• Baba Screetch

Cavalier/chihuahua

Skriver bara här för o kolla om det finns NÅGON som har en blandning mellan cavalier king charles spaniel och chihuahua...

Jag köpte en cavalier för 2,5 år sedan (utan papper) men jag misstänker nu att hon inte är renrasig, eftersom hon är så ofantligt LITEN, och har inte en cavaliers päls.

Hon är ca 5 kilo tung, har typiska cavalierfärger och hängöron som e ganska långa. Men när jag ser andra cavalierer så är hon såååå olik dom.

Det spelar mig absolut ingen roll om hon nu är blandis, för hon är väldens mest underbara hund.
    Anlednnigen till att jag misstänker en blandning med just chihuahua är att uppfödaren jag köpte av hade en LIIITEN chihuahuahane med sig i bilen då vi möttes upp och vi köpte vår hund.
    Dom var påväg till sitt sommarboende och hade då alla hundar i bilen. så jag har sett min hunds mamma. Och hon var en typisk cavalier o vägde säkert runt en 8-10 kilo.

Så jag hoppas att nå´n annan har en blandning av dessa, som ni kan sätta in bild på, för det vore kul o se.

Jag ska ringa uppfödaren och fråga åxå, men har inte hunnit.
    Inte säkert hon erkänner isåfall om det skett ett misstag

Jag har gått o väntat på att min hund ska bli mer pälsad, men det känns osm att hon borde bli det ganska snart... eller har jag fel?

Jag tycker hon är fin och perfekt som hon är, men hon behöver allt ett litet täcke i kylan då hon är väldigt frusen

Hoppas nå´n kan hjälpa mig att lösa mysteriet om min lilla KORTHÅRADE minicavalier

• Svar på tråden Cavalier/chihuahua
  • hmcc

Det stämmer säkert att det är en blandning.

Har du några bilder på henne?
    Det hade varit kul att se.

• Bromsolja

En typisk cavalier på 8-10 kg?! Det är en tjock cavalier kan jag meddela. Hanhundarna bör ligga mellan 7-8 kg och tikarna ska vara nättare.
    Päls och pälskvalité kan skilja ganska mycket från hund till hund inom rasen, samt även inom de olika färgerna. Tricolor har i regel mer och tjockare päls och öron än blenheim, etc. Sin fullständiga pälsskrud har de i regel fått som 3-3½-åringar. Långa hängöron betyder inte att skinnlapparna är längre än normalt, och du kan trimma ner den om du vill.
    Ring uppfödaren och kolla med denne hur det verkligen ligger till (det är ingen smart kombination med cavalier/chihuahua med tanke på t ex patella och Syringomyeli), men ha i åtanke att alla hundar som säljs utan papper räknas som blandraser oavsett.

• hundpuss

Hur pass korthårig är hon? Har du ingen bild?

"Jag köpte en cavalier för 2,5 år sedan (utan papper) men jag misstänker nu att hon inte är renrasig".

Det ÄR en blandras om hon inte har papper.

Förövrigt är blandningen vavva/cavalier rent idiotisk med tanke på sjukdomsbilden, som Bromsolja också skrev.

Vad gäller en "typisk cavaliers vikt" så kan jag meddela att rasstandarden säger en sak, de kan i verkligheten väga helt annorlunda.
    Finns många tjocka cavalierer tyvärr!
    Min guldklimp väger drygt 8 kg. Men han är slank, så på han är det musklerna som väger.

Trodde du verkligen att det var en renrasig cavalier du köpte ur en bil TS?

• Baba Screetch
    Bromsolja skrev 2009-12-28 08:39:09 följande:
    En typisk cavalier på 8-10 kg?! Det är en tjock cavalier kan jag meddela. Hanhundarna bör ligga mellan 7-8 kg och tikarna ska vara nättare.Päls och pälskvalité kan skilja ganska mycket från hund till hund inom rasen, samt även inom de olika färgerna. Tricolor har i regel mer och tjockare päls och öron än blenheim, etc. Sin fullständiga pälsskrud har de i regel fått som 3-3½-åringar. Långa hängöron betyder inte att skinnlapparna är längre än normalt, och du kan trimma ner den om du vill.Ring uppfödaren och kolla med denne hur det verkligen ligger till (det är ingen smart kombination med cavalier/chihuahua med tanke på t ex patella och Syringomyeli), men ha i åtanke att alla hundar som säljs utan papper räknas som blandraser oavsett.
    Ja, nog kan vikten variera... det vara bara ett exempel, för jag o veterinären kolkade lite på lka gamla tikar av samma ras, o alla utom en vägde betydligt mycker mer än min... men om dom e tjocka eller inte vet ju inte jag, men det stod iallafall inte i deras journal sa hon att dom var tjocka

Tilläggas ska att JAG inte såg journalen, utan hon bara sa ålder o vikt på hundarna

Sen tror jag säkert att det skiljer mellan färgerna åxå, det tyckte jag det gjorde på våra colliehundar...

