• Swompi

nybliven diabetiker-missbildning på nästa barn?

hej.
    jag fick under min första graviditet diabetes.
    efter jag fick min son så va det ingen som ville hjälpa mig att ta tag i min diabetes förns jag åkte in akut med urinvägsinfektion.
    jag fick akuttid på dagvården för diabetiker på danderyd o åkte dit.
    dom frågade mig om jag va gravid men det visste jag att jag inte va så då frågade dom mig om jag planerade ett barn snart o det gjorde vi inte (det här va i sep). då sa dom till mig att jag ABSOLUT INTE skulle skaffa barn den närmsta tiden pga missbildningar mm som kan hända barnet. men jag fick ingen som hellst förklaring på varför barnet kan få missbildningar mm. men nu vill vi bli gravida igen.. så min fråga är då.. är risken stor att mitt andra barn blir missbildat lr nåt liknande om jag skaffar ett barn till nu o VARFÖR?

• Svar på tråden nybliven diabetiker-missbildning på nästa barn?
  • FinastE2010

Ja missbildningar kan ske om man går runt med extremt högt blodsocker under en längre tid. Men jag låg verkligen skitdåligt i socker då jag blev gravid, nu är det mycket bättre.. Än så länge ser det bra ut på ul men är helt klart nervös för om allt kommer vara bra när barnet är fött. Men kan inte göra annat än att hoppas.

Undrar bara varför de sa så? Har du inte fått någon behandling för din diabetes? Tar du inte blodsocker, insulin ?

• Swompi

jag har fått både insulin och tabletter som hjälper mitt eget insulin o jag ligger ganska bra med blodsockret. så det kanske inte e nåt problem längre .. :)

• Shmone

Så länge du håller blodsockret kontrollerat så ska det inte vara något större problem. Det som däremot kan vara problem är att det för många är mycket svårare att hålla blodsockret i en vettig nivå när man är gravid.. kanske i synnerhet första trimestern när man kanske inte mår så bra.

be din bm om lite råd och tips redan innan du blir gravid kanske??

Kan för övrigt tillägga att min mor fick graviditetsdiabetes när hon väntade mig (övergick sedan i diabetes typ 1) och det upptäcktes alldeles för sent.. sista månaden blev hon inlagd. Och sen föddes jag... en klump på 5.4kg o behövde sockerdropp i nån vecka innan dom hade stabiliserat min insulinproduktion. Men inte blidde jag missbildad för det. :)

Svar på tråden nybliven diabetiker-missbildning på nästa barn?