog inte nån som fått problem pga detta. Och vad menar du med att takkonstruktionen måste förstärkas??
    Vi har bytt yttertak på vårt hus just på grund av mögeltillväxt, då tidigare ägare hade haft saker på vinden som dragit åt sig fukt.

    Har man ex. ett vanligt 1-plans hus med kallvind, så är normalt inte takstolarna konstruerade för att kunna bära någon last på kallvinden. Ska man inreda en sådan vind, så måste takstolarna förstärkas. En sådan beräkning bör göras av en byggnadsingenjör.
  • Äldre 3 Jan 20:07
    #10
    johandra skrev 2010-01-03 20:02:53 följande:
    Men om man nu inte ska förvara nåt där,varför finns det isf en taklucka?? Här är det iaf ingen som haft såna problem så vitt jag vet...området är ca 30år gammalt och byggt i spånskivor av bpa på sin tid
    Takluckan är ju till för att man skall kunna komma upp där av andra orsaker. Exempelvis när något ska kontrolleras eller inspekteras. Typ ventilation eller brandskyddskontroll. Den är definitivt inte byggd för att kunna förvara saker där.
  • Äldre 6 Jan 12:17
    #15
    Daimis skrev 2010-01-05 22:50:34 följande:
    Vi förvarar en massa efter flytten i vårt "lillhus" som är kallställt. Har inte märkt att nåt tagit skada ...än iaf... det är bara kallt, ingen fukt, el inga mängder iaf så...
    Fast det låter som en helt annan sak än en kallvind..
  • Äldre 6 Jan 14:15
    #17
    Daimis skrev 2010-01-06 13:34:24 följande:
    helt olikt är det väl inte....även om inte exakt... det är kallt! Mina föräldrar har oxå "vind" på sitt enplanshus....en sån där liten som man får gå hukad i o en planka i mitten att gå på... de förvarar tidningar, böcker, gamla leksaker o skidor mm däruppe o har gjort i 30 år.  Aldrig märkt av att nåt blivit förstört...
    Skillnaden jag uppfattade när du beskrev kallhus, är väl att där finns ingen värme.
    I ett hus har man ju normalt värme på den yta där man bor. Denna värme vill sedan ta sig upp genom taket till vinden. I moderna hus finns en fuktspärr i form av en plastfolie som ska hjälpa till att förhindra detta. Lite läcker dock alltid igenom, och när denna värme når upp till kallvinden blir den avkyld och kan då ge problem.
Svar på tråden Förvaring på oisolerad vind = kallt..