• Flamma

Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del7)

Hej och välkomna!

Det här är en Thailandstråd för alla som reser till Thailand med barn.
    Här kan man diskutera allt från barnmat, blöjor, solskydd och annat smått och gott som rör de små.

NU har vi pratat bort en tråd till så nu har vi en ny här nere är 1 och 2an och 3an och 4an occh 5an och 6an

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m34256559.html

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m36891866.html

www.familjeliv.se/Forum-11-236/m40043616.html

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m42958364.html

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m45298967.html

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m47730858.html

Vaccinationsguid till dig som ska ut och resa

www.vaccination.nu/

Vill man diskutera landet Thailand och dela med sig av upplevelser om landet på andra sidan jorden, platser som inte får missas eller fråga
    varandra om tip - besök då Thailandsresetråden i "Allmäna rubriker -Resor"

Sevärdheter i Thailand:

www.familjeliv.se/Forum-5-106/m44983055.html

Här kan vi skriva vart vi åker och när vi åker:

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m45492972.html

ATT PACKA TILL BARN (utöver kläder och badkläder)

*PASS
    *Blöjor (-behövs ej, finns bra i butik)
    *Nappflaskor
    *Flaskborste
    *Vattenkokare / doppvärmare
    *Lite diskmedel
    *Lite tvättmedel (-eller lämna på tvättning billigt)
    *Barnmatsburkar, välling, gröt
    *Skötbordsunderlag (engångs)

*Solkräm (- Finns även på plats)
    *Barnapotek -med smärstillande, aloe vera, termometer, resorb, näsdroppar, koksalt, plåster
    *Myggmedel
    *myggnät

*Soldräkt
    *Badskor
    *Solhatt
    *Miniliten barnpool
    *Flytpuffar (-Finns även på plats)
    *Flytväst (om man ska åka mycket båt)
    *Babypool

*Barnvagn
    *Parasoll till vagn
    *UV- skydd
    *Baby Björn el liknande (i handbagaget på flyget)
    *Babyskydd/bilkudde (om man ska åka mycket taxi eller vill ha det på flyget.)
    *Resebarnstol, t ex sack n' seat eller på bordet monterbar barnstol.

www.familjeliv.se/Forum-3-105/m48502097.html
    Avresetråd för oss som åker till Thailand =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 16:11
    Ny avresetråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-105/m49709347.html

• Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del7)
  • benjamin 040722

Är det någon som besökt det stora vatten landet i Bangkok?

• Miss Dee
    Miss Dee skrev 2010-01-25 06:47:09 följande:
    Hej!Kan ngn hjälpa mig med tips om hur man ställer om dygnet när man kommer hem med bebis på 8 månader. Greta vill just nu gå upp 03.00 och börja sin dag!Försökte att väcka henne efter 17 igår men det gick inte!Hur gör man?Några tips?/Dagmara
    Någon?
  • Neosmama
    Clis skrev 2010-01-25 07:04:31 följande:
    Va roligt! Vi åker om 16 dagar till Ao Nang! När vi åkte sist va dottern 15 månader, och flygningen gick bara bra. Klart att dom vill bli lite rastlösa men man försöker se till att man har en del intressanta leksaker åt dom. Min dotter sov på golvet vid våra fötter och de gick superbra! Lycka till!
    Att få honom att somna tror jag inte är något svårt... först så går planet 23:50 o sen är han en riktig sov kille. de jag e orolig över är i start o landning, att han ska få ont i öronen. han fattar ju inte att han ska" tryckutjämna" osv.
    Då ses vi på stranden då;)
  • sweetlina
    Pigelinen skrev 2010-01-25 08:21:50 följande:
    Någon som har tips på boende helst i Kata med markplan eller stora balkonger. Ska dessutom vara relativt biliigt och frächt.
    ska ni åka tillbaka direkt lr*S*
  • mezzi

hur mycket kläder behöver man ha med till en 6 månders bebis för  2 veckor på karon beach?

Finns det mycket att köpa till hyfsade priser till så små?

Soldräkt och hatt är redan inköpt och allt från apoteket mm, men just kläder tycker jag är svårt. Vad har man på dem igentligen (det är en kille så kjol är inget alternativ=))?

• Tullemi
    mezzi skrev 2010-01-25 13:07:07 följande:
    hur mycket kläder behöver man ha med till en 6 månders bebis för  2 veckor på karon beach?Finns det mycket att köpa till hyfsade priser till så små?Soldräkt och hatt är redan inköpt och allt från apoteket mm, men just kläder tycker jag är svårt. Vad har man på dem igentligen (det är en kille så kjol är inget alternativ=))?
    Om ni tänker lämna in kläder på tvätt så behöver ni ju inte såå många plagg. Och om man vill handla barnkläder i Phuket är en smaksak. Jag tyckte kläderna var ap-fula   för mkt puttinutt för min smak, men visst finns det kläder, speciellt på Lotus Tesco och Central. Vi tog aldrig på långärmat eller ens tunna byxor för det var alldeles för varmt.
  • mezzi

mileas mamma:
    jätte bra tips, skönt att få från en som varit där!

vi tänkte nog lämna in på tvätt om det är billigt, annars kan man ju skölja upp själv!

då kan man satsa på t-shirt eller body med kortärm/linne, en byxa har vi ju med då han måste ha något på planet=)

tyckte ni det var mycket mygg?

• mezzi

vad hade ni för solskyddsfaktor!

har nämligen än med 30+ och med myggmedel från chosmofharma (tror jag det heter) fast har undrat varför man gör solkräm med myggmedel, oftas kommer väl mygg när solen inte skiner!?

Svar på tråden Thailandstråden - Förr oss som reser med barn (del7)