• versan

Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!

Vi har också en tjej som är hård i magen sen 2.5års ålder & hon är även mjölkproteinintollerant..
    Det slutate med akuten för våran del då det tillslut bara rann lös bajs ur henne,
    Dom gjorde en tarmröntgen & det visade sig att hon var förstoppad ända upp till magsäcken.
    Och det gjorde att hon bara fick ut lösa bajset & inte det hårda.
    Så hon fick först utskrivet lactulos men det funkade inte!!!
    För hon vägrade dricka den! Den smakar sirap (vet själv jag drack den när jag var gravid) & jag/vi Vägrar att Tvinga henne dricka det med våld.
    (Jo en sköterska tyckte vi skulle tvinga henne) {#lang_emotions_djavulsk} 
    *skakar på huvudet & muttrar åt folk) 
    Vi vägrade & sa det måste finnas annat man kan ge!
    & bad att det skulle komma upp en läkare & mycket riktigt så fanns det det.
    han skrev ut Lactipex ett pulver man kan sätta i vätska som kan drickas & då smakar inget alls.
    hehe... jag använder det själv när jag blir hård i magen.
    Så det fick hennes tarmar att komma igång.
    Lactipexen gör att bajset blir smidigare & lättare att få ut.
    & den är inte vanebildande. 
    Under denna tid har vi 2ggr försökt att sluta med lactipexen men då blir hon förstoppad på en gång.
    Pratade med barnläkaren om detta Och hon sa att i bland så fungerar inte tarmarna som dom ska på små barn även vuxna & då får barnen eller dom vuxna äta lactipexen resten av livet om dom har otur.
    Men huvudsaken är att det fungerar att bajsa,

Så kolla med läkarna på Barnmottagningen.
    Ju mera frukt & fibrer ni ger h*n i detta läge gör att h*n blir mera förstoppad.
    Ring & be att få en akutremiss in.
    (vi åkte in på akuten.)
    Sen är det bra om dom kollar med Ultraljud & Tarmröntgen.
    Hoppas ni får hjälp fort.
    Undrar du något så kika in till mig & fråga.

• versan
    Mamma86 skrev 2009-12-28 20:52:06 följande:
    Ojj! Stackars liten..Humm..blir fundersam nu..för några veckor sen så började han bajsa nästan bara löst bajs..men ändå lika sällan som innan..å det tyckte jag va konstigt..Nu är det lixom (bajsade efter att jag skrev sista inlägget) Som en stor hård klump, större än min näve å sen lixom löst runt omkring..fattar inte..Men måste ta kontakt med bvc..Det konstiga är att han får inget ljust bröd, han vill ha Lingongrova han älskar det..med messmör på på morgonen..Han får 2-årsvällingen med yoghurt i å extra D-vitamin å så aktiv bakterie kultur i..Men varvar med å ge lillebrorsans 6-mån välling (mild havre) för lillebror kan inte dricka fullkorn..börjar bajsa typ 10ggr/dag då ist.. så har en som jag måste "stoppa" bajset på å en som jag måste "lösa" bajset på..*suck,suck!!
    Ohhh! Jösses Vänta inte...
    Precis så hade vi i början och jag min dumma nöt fattade inget.
    Det gick några veckor & tillslut bara rann bajs ur stumpan & dom på sjukvårdsrådgivining sa "det är majsjuka"
    Efter att ha byt ca 30blöjor under loppet av 12timmar så ringde jag Akuten & fick en ambulans in med lilltjejen (för jag var ensam hemma & kunde inte köra in med henne själv då det bara rann ur henne. gissa om hon var sårig i stjärten)
    Hon blev inlagd på studs & dom undersökte hennes tarmar direkt.
    tack & lov.
    Hade inte ett hum om att det fanns något som hette förstoppningsdiarre ens en gång.

