• BettanB

Två missfall, två månader på raken

Ett missfall är mycket vanligt, två är tämligen vanligt, men tre är mycket ovanligt. Din väninna har alltså statistiken på sin sida och oerhört mycket talar för att det kommer att gå bra nästa gång. Ev kan man fundera över att "självmedicinera" med en 1/4-1/3 barnalbyl från plus om man är orolig.

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    AmmiK82 skrev 2009-12-28 22:10:50 följande:
    Dom säger att det är foster som inte är livsdugliga i dom flesta fallen. Dom skulle inte klara sig så kroppen tar hand om det själv. Helena och Axel skrev 2009-12-28 22:06:16 följande:
    Skitsnack, det där är föråldrat. Visst KAN det vara så, men långt ifrån alltid.
    I många fall kan det vara kroppen som stöter bort den främmande organismen; en autoimmun reaktion mao. För mer info läs bla Beers bok ( www.repro-med.net/repro-med-site2/ ). I Sverige kommer alltmer forskning i ämnet; googla på Matthiesen och Lennart Blomqvist tex.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    Helena och Axel skrev 2009-12-28 22:06:16 följande:
    Tack för svar. Finns det några specifika skäl till att man får missfall? Och då tänker jag inte på sånt som stress och så, utan mer medicinska orsaker.
    Autoimmuna förklaringsmodeller vinner allt mer mark inom forskningsvärlden. I Sverige har man inte kommit så långt ännu, men många behandlar numera med heparin (fragmin/innohep), ASA (trombyl, albyl etc), kortison (prednisolon) etc i förebyggande syfte. Utomlands finns ännu mer (LIT, iviG etc). Läs mer i länken jag skrev i mitt inlägg ovan. Beers bok är väldigt väldigt bra.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB

Ta ton? Jag skrev bara att det är skitsnack att "det är foster som inte är livsdugliga i dom flesta fallen". Kan vara så i en del fall, men långt ifrån "de flesta". Jag har själv haft en hel drös missfall och är tämligen påläst och har dessutom den stora turen att numera ha en av Sveriges främsta läkare inom området vilket bidragit till en hel del kunskap.
    Mina "vanliga" gynläkare medger direkt att jag kan betydligt mer än dem vid det här laget; säkert då mer än läkare och BMs som påstår att "det är foster som inte är livsdugliga i dom flesta fallen".

Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    mrs Vilja skrev 2009-12-29 20:29:07 följande:
    Jag har fått höra att man ska låta kroppen vila efter ett missfall och låta en menstrationsvykel komma innan man "kör på" igen.
    Nej, det kan ju inte skada att vänta lite, även om det egentligen inte finns någon tillförlitlig forskning som visar att risken för missfall ökar av att försöka direkt igen.
    Piratpartist, javisst!
  • BettanB
    mrs Vilja skrev 2009-12-29 20:41:38 följande:
    Nej, jag menar nog egentligen inte att det skulle framkalla fler missfall genom att "köra på" direkt. Mer så att man är säkrare på att allt kommit ut och kanske för att man mentalt ska hinna ikapp.
    Absolut. Kan inte skada.
    Piratpartist, javisst!
Svar på tråden Två missfall, två månader på raken