Vad är patella och syringomyeli?

Shit vad jag kommer få lära mig massa nu

Ja, jag vet att alla raser utan papper räknas som blandisar, men det är ju inte säkert att alla är just blandisar

Och det där med öronen... det var åxå ett exempel, det kan ju även va så att alla som har cavalierer häromkring har feta vovvar som dom e ute o går med
    Min är nämligen vältrimmad o musklig

Och som du skriver så har jag åxå hört det där om pälsen men just nu känns det så avlägset att det bara skulle " smälla till" o så ligger det en hårboll jämte mig en morgon men det kanske det gör, hihi

Blir spännande o se:-P
  • Baba Screetch
    Vision400 skrev 2009-12-28 12:12:08 följande:
    Hur pass korthårig är hon? Har du ingen bild?"Jag köpte en cavalier för 2,5 år sedan (utan papper) men jag misstänker nu att hon inte är renrasig".Det ÄR en blandras om hon inte har papper.Förövrigt är blandningen vavva/cavalier rent idiotisk med tanke på sjukdomsbilden, som Bromsolja också skrev.Vad gäller en "typisk cavaliers vikt" så kan jag meddela att rasstandarden säger en sak, de kan i verkligheten väga helt annorlunda.Finns många tjocka cavalierer tyvärr! Min guldklimp väger drygt 8 kg. Men han är slank, så på han är det musklerna som väger.Trodde du verkligen att det var en renrasig cavalier du köpte ur en bil TS?
    som jag skrev ovan, så vet jag att om de inte har papper så räknas de som blandisar men är ju inte det i alla fallen

Som svar på din fråga om jag trodde jag köpte en renrsig cavalier ur bakluckan på en bil:

Låter som att jag är helt urblåst och bara typ gick fram till nå´n o köpte en hund... så var inte fallet...

Uppfödaren bor MÅÅÅÅÅGA mil härifrån, dom skulle till sitt sommarställe på öland och eftersom vi bor närmre öland än norr upp i sverige så tyckte vi att vi kunde mötas upp på vägen. Egentligen skulle vi åkt till deras sommarboende, men vi ville ju ha valpen så fort det gick så vi bestämde oss för att möta dom.

Hon hade haft kennel innan, men både hon och hennes man var gamla nu, så dom skulle inte avla mer, men så hände det så det blev en kull till ändå.

Men jag vet ju inte om hon ljög och som jag sa, så känns det som att det inte spelar nå´n roll... var mest nyfiken på om det finns folk med just den blandningen jag angav ovan... men bara för att min hund är en liten "skit" så kan hon ju säkert vara lika renrasig som alla andra reggade cavalierer ändå

Ska se om jag kan få in en bild, jag har ju inte plus, men det skulle ju bli gratis i januari så får kanske vänta tills dess annars

verkar inte funka... ska se om jag kan lägga henne i mitt galleri istället
  • faster

jag har 2 cavalier blandraser
    1 hane cavalier/papillon han väger 8,1kg o är 3 år
    1tik cavalier/cocker hon väger 8,4kg o hon blir 2 nu i jan.

ingen av dom ser "feta" ut tvärtom är hanen nästan mager men han verkar ej kunna bli tjock

• Baba Screetch
    faster skrev 2009-12-28 20:35:10 följande:
    jag har 2 cavalier blandraser1 hane cavalier/papillon han väger 8,1kg o är 3 år1tik cavalier/cocker hon väger 8,4kg o hon blir 2 nu i jan.ingen av dom ser "feta" ut tvärtom är hanen nästan mager men han verkar ej kunna bli tjock
    hej faster

Fick du mitt brev idag?
  • faster

jaaaaa '
    tusen tusen tack!!
    min dotter som e 21år o jag har redan hunnit leka hihihihi..
    det kommer ett brev till dej om nån dag;-9
    hoppas allt är bra med er.
    kram

• Baba Screetch

åh va gullig du är , o kul att ni fick leka lite hade hoppats att den skulle hunnit fram till julafton men det blidde ju inte så, hihi

Dina voffsar är ju världens sötaste, och VISION 400 jag var inne på din sida o kikade- och konstaterade att min hund är väldigt lik din förutom i ansiket, då din är lite "trubbigare" eller vad jag ska säga... men annars var pälsen likadan

Inte alls som dom som bor här
    Det är nog deras hundar som e udda och inte min

• faster

ja vi har lite julafton här då min mans barn kommit till oss idag så då passade vi på o leka

det finns dock en hel del..feta...cavalierer men då är det oftast äldre som har ägt dem..
    jag älskar mina hundar trots att de är blandraser.

vet dock att vissa inte tycker om att man blandar raser...

Svar på tråden Cavalier/chihuahua