• Baba Screetch

Cavalier/chihuahua

Skriver bara här för o kolla om det finns NÅGON som har en blandning mellan cavalier king charles spaniel och chihuahua...

Jag köpte en cavalier för 2,5 år sedan (utan papper) men jag misstänker nu att hon inte är renrasig, eftersom hon är så ofantligt LITEN, och har inte en cavaliers päls.

Hon är ca 5 kilo tung, har typiska cavalierfärger och hängöron som e ganska långa. Men när jag ser andra cavalierer så är hon såååå olik dom.

Det spelar mig absolut ingen roll om hon nu är blandis, för hon är väldens mest underbara hund.
    Anlednnigen till att jag misstänker en blandning med just chihuahua är att uppfödaren jag köpte av hade en LIIITEN chihuahuahane med sig i bilen då vi möttes upp och vi köpte vår hund.
    Dom var påväg till sitt sommarboende och hade då alla hundar i bilen. så jag har sett min hunds mamma. Och hon var en typisk cavalier o vägde säkert runt en 8-10 kilo.

Så jag hoppas att nå´n annan har en blandning av dessa, som ni kan sätta in bild på, för det vore kul o se.

Jag ska ringa uppfödaren och fråga åxå, men har inte hunnit.
    Inte säkert hon erkänner isåfall om det skett ett misstag

Jag har gått o väntat på att min hund ska bli mer pälsad, men det känns osm att hon borde bli det ganska snart... eller har jag fel?

Jag tycker hon är fin och perfekt som hon är, men hon behöver allt ett litet täcke i kylan då hon är väldigt frusen

Hoppas nå´n kan hjälpa mig att lösa mysteriet om min lilla KORTHÅRADE minicavalier

• Svar på tråden Cavalier/chihuahua
  • Baba Screetch

ja leka ska man så mycket man kan själv har jag o barnen åkt pulka idag, o "tvättlapp" som sonen kallar stjärtlapp

ja, det e massa gamlingar med cavalierre här, så min är väl resultatet av en ung frisk matte

Veterinären sa faktiskt att många ggr är blandisar friskare än renrasiga, så det stämmer säkert i många fall, inte alla får jag väl förtydliga mig med åxå för säkerhets skull

• Baba Screetch

har förresten kollat upp sjukdomarna nu... ville veta vad det var

Men det e ju bara o hoppas att hon inte får nå´t sånt, men det är ju så med alla raser.. de har sina typiska sjukdomar, min nuffe tex var friröntgad, men förra vintern konstaterades att han fått artros i ryggraden, så han går numer på smärtstillande varje dag.. o detta trodde man ju att man skulle slippa eftersom hans leder såg så fina ut, men det kan ju slå till närsom tyvärr...

endel tycker det är tidigt han fått det, andra tycker det e helt normalt vid hans ålder .. han e nu 8,5 så jag tycker det är en ganska hög ålder för en så stor hund

collien jag hade blev sjuk då hon var 4, fick nå´n typ av omvänd diabetes som krävde livslång medicinering, dessutom i den vevan upptckte dom att hon fått de båda fästingsjukdomarna, men hon uppnådde en aktningsvärd ålder av 12 år trots sin sjukdom så man är ju aldrig säker på vad man än köper tyvärr... kan tillägag då att både nuffen o collien var/är renrasiga med stamtavla

• hundpuss

Baba Screetch skrev 2009-12-28 20:51:29 följande:

åh va gullig du är , o kul att ni fick leka lite hade hoppats att den skulle hunnit fram till julafton men det blidde ju inte så, hihiDina voffsar är ju världens sötaste, och VISION 400 jag var inne på din sida o kikade- och konstaterade att min hund är väldigt lik din förutom i ansiket, då din är lite "trubbigare" eller vad jag ska säga... men annars var pälsen likadan Inte alls som dom som bor här Det är nog deras hundar som e udda och inte min
    Ingen av hundarna i sig behöver vara "udda" , det är helt beroende på vilka linjer hunden har i sig.
    Men inte heller det är en 100%-ig garanti.
  • hundpuss
    faster skrev 2009-12-28 20:57:40 följande:
    vet dock att vissa inte tycker om att man blandar raser...
    Helst inte när man blandar raser då sjukdomsbilden kan bli katastrofal.
    Har även hört folk säga "ja men cavalier och cocker spaniel är ju ändå typ samma sak".
  • faster

oavsett vad mina hundar är blandning av så älskar jag dem för de de är för mej!
    Svårt o veta ang sjukdomar men även renrasiga kan bli mk svårt sjuka.
    jag njuter av dem de år jag har lyckan att ha dem hos mej.

• Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-28 20:27:45 följande:

Ja, nog kan vikten variera... det vara bara ett exempel, för jag o veterinären kolkade lite på lka gamla tikar av samma ras, o alla utom en vägde betydligt mycker mer än min... men om dom e tjocka eller inte vet ju inte jag, men det stod iallafall inte i deras journal sa hon att dom var tjocka Tilläggas ska att JAG inte såg journalen, utan hon bara sa ålder o vikt på hundarna
    Det är ytterst få veterinärer som är helt ärliga och svarar på om ens hund är bra i hullet eller ej, allt för ofta blir det för ägaren ett tillfredsställande svar. Men 9 smått överviktiga hundar gör ju knappast en 10:e rätt, eller hur?
    Bästa sättet är att känna över revbenen. Är det "lite att ta i" ska maten minskas ner. Är det som ett ribbnät bör man se till hundens hälsa och ålder. Yngre hundar lägger i regel på sig mer ju äldre de blir, äldre har i regel väldigt lätt för att lägga på sig för mycket.
    Naturligtvis varierar vikten baserat på mankhöjd och 'grovlek' på hunden, men personligen anser jag att tikar av rasen (cavalier) som väger +8kg är för tunga.
  • Baba Screetch
    Bromsolja skrev 2009-12-29 12:48:22 följande:
    Baba Screetch skrev 2009-12-28 20:27:45 följande:
    Det är ytterst få veterinärer som är helt ärliga och svarar på om ens hund är bra i hullet eller ej, allt för ofta blir det för ägaren ett tillfredsställande svar. Men 9 smått överviktiga hundar gör ju knappast en 10:e rätt, eller hur?Bästa sättet är att känna över revbenen. Är det "lite att ta i" ska maten minskas ner. Är det som ett ribbnät bör man se till hundens hälsa och ålder. Yngre hundar lägger i regel på sig mer ju äldre de blir, äldre har i regel väldigt lätt för att lägga på sig för mycket.Naturligtvis varierar vikten baserat på mankhöjd och 'grovlek' på hunden, men personligen anser jag att tikar av rasen (cavalier) som väger +8kg är för tunga.
    ja givetvis så är ju huller beroende på hur hunden är... och den veterinären jag går till, där är dom iallafall väldigt noga med att påpeka om hunden är för tjock.
    Min nuffe tex la på sig några trivselkilon efter kastrationen, och då han låg på stadiga 82 tyckte dom det var dags för han o banta eftersom han gått upp 5 kilo på väldigt kort tid efter, då MAT blev hans nya livsfilosoofi

Men jag bantade ner han snabbt och enkelt och nu ligger han på ca 75 igen, så nu är han i bra vikt igen.
  • Baba Screetch
    Vision400 skrev 2009-12-28 23:15:28 följande:
    Baba Screetch skrev 2009-12-28 20:51:29 följande:
    Ingen av hundarna i sig behöver vara "udda" , det är helt beroende på vilka linjer hunden har i sig.Men inte heller det är en 100%-ig garanti.
    Givetvis har du rätt, ville bara vara lite rolig
  • Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-29 18:53:35 följande:

ja givetvis så är ju huller beroende på hur hunden är... och den veterinären jag går till, där är dom iallafall väldigt noga med att påpeka om hunden är för tjock. Min nuffe tex la på sig några trivselkilon efter kastrationen, och då han låg på stadiga 82 tyckte dom det var dags för han o banta eftersom han gått upp 5 kilo på väldigt kort tid efter, då MAT blev hans nya livsfilosoofi Men jag bantade ner han snabbt och enkelt och nu ligger han på ca 75 igen, så nu är han i bra vikt igen.
    Man räknar med att 1 kgs övervikt på en hund i storlek med cavalier går att jämföra med 30 kgs övervikt på en människa. Om man gör rätt i att hålla sina unghundar smala och smärta istället för att låta dem ha "babyhull" (som hundar i naturligt tillstånd aldrig skulle ha)? You do the math. Folk vill gärna ha små ulliga, gulliga och gärna lite rultiga valpar - det är inte schysst mot hunden.
  • Baba Screetch
    Bromsolja skrev 2009-12-29 21:05:26 följande:
    Man räknar med att 1 kgs övervikt på en hund i storlek med cavalier går att jämföra med 30 kgs övervikt på en människa. Om man gör rätt i att hålla sina unghundar smala och smärta istället för att låta dem ha "babyhull" (som hundar i naturligt tillstånd aldrig skulle ha)? You do the math. Folk vill gärna ha små ulliga, gulliga och gärna lite rultiga valpar - det är inte schysst mot hunden.
    nä det är sant...

