• Studerande84

Citronefterrätt till nyår

Jag har letat och letat efter en frisk och syrlig efterrätt med citron till nyårsmiddagen, men kan inte hitta något.

Någon som har några förslag?

• Svar på tråden Citronefterrätt till nyår
  • Frk Svår

Det första som slog mig var citronmarängpaj. SÅ himla gott. Kanske inte superlyxigt men jättegott iaf

• Tida77

För flera år sedan gjorde jag en fryst citron-cheesecake, det var jättegott och friskt. Inte så mäktigt.
    Man kan ju garnera den jättefint, eller göra den i små portionsformar så blir den festlig.

• Studerande84

tack för tipsen :) jag tror att det jag letar efter är något kallt, fryst. Så cheesecake låter ju som något som passar :)

• Champagne

Gör en smarrig citronglass, gröp ur ett gäng citroner (skär av ett litet lock och lite i botten så att den står stadigt) och fyll citronerna med glassen. Frys in och ta fram fram ca 20 min innan du ska servera.

• Tjock kulan

Mitt tips är, vaniljglass, maränger, lättvispadgrädde, lemon curd och färska jordgubbar, varvade i ett vackert glas med lite rostade mandelspån på toppen smaskigt.
    Kan annars rekomerdera den frusna cheesecaken, den brukar jag göra men har då i både citron och lime skal och saft i smeten, smaskig o uppskattad av alla som har blivit bjudna på den.

• Fruochmamma
    Champagne skrev 2009-12-29 13:00:25 följande:
    Gör en smarrig citronglass, gröp ur ett gäng citroner (skär av ett litet lock och lite i botten så att den står stadigt) och fyll citronerna med glassen. Frys in och ta fram fram ca 20 min innan du ska servera.
    Mums - verkligen gott!
    (¯`°?.¸ ღ♥ Ludvig + Larsa + Tess + mamma + bebbe i magen = sant ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Tida77

Tjock kulan skrev 2009-12-29 13:03:53 följande:

Mitt tips är, vaniljglass, maränger, lättvispadgrädde, lemon curd och färska jordgubbar, varvade i ett vackert glas med lite rostade mandelspån på toppen smaskigt. Kan annars rekomerdera den frusna cheesecaken, den brukar jag göra men har då i både citron och lime skal och saft i smeten, smaskig o uppskattad av alla som har blivit bjudna på den.
    Har du ett recept på den månne? Har tappat bort mitt tyvärr, för den var sååå god :)
  • Studerande84
    Champagne skrev 2009-12-29 13:00:25 följande:
    Mitt tips är, vaniljglass, maränger, lättvispadgrädde, lemon curd och färska jordgubbar, varvade i ett vackert glas med lite rostade mandelspån på toppen smaskigt. Kan annars rekomerdera den frusna cheesecaken, den brukar jag göra men har då i både citron och lime skal och saft i smeten, smaskig o uppskattad av alla som har blivit bjudna på den.
    Båda dessa låt riktigt goda med, kanske passar mannen bättre med som inte gillar cheesecake så mycket.
  • Tjock kulan
    Tida77 skrev 2009-12-29 17:44:57 följande:
    Har du ett recept på den månne? Har tappat bort mitt tyvärr, för den var sååå god :)
    vilket, cheescaken?
  • MBert

Nu vet jag inte om jag är sent ute i den här tråden men jag kom på en god dessert som vi hade till nyår för några år sedan, Hallon- och Citronparfait. Men vill man bara göra Citronparfaiten så går det ju också bra.

För 8-10 personer
    (det blir en avlång "sockerkaksform")

Hallonparfait
    4 äggulor
    3/4 dl socker
    2 dl tjock grädde
    1/2 l hallon

Citronparfait
    4 äggulor
    3/4 dl socker
    saft och skal från en citron
    1 dl tjock grädde
    1 dl creme fraiche

Garnering
    hallon och citronskal

Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Vispa grädden tjock och blanda ner den i äggsmeten.
    Mosa hallonen en aning och blanda ner i smeten, Klä en avlång form, 2 l, med plastfolie. Häll i hallonparfaiten som ska nå upp till halva formen. Täck med plastfolie och ställ in i frysen. Låt stå ca en timma så att den börjar bli hård.

Vispa äggulor och socker vitt och pösigt, Tillsätt citronsaft och skal. Vispa grädden hårt och rör ner i smeten tillsammans med creme fraiche.
    Tag formen från frysen, strö hela hallon över hallonparfaiten och fyll på med citronparfait. Täck med plastfolie och ställ in i frysen i ca 3 timmar.

Låt parfaiten stå i kylen 30 min innan servering. Tag ur parfaiten ur formen och skär upp den i skivor som läggs upp på fat och garnera med hallon och ciselerade citronskal.

• Studerande84
    MBert skrev 2009-12-30 14:56:42 följande:
    Nu vet jag inte om jag är sent ute i den här tråden men jag kom på en god dessert som vi hade till nyår för några år sedan, Hallon- och Citronparfait. Men vill man bara göra Citronparfaiten så går det ju också bra.För 8-10 personer(det blir en avlång "sockerkaksform")Hallonparfait4 äggulor3/4 dl socker2 dl tjock grädde1/2 l hallonCitronparfait4 äggulor3/4 dl sockersaft och skal från en citron1 dl tjock grädde1 dl creme fraicheGarneringhallon och citronskalVispa äggulor och socker vitt och pösigt. Vispa grädden tjock och blanda ner den i äggsmeten.Mosa hallonen en aning och blanda ner i smeten, Klä en avlång form, 2 l, med plastfolie. Häll i hallonparfaiten som ska nå upp till halva formen. Täck med plastfolie och ställ in i frysen. Låt stå ca en timma så att den börjar bli hård.Vispa äggulor och socker vitt och pösigt, Tillsätt citronsaft och skal. Vispa grädden hårt och rör ner i smeten tillsammans med creme fraiche.Tag formen från frysen, strö hela hallon över hallonparfaiten och fyll på med citronparfait. Täck med plastfolie och ställ in i frysen i ca 3 timmar.Låt parfaiten stå i kylen 30 min innan servering. Tag ur parfaiten ur formen och skär upp den i skivor som läggs upp på fat och garnera med hallon och ciselerade citronskal.
    Mmm, det lät med gott. Lite sent till nyår då vi handlat redan, men ett jättebra tips till sen. Är inne på sista månaden av graviditeten och har haft ett jättestort sug efter citron sedan någon månad tillbaka!
  • Tida77
    Tjock kulan skrev 2009-12-30 13:09:34 följande:
    vilket, cheescaken?
    Precis :)
Svar på tråden Citronefterrätt till nyår