• versan

Citodon

Jag Åt Citodon under hela min graviditet mellan 2-4 tabletter varje dag.
    Har en otrotroligt racklig & trasig kropp så jag har inget val.
    Och våra tjej är frisk & är jättetidig med allt.
    Hon gick vid 9månader & pratade med.
    Så du kan nog lugnt ta dom.

Samma tabletter (citodon) fick syrran utskrivet för sin foglossning då hon ej kunde gå.
    och alla hennes barn är normala och sista tjejen är Tidig med allt hon med.
    Så ta det lugnt & må så bra du kan istället.

• versan
    UnderYtan skrev 2009-12-28 19:11:52 följande:
    Tack för ditt svar! Det lugnar lite att få höra om andras erfarenheter. Jag är van vid att äta många olika sorters smärtstillande men nu när jag är gravid så är jag mer orolig. Jag har fibromyalgi sedan innan med svår värkproblematik i både kropp och huvud. När jag blev gravid fick jag lägga alla mina ordinarie tabletter på hyllan. Var migrän och huvudvärksfri till vecka 10 ungefär men har nu i 12 veckor bara legat hemma på soffan med migrän.
    Samma här!
    Man får knapra smärtstillande så det inte är klokt.
    Hehe.... man behöver bara se min press så ser man alla eländiga skador jag har/drabbats av.
    Lycka till med pyret & Hoppas huvudvärken blir bättre.

• versan
    Mary Jo skrev 2009-12-28 20:09:28 följande:
    Såhär sa min läkare när han skrev ut citadon åt mig för migrän:" Du ska ENDAST ta dom vid nödfall,när du har så ont att du inte kan stå ut längre. prova först med panodil o liknande. Citadon är absolut INGET man ska knapra varje dag för barn blir väldigt lätt citadon beroende(han kallade dom citadon-bebisar) men 5-6-7 gånger under en graviditet är inte farligt" Men nu ser jag ju här att vissa åt det varje dag!! så uppenbarligen tycker ju läkare olika men så sa iaf min läkare. hoppas värken blir bättre!
    Ja du! Vad ska man säga....
    Citodonbaby åga av att man äter normal dos varje dag.
    Ehhh.. knappast.
    Isåfall skulle min tjej varit "beroende" Och det var hon inte.
    Jag födde en fullständigt Lugn & harmonisk baby som åt & bajsade normalt.
    hade hon varit beroende så hade hon garanterat skrikit halsen av sig & varit otröstlig om hon varit beroende.
    Möjligen kan dom bli läkemedelsberoende om mamman ÖVERDOSERAR men att ta den mängden som läkaren föreskriver gör INTE ett barn Automatisk beroende.
    Visst ska man vara försiktigt med läkemedel men man behöver ju inte bli så paranoid så man tror man blir beroende om man tar dom dagligen.
  • versan
    versan skrev 2009-12-28 22:18:26 följande:
    Ja du! Vad ska man säga.... Citodonbaby åga av att man äter normal dos varje dag.Ehhh.. knappast.Isåfall skulle min tjej varit "beroende" Och det var hon inte. Jag födde en fullständigt Lugn & harmonisk baby som åt & bajsade normalt.hade hon varit beroende så hade hon garanterat skrikit halsen av sig & varit otröstlig om hon varit beroende. Möjligen kan dom bli läkemedelsberoende om mamman ÖVERDOSERAR men att ta den mängden som läkaren föreskriver gör INTE ett barn Automatisk beroende.Visst ska man vara försiktigt med läkemedel men man behöver ju inte bli så paranoid så man tror man blir beroende om man tar dom dagligen.
    Och inte kan man stava som folk längre. (har ett nytt tangentbord så det känns skumt när jag skriver) tryckfelsnisse var framme och smög in ett åga i texten.
    Och vad det betyder har jag ingen aning om.
    Verkligen skrev 2009-12-28 21:29:32 följande:
    Det som brukar oroa läkare  när dom skriver ut Citodon är ju att det är kodein i tabletten och det omvandlas till morfin i kroppen.De läkare jag rådfrågat har sagt att om man helt vill undvika att bebisen blir beroende av morfinet när den föds så är det bra att sluta med tabletterna ca 1 månad innan beräknad förlossning men att det tills dess går bra att ta tabletterna som vanligt dagligen om man så behöver.Jag åt dom dock tills det var dags att föda och min dotter mådde bra.
    Samma här jag åt dom hela tiden fram till förlossningen & även efter pga Nacke, Rygg & Ben värken.
    Men jag ammade pyttelite pga för lite mjölk den kom aldrig igång trots läkare & ammningsköteskas hjälp & läkemedel för att stimulera mjölken & sen upptäcktes det i vecka 8 att hon var Mjölkproteinintollerant så då blev det helstopp på ammandet. 
Svar på tråden Citodon