Jag har fortfarande roligt åt min nuffe när jag tittar på hans bebisbilder, eller rättare sagt när han var lite mer tonåring, för han var så ranglig och otroligt ful på vissa bilder

Men jag har ju haft igen det när han blev större sen o skulle röntgas

Sen blev han ju en BIS en gång åxå, har alla hans rosetter på väggen upp för trappen nu så jag kan minnas hans ungdoms vackra dagar... nu bara ÄR han, min gamla gubbe

Och Cavalieren, hon är väldigt smärt och fin... så det är nog resultatet av mycket varierad motion
  • Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-29 21:36:10 följande:

Och Cavalieren, hon är väldigt smärt och fin... så det är nog resultatet av mycket varierad motion
    Låter ju bra. Håll det så och slå dövörat till om nån skulle slå sig för kinderna och utbrista "Ger du inte din hund nån mat?!"
  • Baba Screetch
    Bromsolja skrev 2009-12-29 21:39:08 följande:
    Baba Screetch skrev 2009-12-29 21:36:10 följande:
    Låter ju bra. Håll det så och slå dövörat till om nån skulle slå sig för kinderna och utbrista "Ger du inte din hund nån mat?!"
    hahaha .. ja, hon äter ju som en skit iof men jag går efter vargfilosofin- att dom äter ju inte var dag om det vill sig illa, så hon tar väl när hon e hungrig...

Den stora däremot han skulle nog kunna äta sopor om det vill sig så, då det känns osm att han e hungrig ALLTID... men det är ju som sagt det enda roliga han har i liver numera så jag får väl förlåta han för det
    Men det är nog sånt som gör att de flesta kastrater blir små/stora fetton
  • Bromsolja

Baba Screetch skrev 2009-12-29 21:42:44 följande:

Men det är nog sånt som gör att de flesta kastrater blir små/stora fetton
    Det och människans dåliga självförtroende efter att ha låtit sin hund genomgå ingreppet. Det blir lätt att man smusslar till lite extra.

hahaha .. ja, hon äter ju som en skit iof men jag går efter vargfilosofin- att dom äter ju inte var dag om det vill sig illa, så hon tar väl när hon e hungrig...
    Cavalierer är ju ingen ras som är ökänd för att vara "hungrig" de första 3 levnadsåren, hur det är med vavvor vet jag inte lika säkert. Men det är som sagt ingen nackdel, tvärtom. En nättare valp/slyngel kan spara väldigt mycket på lederna som hunden trots allt ska leva med när den blir äldre. Och ingen frisk hund svälter sig själv till döds utan äter till slut när det serveras. Det är bara att vänta ut dem och vara konsekvent.
  • Baba Screetch
    Bromsolja skrev 2009-12-29 21:48:54 följande:
    Cavalierer är ju ingen ras som är ökänd för att vara "hungrig" de första 3 levnadsåren, hur det är med vavvor vet jag inte lika säkert. Men det är som sagt ingen neackdel, tvärtom. En nättare valp/slyngel kan spara väldigt mycket på lederna som hunden trots allt ska leva med när den blir äldre. Och ingen frisk hund svälter sig själv till döds utan äter till slut när det serveras. Det är bara att vänta ut dem och vara konsekvent.
    precis min tanke åxå

Så hon pillar i sig lite då och då, så hon lär nog inte svälta

Vad gäller samvetet ang kastreringen, så kan jag ju inte ha dåligt samvete eftersom det ansåga medicinskt nödvändigt, då han hade problem med kisseriet. Efter MASSA undersökningar som visade INGET så beslöt vi att testa kastrerings om sista utväg... tyvärr så kvarstår hans problem, och nu i efterhand och mer undersökningar så antar jag att det är hans artros som ställer till det för han.
    Men samtidigt så var det ju bra att det blev gjort då jag skaffade en liten tik, o om hon löpt o hans varit en vanlig HERRE så hade han väl mosat henne

Nä, nu är det smärtstillande och glocosamin som gäller för honom, men tyvärr så är han inte helt 100 ändå... men jag hoppas han får uppleva en sommar till med oss
  • hundpuss
    Bromsolja skrev 2009-12-29 21:05:26 följande:
    Jag vet flertalet cavalierer som inte går upp i vikt förrän de når 2-3 års ålder. De är spinkiga små varelser hur mycket man än stoppar i dom.
    Min såg ut som om han svalt ett staket ett tag.

Min har fått sin vikt och sina muskler genom promenader och klövjeväska med tyngder i. Han väger 8 kilo, men är väldigt smal.

Ytterliggare ett fel vad gäller cavalierer, som jag gärna vill nämna, är ju att många ofta ser cavalieren som en tjock hund rent allmänt,
    detta speglas ju bla i cavalierfodret från Royal Canin.
    Det är inte ett bra foder öht för växande cavalierer, de går tom ner i vikt av det ibland. Det var bara en parentes men cavalierfodret bör användas i bantningssyfte, inte som ett foder för hundar på tillväxt.

