Citronefterrätt till nyår
Jag har letat och letat efter en frisk och syrlig efterrätt med citron till nyårsmiddagen, men kan inte hitta något.
Någon som har några förslag?
Jag har letat och letat efter en frisk och syrlig efterrätt med citron till nyårsmiddagen, men kan inte hitta något.
Någon som har några förslag?
Det första som slog mig var citronmarängpaj. SÅ himla gott. Kanske inte superlyxigt men jättegott iaf
Jag är förtjust i champagnesorbet även ifall det kanske inte är en klassisk/vanlig efetrrätt. http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=582364
För flera år sedan gjorde jag en fryst citron-cheesecake, det var jättegott och friskt. Inte så mäktigt.
Man kan ju garnera den jättefint, eller göra den i små portionsformar så blir den festlig.
tack för tipsen :) jag tror att det jag letar efter är något kallt, fryst. Så cheesecake låter ju som något som passar :)
Gör en smarrig citronglass, gröp ur ett gäng citroner (skär av ett litet lock och lite i botten så att den står stadigt) och fyll citronerna med glassen. Frys in och ta fram fram ca 20 min innan du ska servera.
Mitt tips är, vaniljglass, maränger, lättvispadgrädde, lemon curd och färska jordgubbar, varvade i ett vackert glas med lite rostade mandelspån på toppen smaskigt.
Kan annars rekomerdera den frusna cheesecaken, den brukar jag göra men har då i både citron och lime skal och saft i smeten, smaskig o uppskattad av alla som har blivit bjudna på den.
Tjock kulan skrev 2009-12-29 13:03:53 följande:
Nu vet jag inte om jag är sent ute i den här tråden men jag kom på en god dessert som vi hade till nyår för några år sedan, Hallon- och Citronparfait. Men vill man bara göra Citronparfaiten så går det ju också bra.
För 8-10 personer
(det blir en avlång "sockerkaksform")
Hallonparfait
4 äggulor
3/4 dl socker
2 dl tjock grädde
1/2 l hallon
Citronparfait
4 äggulor
3/4 dl socker
saft och skal från en citron
1 dl tjock grädde
1 dl creme fraiche
Garnering
hallon och citronskal
Vispa äggulor och socker vitt och pösigt. Vispa grädden tjock och blanda ner den i äggsmeten.
Mosa hallonen en aning och blanda ner i smeten, Klä en avlång form, 2 l, med plastfolie. Häll i hallonparfaiten som ska nå upp till halva formen. Täck med plastfolie och ställ in i frysen. Låt stå ca en timma så att den börjar bli hård.
Vispa äggulor och socker vitt och pösigt, Tillsätt citronsaft och skal. Vispa grädden hårt och rör ner i smeten tillsammans med creme fraiche.
Tag formen från frysen, strö hela hallon över hallonparfaiten och fyll på med citronparfait. Täck med plastfolie och ställ in i frysen i ca 3 timmar.
Låt parfaiten stå i kylen 30 min innan servering. Tag ur parfaiten ur formen och skär upp den i skivor som läggs upp på fat och garnera med hallon och ciselerade citronskal.