• UnderYtan

Citodon

Någon fler här som fått citodon utskrivet av läkare under graviditet?

Jag fick det idag eftersom jag har migrän ca 4-5 dagar i veckan och därmed är sängliggande hela tiden. Läkaren sade att det är en gammal beprövad medicin som jag kan ta under graviditet, det är ingen fara för barnet.

Känner mig dock ändå tveksam för i fass står det att den tillhör kategori C och endast ska tas i samråd med läkare. Annars ska den undvikas under graviditet.

Är rädd ändå för att skada barnet och funderar på om det är bättre att vara sängliggande i 18 veckor till istället för att knapra Citodon?

Går in i vecka 22 imorgon.

• Svar på tråden Citodon
  • versan

Jag Åt Citodon under hela min graviditet mellan 2-4 tabletter varje dag.
    Har en otrotroligt racklig & trasig kropp så jag har inget val.
    Och våra tjej är frisk & är jättetidig med allt.
    Hon gick vid 9månader & pratade med.
    Så du kan nog lugnt ta dom.

Samma tabletter (citodon) fick syrran utskrivet för sin foglossning då hon ej kunde gå.
    och alla hennes barn är normala och sista tjejen är Tidig med allt hon med.
    Så ta det lugnt & må så bra du kan istället.

• UnderYtan

Tack för ditt svar! Det lugnar lite att få höra om andras erfarenheter. Jag är van vid att äta många olika sorters smärtstillande men nu när jag är gravid så är jag mer orolig.

Jag har fibromyalgi sedan innan med svår värkproblematik i både kropp och huvud. När jag blev gravid fick jag lägga alla mina ordinarie tabletter på hyllan. Var migrän och huvudvärksfri till vecka 10 ungefär men har nu i 12 veckor bara legat hemma på soffan med migrän.

• versan
    UnderYtan skrev 2009-12-28 19:11:52 följande:
    Tack för ditt svar! Det lugnar lite att få höra om andras erfarenheter. Jag är van vid att äta många olika sorters smärtstillande men nu när jag är gravid så är jag mer orolig. Jag har fibromyalgi sedan innan med svår värkproblematik i både kropp och huvud. När jag blev gravid fick jag lägga alla mina ordinarie tabletter på hyllan. Var migrän och huvudvärksfri till vecka 10 ungefär men har nu i 12 veckor bara legat hemma på soffan med migrän.
    Samma här!
    Man får knapra smärtstillande så det inte är klokt.
    Hehe.... man behöver bara se min press så ser man alla eländiga skador jag har/drabbats av.
    Lycka till med pyret & Hoppas huvudvärken blir bättre.

• Verkligen

Jag åt med Citodon under graviditeten. Fick dom utskrivet när jag var runt v 17 om jag inte minns galet. Åt dom ända tills slutet och min dotter mår kanonbra.
    Tror inte du behöver oroa dig alls.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
  • Mary Jo

Såhär sa min läkare när han skrev ut citadon åt mig för migrän:
    " Du ska ENDAST ta dom vid nödfall,när du har så ont att du inte kan stå ut längre. prova först med panodil o liknande. Citadon är absolut INGET man ska knapra varje dag för barn blir väldigt lätt citadon beroende(han kallade dom citadon-bebisar) men 5-6-7 gånger under en graviditet är inte farligt"

Men nu ser jag ju här att vissa åt det varje dag!! så uppenbarligen tycker ju läkare olika men så sa iaf min läkare. hoppas värken blir bättre!

• katt tass

Åt citodon under förra grav och har fått det den här gången också, rådgjorde med läkaren senast idag och han försäkrade mig om att det var lugnt att äta dem. Blir dock så kass i magen av dem så jag försöker undvika om inte huvudet känns som det ska sprängas...

• Smilla75

Jag har fått det för min migrän men inte tagit det pga det som står i FASS.

• Kattbacken

Jag har också haft problem med migrän sen tonåren, äter blodtryckssänkare samt kombinerar med Zomig nässpray i vanliga fall för att förhindra anfallen men under senaste graviditeten (2 anfall i veckan som höll i sig i 5 veckor) ville min läkare egentligen inte skriva ut något starkt, fick till slut en "syster" medicin till Citodon (det finns beroendeframkallande ämnen i dessa läkemedel) som jag aldrig tog eftersom det inte kändes helt ok.
    Det är alltså upp till dig att bestämma vad du vill ta men det känns ju lite oroväckande att läkare säger olika saker-de läser väl ur samma läkemedelsböcker eller?? Hoppas att du hittar något som fungerar för dig eller att anfallen lättar snart!

• Verkligen

Det som brukar oroa läkare  när dom skriver ut Citodon är ju att det är kodein i tabletten och det omvandlas till morfin i kroppen.
    De läkare jag rådfrågat har sagt att om man helt vill undvika att bebisen blir beroende av morfinet när den föds så är det bra att sluta med tabletterna ca 1 månad innan beräknad förlossning men att det tills dess går bra att ta tabletterna som vanligt dagligen om man så behöver.
    Jag åt dom dock tills det var dags att föda och min dotter mådde bra.

♥ Ella 29/11 2009 ♥ www.somvemsomhelst.blogg.se
Svar på tråden Citodon