Två som blir fyra - Behöver tips!
I sommar ska jag och min son flytta upp till Trosa, till min särbo och hans dotter.
Min son är fem, hans dotter är fyra.
Hur ska man göra för att involvera barnen i det här på bästa sätt?
Hur ska man berätta det för barnen?
Vad ska man tänka på speciellt mycket?
Jag har alltid bott själv med min son, så det blir ju en väldigt stor omställning för honom.
Min särbo separerade med sitt ex för snart ett år sedan, och sedan dess har hans dotter bott hos honom halvtid.
Jag har en diagnos som heter Maladaptiv stress och som i stort går ut på att jag inte kan hantera stress och förändringar på ett speciellt bra sätt. Jag misstänker att min son har något liknande, för blir det minsta förändring, till exempel rent rutinmässigt, så blir han jättearg och frustrerad och har svårt att hålla koll på sina naturliga behov, (han känner inte när han behöver gå på toa utan det kan hamna lite överallt), så jag tror att det kommer att bli mest "problematiskt" att försöka få honom att vänja sig vid flytt och "ny" familj och så, än vad det kommer att bli för min särbo att förbereda sin dotter.
Någon annan som haft liknande saker hängande över axlarna och som kanske kan ge tips på hur man lättast ska göra?