Ring på studs till Bvc I Morgon Eller Direkt till Vårdcentralen.
    Be om en remiss så dom gör ett ultraljud.
    För skulle det vara att han är så förstoppad som våran dotter så är det farligt.
    tarmarna blir så fulla med bajs att allt kan inte komma ut & då får dom något som kallas FörstoppningsDiarre'.
    Detta är ett tillstånd som mest drabbar barn & gamla.
    Enligt vår läkare så tar man ej detta i tid så kan det medföra att tarmarna spricker av bajset & då blir det ett livshotande tillstånd som kräver operation.
    Läs mera här:
    http://www.uppsalabarnlakare.se/f7077fbc-d860-4a7f-abb9-ce0946cd057d-29.html
  • versan
    Mamma86 skrev 2009-12-29 23:09:36 följande:
    Men alltså, hur får jag tag i en läkare da? Vårdcentralen hänvisar till BVC för att "han är ju inte sjuk"..å bvc är på julledigt..iaf hon jag går till.. :-SVart vände ni er?
    Vi hade ju det väldigt akut så vi for in på akuten.
    Men ring Sjukvårdsrådgivningen & hör vad dom säger.
    annars ringer du och be att få en tid på Vårdcentralen.
  • versan
    versan skrev 2009-12-30 13:33:31 följande:
    Vi hade ju det väldigt akut så vi for in på akuten.Men ring Sjukvårdsrådgivningen & hör vad dom säger. annars ringer du och be att få en tid på Vårdcentralen.
    Säg som det är till dom på Vårdcentralen att om han inte får Hjälp nu så kommer det leda till att han blir allvarligt sjuk.
    Talaom för dom att det heter Förstoppningsdiarre' och berätta hur din son har det idag.
    Nekar dom hjälp så skulle jag inte tveka att åka in akut.
  • versan
    Mamma86 skrev 2010-01-02 23:28:20 följande:
    Vill bara komma med lite framgång Alltså nu har jag verkligen varit benhård på å se till exakt att han får i sej "få fart på magen" kost.. Torkade plommon va ju ingen hit,(vet att russin är mkt socker i) men jag ger ibland lite russin med nerklippta plommonbitar i, så jag lurar i honom det..sen har jag köpt katrinplommonjuice å han tycker det är sådär..mogna päron får han som mellis=frukttallrik, men jag har lagt till kiwi till det oxå.. Han äter bara ett par tuggur av kiwin, så är alltid nåt.. Å så Provivas Kiwi-päron..Dessutom får han ju extra fett så som smör för tarmen..Sen ser jag till att han kanske inte får pasta/ris flera dagar i rad utan mer varierat så potatis mosat med smör kommer in med inte för långa glapp..Till frukost är det som alltid lingongrova smörgås med messmör på..Å sen att han inte häller i sej mjölk,utan han får mjölk till huvudmålen som innan, men till frukost får han yoghurt å så plommonjuice ist för mjölk..Sen har han en pip-mugg med vatten som hela tiden är tillgänglig under dagen Och sen får han lillebrorsans 6-mån välling; mild havre..Resultatet hittills är att han bajsade i måndags,torsdags å idag lördag Såå det går frammåt
    Grattis!
    Hoppas det funkar i det långa loppet.
    Håll koll om det ser ut som om bajset är i korvform & mörkt så innebär det att det tar för långtid för tarmarna att få ur sig bajset.
    Idealiska formen är smala korvar i ljusbrun form.

Våran tjej äter allt som är lösande!
    Men fast hon äter allt det så är hon iallafall förstoppad.
    Men men... vi kör samma här.
    Till frukost får hon havrebaserad Yogii med musli & russin. (tur hon gillar dom)
    Lunch extra fett i maten. (havrebaserad)
    Här äts det frukt i parti & minut allt från bananer till kiwi, apelsiner, äpplen osv...
    Vattten finns alltid i hennes pipmugg.
    Sen gillar hon grönsaker också.
    Så till middagen idag blev det banan & curryris med Kotletter till & en grönsallad.
    Och det gillade hon så det gick ned i ett nafs även grönsalladen.
Svar på tråden Min 2-åring är såå hård i magen, bajsar va 7:e dag!!!