• Anonym (orolig?)

knöl vid analöppning?

Idag när jag kom hem från jobbet så upptäckte jag en liten knöl precis intill analöppningen. Det kändes ömt som att stringtrosorna hade skurit in och nu undrar jag om jag kan ha en finne precis där eller om det kan vara något annat man borde kolla upp? Dum som jag är så kan jag ju inte låta bli att pilla och klämma, och när jag gjorde det så kom jättelite vitt ur den (precis som när man klämmer på en finne). Dock blev den ju inte mindre eller mindre öm för det :/ Någon som vet vad det kan vara?

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden knöl vid analöppning?
  • Anonym

Förmodligen antingen en talgkörtel eller en infekterad hårsäck ("finne").

Låter inte farligt alls, det kan ju ömma lite om trosorna skavt eller bara annars, en finne ömmar alltid lite p.g.a infektionen.

Testa att badda med alsollösning ett par ggr och se om det känns bättre, pilla inte, däremot kan du ju ta en spegel för att kolla hur det ser ut därnere.

• Anonym (orolig?)

Nä, pilla ska jag försöka låta bli, lätt att det blir infekterat mm :P Ibland är det bara så svårt att låta bli, trots att det inte är de trevligaste regionerna det handlar om.. :) Och trosorna är utbytta så kanske det inte nöter så mycket i alla fall!

Känner mig bara liiite nojig när jag börjar oroa mig direkt, men jag trodde helt allvarligt inte att det var möjligt att få en finne precis där! Är det verkligen det?

Tack för ditt svar och god fortsättning får jag önska dig!

• Anonym

Hej,

ja det är möjligt att få en finne även där :) eftersom man har ganska mycket talgkörtlar runt analen och könet.
    Det växer ju även hår mellan skinkorna och en hårsäck kan lätt bli lite infekterad.

Det kommer säkert att försvinna av sig själv.
    Gott nytt år till dig med!

• Anonym (123)

Anonym (orolig?) skrev 2009-12-28 21:24:13 följande:

Nä, pilla ska jag försöka låta bli, lätt att det blir infekterat mm :P Ibland är det bara så svårt att låta bli, trots att det inte är de trevligaste regionerna det handlar om.. :) Och trosorna är utbytta så kanske det inte nöter så mycket i alla fall! Känner mig bara liiite nojig när jag börjar oroa mig direkt, men jag trodde helt allvarligt inte att det var möjligt att få en finne precis där! Är det verkligen det? Tack för ditt svar och god fortsättning får jag önska dig!
    tjaaa, kan man få en finne i örat så är det nog möjligt att få sådana där nere oxå
  • Anonym (orolig?)

Anonym (123) skrev 2009-12-28 21:29:09 följande:

Anonym (orolig?) skrev 2009-12-28 21:24:13 följande: tjaaa, kan man få en finne i örat så är det nog möjligt att få sådana där nere oxå
    Tydligen... skönt är det inte i alla fall! :P
  • Anonym (123)

Anonym (orolig?) skrev 2009-12-28 21:30:53 följande:

Anonym (123) skrev 2009-12-28 21:29:09 följande: Tydligen... skönt är det inte i alla fall! :P
    nä inte på något utav ställena
  • Anonym

Nä, jag har haft en finne i örat som gjorde jävulskt ont. Fick åka in och punktera den och käka en antibiotikakur.

Tydligen kan det bli ganska farligt med en finne i örat och inne i näsan eftersom där finns så många blodkärl som går direkt till hjärnan, och får man bakterier i hjärnan så kan det sluta lite galet...

Men ts finne är ju inte så nära hjärnan :)

• Anonym (orolig?)
    Anonym skrev 2009-12-28 21:36:54 följande:
    Nä, jag har haft en finne i örat som gjorde jävulskt ont. Fick åka in och punktera den och käka en antibiotikakur. Tydligen kan det bli ganska farligt med en finne i örat och inne i näsan eftersom där finns så många blodkärl som går direkt till hjärnan, och får man bakterier i hjärnan så kan det sluta lite galet... Men ts finne är ju inte så nära hjärnan :)
    Haha, nåt positivt med det hela i alla fall :)
    Finne i örat har jag också haft, men den kan man ju i alla fall undvika för det mesta. Den här gör sig ju påmind så fort man förflyttar sig bara nån meter :P
  • Anonym (123)
    Anonym skrev 2009-12-28 21:36:54 följande:
    Nä, jag har haft en finne i örat som gjorde jävulskt ont. Fick åka in och punktera den och käka en antibiotikakur. Tydligen kan det bli ganska farligt med en finne i örat och inne i näsan eftersom där finns så många blodkärl som går direkt till hjärnan, och får man bakterier i hjärnan så kan det sluta lite galet... Men ts finne är ju inte så nära hjärnan :)
    haha
  • grönttroll

Jag har fått en sån knöl. Däremot kommer det inte ut var eller liknande, men lite blod. Jag blev väldigt orolig och började söka runt (och fann då denna tråd). Kan de bero på att jag kommit åt känsligare delar (såsom hårsäckar mm) när jag rakat mig i så fall? Behöver jag vara orolig? Har INGENTING hemma att rengöra med.. Mvh orolig och nervös tjej.

Svar på tråden knöl vid analöppning?