Jag hoppas verkligen att min hund får lite mer "hull" efter kastreringen, utan att för den sakens skull bli tjock.
    Jag har dock hellre en slank och vältränad hund där vikten är muskler, inte soffpotatis-kilon.
  • Baba Screetch
    Vision400 skrev 2009-12-29 22:33:52 följande:
    Jag vet flertalet cavalierer som inte går upp i vikt förrän de når 2-3 års ålder. De är spinkiga små varelser hur mycket man än stoppar i dom. Min såg ut som om han svalt ett staket ett tag.Min har fått sin vikt och sina muskler genom promenader och klövjeväska med tyngder i. Han väger 8 kilo, men är väldigt smal.Ytterliggare ett fel vad gäller cavalierer, som jag gärna vill nämna, är ju att många ofta ser cavalieren som en tjock hund rent allmänt, detta speglas ju bla i cavalierfodret från Royal Canin.Det är inte ett bra foder öht för växande cavalierer, de går tom ner i vikt av det ibland. Det var bara en parentes men cavalierfodret bör användas i bantningssyfte, inte som ett foder för hundar på tillväxt. Jag hoppas verkligen att min hund får lite mer "hull" efter kastreringen, utan att för den sakens skull bli tjock. Jag har dock hellre en slank och vältränad hund där vikten är muskler, inte soffpotatis-kilon.
    jag provade att ge min det fodret ett tag, men valde bort det då hon inte gillade det och när hon väl åt så fick hon så taskig andedräkt (typ fisk) så jag slutade med det...

Men har du ett annat foder att rekomendera så vill jag gärna höra
    Jag har ett nu men det verkar hon gilla ÄNNU mindre så funderar på o byta igen... hon vill bara ha den andra hundens mat, o snodde gärna då tillfälle gavs. Nu ges inga tillfällen mer då han har massa medicin i skålen men han äter ju seniorfoder o det vill jag ju INTE att hon ska ha
  • Bromsolja
    Vision400 skrev 2009-12-29 22:33:52 följande:
    Jag vet flertalet cavalierer som inte går upp i vikt förrän de når 2-3 års ålder. De är spinkiga små varelser hur mycket man än stoppar i dom. Min såg ut som om han svalt ett staket ett tag.
    Jag citerar mig själv: Cavalierer är ju ingen ras som är ökänd för att vara "hungrig" de första 3 levnadsåren, hur det är med vavvor vet jag inte lika säkert. Men det är som sagt ingen nackdel, tvärtom. En nättare valp/slyngel kan spara väldigt mycket på lederna som hunden trots allt ska leva med när den blir äldre.
  • hundpuss

Baba Screetch skrev 2009-12-29 22:47:05 följande:

jag provade att ge min det fodret ett tag, men valde bort det då hon inte gillade det och när hon väl åt så fick hon så taskig andedräkt (typ fisk) så jag slutade med det...Men har du ett annat foder att rekomendera så vill jag gärna höra Jag har ett nu men det verkar hon gilla ÄNNU mindre så funderar på o byta igen... hon vill bara ha den andra hundens mat, o snodde gärna då tillfälle gavs. Nu ges inga tillfällen mer då han har massa medicin i skålen men han äter ju seniorfoder o det vill jag ju INTE att hon ska ha
    Det är helt beroende på vilka aktiviteter du gör med hunden, det finns ju en mängd olika foder.
    Ett bra "allround foder" är Pro Plans mini adult. Under hösten har min hund bla ätit foder för aktiva hundar , Eukanuba Working dogs innehåller hög andel både fett och protein så jag testade det fodret, men kulorna i sig var för stora för en cavalier så jag fick lämna tillbaka det.
    Jag har hela tiden letat efter ett bra foder med hög andel fett o protein, men alltid kört på Pro Plans mini adult då jag egentligen aldrig hittat ett foder jag varit nöjd med utöver just PP´s mini adult.

För att blanda ut fodret har jag använt mig av ägg, vom och stekt kycklinglever. Men det gäller ju att vara försiktig med tillskott, ett fullgott foder behöver eg inga tillskott.
    Nu äter min hund Royal Canins Veterinary diet Intestinal, han är jättebra i magen av det fodret som han först fick en gång när han blev dålig i magen, men jag funderar på att köra på fodret även i framtiden då han älskar det, samt att jag vill hålla hans mage i bra trim från o med nu, då han har lätt för att bli dålig i magen.

När jag hade två hundar här hemma serverade jag maten så de åt med rumpan mot varandra, för att undvika ev konflikter, men även för att hundar äter väldigt bra om de har lite konkurrens om maten.
    Kom också ihåg att en hund blir mer kräsen ju mer du daltar med den.
Svar på tråden Cavalier/chihuahua