Inlägg från: ääni |Visa alla inlägg
  • ääni

Vilka namn anses som White Trash-namn?

Vilka namn kommer att bli låg klass men är det inte riktigt än?

• ääni
    maddlyn skrev 2010-01-07 02:20:44 följande:
    Jag var precis inne på svenskanamn.se och kollade lite. Det finns 13stycken Cewin i sverige och de är rätt bra fördelade över hela landet. Chansen att du stöter på en Cewin är ytterst liten. Sen har vi då Erik som det finns 302308 stycken av i hela landet. Tex Chazandra finns det 2 stycken av i sverige men det finns  67385 stycken Emma. Rent statistiskt är inte chansen större att Erik och Emmas föräldrar är lågutbildade snyltare som bara sitter hemma och röker upp soc bidraget? Min egen dotter har ett namn som ofta kommer upp i WT-sammanhang Novalii. På svenskanamn.se finns det två Novalii i sverige. Men nu när jag var inne och kollade Wikipedias definition av WT så kan jag se att varken jag eller min man passar in i den mallen . Den andra Novaliis mamma och pappa vet jag inget om men de lär vara väldigt WT då de fått så många att stämpla Novalii som ett WT namn. :)
    Den stavning ni har valt är mycket ovanlig men om du lägger till andra stavningar och Novalee, Novalie och Novali så blir det 208 personer som har "det" förnamnet.
    Just nu är det populärt med gamla namn (och det kanske också är det "säkraste" för barnet) och alla andra namn blir hårt kritiserade, trots att många nya namn är vackra. Men jag hoppas åsikterna förändras lite, även om (eftersom?) jag gillar de gamla namnen... 
    Men jag undrar om det alltid varit så här? Att man måste välja ett gammalt namn för att inte riskera att få stämpeln "lågutbildad och dålig ekonomi".
  • ääni
    maddlyn skrev 2010-01-08 20:37:07 följande:
    Ja okej men 208 stycken är ändå en hel del mindre än Emmas 67385. Och faktum är att Novalii  (eller mer exakt Novalis )är ett väldigt gammalt namn som dessutom satt på en 1700-tals poet. Astrid Lindgren har även skrivit en saga om en flicka som hette Novalii. Den sista människan jag tänker på när jag hör WT är just Astrid Lindgren. Så WT är det ju inte i den bemärkelsen inte heller är det ett nytt påhittat namn men det bryr sig folk inte om. Förmodligen har det alltid varit så här folk har ju en tendens till att kravera om någon skiljer sig från "normen". Och det är ju knappast ett nytt fenomen.
    Absolut, det är ändå ett ganska ovanligt namn än så länge.
    Det var spännande att höra bakgrunden! Astrid Lindgren har förresten många fina namn i sina berättelser.
  • ääni
    parvati skrev 2010-01-08 21:48:03 följande:
    Astrid Lindgren har skrivit en saga om en flicka som heter Ylva-Li(Allrakäraste syster). Nova-Li känner jag inte igen. Vilken saga skulle det vara?  Min farmor hette ett annat äldre namn-li så det är uppenbarligen inga nymodigheter med att lägga dit ett Li.
    Ja, Ylva-Li minns jag också! Älskade den sagan. Namnet är fint men skulle säkert också kunna få WT-stämpel, tyvärr. Spännande, förstår att du tyvärr inte vill säga vad din farmor hette...
  • ääni

Verkar lite som om alla ovanliga namn får WT-stämpel och de fina vanliga namnen är redan upptagna av vänners och bekantas barn så detta är verkligen ett dilemma.

• ääni
    linas fina skrev 2010-01-20 10:47:45 följande:
    Tycker nog inte ett ovanligt namn per autamtik behöver vara wt. Kevin och Liam känns ju knappast ovanliga idag men är ändå som mest wt.
    Visst, det finns vanliga namn som fått den stämpeln också. Jag sa inte att vanliga namn inte kunde få den stämpeln. Det jag sa var att ovanliga namn får det, sen var det så klart en överdrift att det gäller alla ovanliga namn. Men väldigt många nya namn och ovanliga namn tas upp i såna här diskussioner. De namn som är både nya och ovanliga verkar löpa störst risk att få stämpeln. Samtidigt säger många att för att vara på den säkra sidan ska man välja ett klassiskt namn men nu är ju de så populära att många av dem är upptagna.
  • ääni
    Astarte skrev 2010-02-14 19:59:10 följande:
    Visst gör det. En del vill få det till att det är samma sak, och det håller jag inte med om.
    Jag håller med dig Men vad är skillnaden enligt dig? Jag tänker att det inte bara innefattar statusmarkörer som sysselsättning, boende (typ och område)) och ekonomi utan att det är något mer. Kan inte sätta fingret på det utan att det låter fel. Så vad menar vi med white trash egentligen?
  • ääni
    Cute Baby skrev 2010-02-14 22:25:56 följande:
    hmm då undrar jag om Victor och Alexander WT ???????????
    Det tycker jag verkligen inte. Det är jättefina, klassiska namn.
  • ääni
    Astarte skrev 2010-02-14 22:22:11 följande:
    När jag tänker på WT brukar jag framför allt se tre personer framför mig. En av dem är Joy i "My name is Earl". Hon är WT så det skriker om det. De andra två är det paret där frun är syster till Hyacint i "Skenet bedrar". De är också WT. En sak som är gemensam för de WT-personer jag träffat i levande livet är att det är lite skralt med statusmarkörerna överlag. Hemmen är fyllda med gammal skit i alltför stora mängder och samtalen kretsar kring "veeet du vad hon sa dååå?", och liknande. Den första statusmarkören som blir viktig brukar vara pengar. Hur tänker du själv?
    Det ska jag fundera på. Har inte sett de karaktärer du nämner så jag kan inte säga något om dem men i övrigt håller jag nog med.
  • ääni
    Astarte skrev 2010-02-14 22:34:36 följande:
    Det är nog få som hävdar att det handlar om att man tänker så medvetet, det är snarare en fråga om vilka omvedvetna associationer namnet ger.
    Ja och associationer väcker de ju. Tyvärr negativa ibland och det kan ha betydelse för hur individen blir bemött med mera. Dumt att förneka det.
  • ääni
    virre85 skrev 2010-02-14 22:44:55 följande:
    När jag hör ordet wt så tänker jag automatiskt på ett speciellt namn men det har inte med namnet att göra utan personen.. Vad tycker ni att Elias och Elin faller in i för kategori?
    Definitivt inte Elin och inte Elias heller tror jag. Vanliga, fina namn...
Svar på tråden Vilka namn anses som White Trash-namn?