• Helena och Axel

Två missfall, två månader på raken

Hej!

Jag sitter och letar lite information för att på ett bra sätt kunna stötta min kompis som nu blivit gravid och fått missfall två månader på raken. Båda missfallen kom väldigt tidigt. Jag vet att det inte räknas som upprepade missfall förrän man har fått tre stycken, men ni som finns här inne under"upprepade missfall" sitter ju inne med så mycket kunskap, så därför ställer jag frågorna här.

Hur vanligt är det att få två missfall direkt efter varandra? Vad finns det för skäl till att det blir så? Vad för slags hjälp kan man få? Behöver man alltid åka till sjukhuset när man misstänker missfall? (För det har hon inte gjort någon av gångerna.)

• Svar på tråden Två missfall, två månader på raken
  • Helena och Axel

Tack för svar. Finns det några specifika skäl till att man får missfall? Och då tänker jag inte på sånt som stress och så, utan mer medicinska orsaker.

• Helena och Axel

Min kompis har sagt att det blir en liten paus i verkstaden några månader nu, hon måste ladda om lite för att orka en gång till. Så mycket glädje och hopp, och sen bara krasch, två gånger, det blev lite för jobbigt för att orka satsa direkt igen. Jag har pratat med henne om att det finns hjälp att få (har själv varit en del på fertilitetscentrum och gjort IVF) och om att det finns stöd att hitta här på FL också. Bra för mig också att veta lite om orsakerna till missfall när jag ska stötta henne.

Icka76: Ska hälsa henne det.

• Helena och Axel

Min kompis har sagt att det blir en liten paus i verkstaden några månader nu, hon måste ladda om lite för att orka en gång till. Så mycket glädje och hopp, och sen bara krasch, två gånger, det blev lite för jobbigt för att orka satsa direkt igen. Jag har pratat med henne om att det finns hjälp att få (har själv varit en del på fertilitetscentrum och gjort IVF) och om att det finns stöd att hitta här på FL också. Bra för mig också att veta lite om orsakerna till missfall när jag ska stötta henne.

Icka76: Ska hälsa henne det.

Svar på tråden Två missfall, två månader på raken