• Eliana32

Magsjuka

Hej alla mammor/pappor!

Jag har en son på 13 månader som varit magsjuk sen juldagen, både kräk och diarré, igår var jag med honom på Astrid Lindgren där dem kollade upp honom men allt var som det ska, dem tjatar om vätskeersättning men han vill ju inte ha det äckliga ersättningen (inte så konstigt det smakar ju bara salt trots att jag smaksätter det) och när jag väl lyckats trycka i honom det så kräks han bara upp det han har i magen :( så nu ger jag alltså upp vätskeersättningen helt och hållet.
    han har inte kräkts sen igår kväll tack o lov, han dricker modermålsersättning och vatten förstås och det verkar som hans lilla mage klarar av det. har ni några tips där ute som ni kan dela med er?

• Svar på tråden Magsjuka
  • Achillea

Ja vätskeersättning smakar apa rent utsagt går ju inte att få bort saltsmaken hur man än gör.
    Så det har aldrig funkat för oss, dock har jag hört att välling ect kan förvärra magsjukan att barnet reagerar kraftigare och kräks.
    Men klarar hans lilla mage av ersättning och vatten så kör på det, själv fick jag enbart i sonen saft då han hade calici för några år sedan. är jätte viktigt att vrerkligen tvinga i dom vätska även om de spyr, de blir så lätt uttorkade.
    Så ge flera gånger i timmen även om han protesterar och spyr, inget roligt men hellre det än att hamna på sjukan med dropp på grund av vättskebrist.
    jag hatar magsjukor hos barn finns inget värre.
    hoppas lillen kvicknar till snart

• CosmicCat

På apoteket fanns iaf då dottern var bebis en vätskeersättning med ris, som var lite tjockare i konsistensen och den fick jag faktiskt i henne, i ytterst små doser och det mesta kom ju upp igen men hon blev aldrig uttorkad.

• ELLEoClara

Om han nu slutat kräkas kan du ge upp vätskeersättningen annars behövs den!!

ersättningen går ju bra, annars finns det låglaktos majsvälling som är väldigt bra vid magsjuka och diarre .

smörgåsrån med mycket smör brukar också funka ( då får han ju i sig lite salter )

blåbärssoppa, youhurt, majskrokar kan vara bra också.

Svar på tråden Magsjuka