• Annsofie83

hur mycket ersättning till 3 månaders??

Har en liten kille på snart 3 månader som jag tänker börja ge erstääning helt och hållet nu. Har tidigare blandat bröstmjölk och ersättning. Läste på paketet att mellan 2-4 mån ska de ha mellan 140-200 ml per gång och jag tycker att det är jätte svårt att veta hur mycket ja ska ge. När ja ger 150 ml dricker han alltid upp allt och ibland känns det som han är mer hungrig. Hur ska man göra? Ska jag göra mera och låta honom lämna eller kommer han dricka upp allt fast han är mätt?? Han är ett litet matvrak och jag vill inte att han ska äta mer än nödvändigt för han är redan tung att bära på.

Hur gör ni?

• Svar på tråden hur mycket ersättning till 3 månaders??
  • MalinAnnaJosefine

Vår bvc-sköterska säger att så länge barnen gapar så ger dom mat!
    Min son är väldigt klen med att äta, så honom får man truga, men om det hade varit tvätom hade jag väl gett honom så länge han suttade!

• trollet1985

Gör du lite mer så har h*n tillgång till o äta mer om h*n e hungrig. Tycker mängden skiljer sej på va de e för ersättning man ger.

• Annsofie83

Jag ger semper. Är bara orolig att jag ger honom för mycket så han inte följer kurvan på bvc. Men kanske borde göra 180 till honom i stället och se hur mycket han äter. Han har varit rätt gnällig den senaste tiden så han kanske inte blir helt mätt??

• Miraklet09

Men står det inte på paketet?
    på nam eller den vad den heter nu igen :-P
    där stog det hur mycket pulver o kokat vatten för åldern man behövde ha..

• Annsofie83
    MalinAnnaJosefine skrev 2009-12-28 20:05:23 följande:
    testa och gör mer och se. Och sen kommer han nog inte äta lika mycket varje gång heller :)
    Men äter barn inte mer än de behöver?? Vi vuxna kan ju äta mer bara för att det är gott fast vi inte behöver.
  • shoreline

En fråga till er som ger enbart ersättning.. jag delammar nu men tänker sluta amma helt inom ett par veckor. Sonen är 2 ½ månad och ska enligt anvisning max äta 165 ml/tillfälle och max 6 ggr/dygn. Jag tror inte att mion pojke kommer nöja sig med detta då han är ett litet matvrak. Hur slaviskt måste man följa dom där anvisningarna? Jag kan väll inte låta honom vara hungrig bara för att det inte gått det antal timmar som måste gå för att inte "överdosera" ersättning? Sorry TS att jag lånar tråden lite..

• Miraklet09
    Annsofie83 skrev 2009-12-28 20:08:06 följande:
    Men äter barn inte mer än de behöver?? Vi vuxna kan ju äta mer bara för att det är gott fast vi inte behöver.
    Nej men bebisarna kräks upp det dem inte vill ha/kan ha mera i magen =)
    så gjorde min tös med ersättningen när min mjölk komm igång innan ja fattade aha nu har ja tillräkligt, hm man blir lagom knäpp i skallen när man fått barn har ja märkt, de ingen ursäkt har jag kommit på {#lang_emotions_dreamer}{#lang_emotions_tongue_out}
  • Annsofie83
    shoreline skrev 2009-12-28 20:08:20 följande:
    En fråga till er som ger enbart ersättning.. jag delammar nu men tänker sluta amma helt inom ett par veckor. Sonen är 2 ½ månad och ska enligt anvisning max äta 165 ml/tillfälle och max 6 ggr/dygn. Jag tror inte att mion pojke kommer nöja sig med detta då han är ett litet matvrak. Hur slaviskt måste man följa dom där anvisningarna? Jag kan väll inte låta honom vara hungrig bara för att det inte gått det antal timmar som måste gå för att inte "överdosera" ersättning? Sorry TS att jag lånar tråden lite..
    Ingen fara. Har själv samma problem. Min kille är oxå ett matvrak och vet inte heller hur mycket jag ska ge. Vill inte heller överdosera.
  • Miraklet09
    shoreline skrev 2009-12-28 20:08:20 följande:
    Testa, han säger nog till när det är nog, men risken är kanske den att han blir för mätt först, och sedan att han vänjer sig vid det, men om han gillar äta mycket, blanda 2mål ist för 1 osså se hur länge han håller sig på det, om han håller sig längre tid på det, så testa så istället och max 6 omgångar per dag som det står på paketet, fasst kanske dela målen till 1-2mål för frukost sedan "kvällsmaten" om du förstår vad jag menar =)
    annars rådgör med bvc dem bruka kunna sånt =)
Svar på tråden hur mycket ersättning till 3 månaders??