• Användarnamn är för mesar

Emil i Lönneberga - bokstavsbarn, sexuellt utnyttjad, eller misshandlad?

Varför var Emil så jävla busig? Tror ni han hade t.ex. ADHD? Eller var det för att han blev slagen av sin pappa? Eller för att han blev sexuellt utnyttjad av Alfred?

Ida var ju hur snäll som helst så uppfostran beror det väl inte på.

• Svar på tråden Emil i Lönneberga - bokstavsbarn, sexuellt utnyttjad, eller misshandlad?
  • gelemamman

för att pippi är starkast i världen och karlsson kan flyga... nån var ju tvungen och vara busig... madicken var ju också rätt påhittig, undra vad det var för fel på henne då...

• lindalita

Fast Emil gjorde ju inte sina hyss för att vara elak, utan han ville göra något snällt och så blev det tokigt. Som när han hissade upp Ida i flaggstången för att hon skulle få se ända till Mariannelund. Han gjorde ju aldrig något elakt med flit...

• Birgitta2

Hade det varit i verkliga livet så hade jag tippat på ADD. Men detta är ju en påhittad historia om en liten ursnäll unge som gjorde snälla saker - och som blev så fel.

• psychocandy

Jag tror att Ida hade varit likadan om de inte hade drogat henne. Uppfostran, med andra ord.

• Användarnamn är för mesar

Emils förhållande till Alfred är ju inte friskt någonstans. Sen är pojken inte den vassaste kniven i lådan heller, som det där med att stoppa huvudet i soppskålen så han fastnade, bara för att han ville sörpla åt sig den sista slurken. Alla vet att det finns många mycket bättre sätt att få ut det sista av soppan.

• lindalita

Användarnamn är för mesar skrev 2009-12-28 14:48:28 följande:

Emils förhållande till Alfred är ju inte friskt någonstans. Sen är pojken inte den vassaste kniven i lådan heller, som det där med att stoppa huvudet i soppskålen så han fastnade, bara för att han ville sörpla åt sig den sista slurken. Alla vet att det finns många mycket bättre sätt att få ut det sista av soppan.
    Vad är det för fel på Alfreds och Emils förhållande? Det är väl inget konstigt att en pojke och en man är vänner? Och, ja det finns ju bättre sätt att få ut det sista av soppan men hur roligt hade det blivit om han bara sörplat i sig den sista droppen och sen var det bra med det?
  • elsabubblan

Vet ni. Historien om Emil är påhittad. Det är skönlitteratur, fiktion.

• bustösen

men han gjorde ju inga bus, han skulle ju bara undersöka om pappans stövlar var vattentäta, och det var ju hans egna pengar han använde på marknaden. Nej problemet ligger helt klart hos samhället som inte såg Emil för den har var, utan bara det olyckliga resultatet av hans handlingar.

• Trulsa00

Jag tycker inte att det var något fel på Emil inte hans relation till Alfred heller.... Däremot undrar jag om Pippi inte har Adhd.

• Esmiso
    Trulsa00 skrev 2009-12-28 15:38:57 följande:
    Jag tycker inte att det var något fel på Emil inte hans relation till Alfred heller.... Däremot undrar jag om Pippi inte har Adhd.
    snarare mytomani va?!
Svar på tråden Emil i Lönneberga - bokstavsbarn, sexuellt utnyttjad, eller misshandlad?