• mrs coon

Överdragsbyxor för gravid

Jag behöver ett par nya överdragsbyxor och då självklart för en liten gravidmage.

Är det någon som vet något bra ställe där det finns överdragskläder för gravida? Jag har tittat lite på sportbutiker och hittar inga mammaavdelningar här inte.. Verkar som att man skall hålla sig inomhus när man blivit gravid och det är vinter.. ;-p

• Svar på tråden Överdragsbyxor för gravid
  • Spexig

Köp för stora med hängslen, det är nog lättast. Och de kan du ju använda sen oxå, när du åker pulka med barnen. Det spelar ingen roll att de är för stora, då är det ju bara lättare att få plats med byxorna under.

• brumm

jag har sytt i kilar i sidorna med karborrband så man kan reglera dem i mina. jobbar på förskola och då är överdragsbyxor nästan ett måste

• mrs coon
    Spexig skrev 2009-12-29 12:55:13 följande:
    Köp för stora med hängslen, det är nog lättast. Och de kan du ju använda sen oxå, när du åker pulka med barnen. Det spelar ingen roll att de är för stora, då är det ju bara lättare att få plats med byxorna under.
    Problemet är bara att de största jag har hittat sitter "bra" idag. Vilket innebär att om det fortfarande är snö om en månad kommer jag troligen inte att kunna ha dem i alla fall om jag inte ska sy om dem själv, vilket inte är så troligt då jag inte är duktig på att sy...

Har hört att det i t.ex Östersund finns mamma-avdelning på sportaffärerna, varför finns inte det i Stockholm?
  • anyXX

Jag har använt min mans överdragsbyxor med hängslen. De passar bra, får vika upp dem lite bara - du kanske kan kolla herravdelningen? Annars använder jag mina egna utan att knäppa dem. Visst det blir lite bökigt, men eftersom jag har en långkappa utanpå funkar det. Känns onödigt att köpa nytt för så kort tid tycker jag.

• EHel

Sorry, har inga riktigt bra tips. Tyvärr är det nog en skröna att det finns mammaavdelningar på sportaffärerna i t.ex. Östersund - nope. Jag har verkligen letat efter bra friluftskläder till gravida - allt från underställ till skalkläder, men det finns inga.
    Förstår att målgruppen är begränsad och att det därför skulle bli väldigt dyra kläder, men det är inte lätt att åka skidor med 2-åringen när byxorna knappt sitter uppe för att det inte går att dra upp dragkedjan en millimeter...

Överst på min klädönskelista nu inför förlossningen står en amnings-underställströja. Sydde om en gammal till förra barnet, men det blev inte riktigt superbra, då underställsmaterial inte direkt svarar bra på att man klipper i det... Får väl lov att funka eftersom jag inte har något val.

• Pilea

Jag har ett par bra från Stadium med dragkedjor i sidorna hela vägen ner i benen. Nu som gravid har jag bara öppnat upp dragkedjorna lite i sidan. 

Alve 060129 Tyra 071019
  • pingel

Jag höll på att få spatt under min förra graviditet för jag upplevde precis samma sak, att friluftskläder för gravida bara inte finns. Jag körde tältvarianten med jättestora hängselskidbyxor (herrmodell) och det funkade då. Köpte stora underställ, minns inte riktigt hur jag gjorde med långkalsingarna, tror de fick ligga lite hopskrynklade under magen. Nu var jag bara i sjunde månaden ungefär när jag behövde dem de sista gångerna, sedan blev det vår tack och lov.

Den här gången kommer jag inte att behöva gravidvinterkläder eftersom jag just plussat, men jag hade precis som Pilea tänkt rekommendera de byxor jag i vilket fall som helst just köpt på Stadium med blixtlås i benen. Det känns ju lite bättre att lägga pengar på något man kan ha även nästa år och de var inte särskilt dyra heller, typ 350 spänn eller nåt.

• Fenomen a

under kan man vända herrunderställ bakofram så täcker de magen, jag kör underställ mjukisar och sedan tunna vind byxor de är större. (jobbar oxå på fsk o har två små hemma) varma strumpor räcker långt oxå

• Kyltsi
    Kyltsi skrev 2010-01-07 19:23:55 följande:
    Jag hittade en finsk butik som säljer täckbyxor för gravida, men deras hemsida är bara på finska. Och de kostar en bra slant. Men här är länken iaf missymom.shop.wosbee.com/PublishedService?fil... (toppahousut = täckbyxor)
    ska nog tillägga att man inte genom webbutiken kan beställa varor utanför Finland, utan då behöver man ta kontakt med dem genom telefon eller mail.
  • Scapula
    EHel skrev 2010-01-07 13:18:49 följande:
    Sorry, har inga riktigt bra tips. Tyvärr är det nog en skröna att det finns mammaavdelningar på sportaffärerna i t.ex. Östersund - nope. Jag har verkligen letat efter bra friluftskläder till gravida - allt från underställ till skalkläder, men det finns inga.Förstår att målgruppen är begränsad och att det därför skulle bli väldigt dyra kläder, men det är inte lätt att åka skidor med 2-åringen när byxorna knappt sitter uppe för att det inte går att dra upp dragkedjan en millimeter...Överst på min klädönskelista nu inför förlossningen står en amnings-underställströja. Sydde om en gammal till förra barnet, men det blev inte riktigt superbra, då underställsmaterial inte direkt svarar bra på att man klipper i det... Får väl lov att funka eftersom jag inte har något val.
    Det är nog en myt =) bor i östersund och hittar inga mamma avd på sportaffärerna! är nog lika svårt överallt att hitta tyvärr. Jag har mina vanliga täckbyxor med hängslen, kan inte dra upp gylfen nåt alls men de sitter uppe och så jag jag en jacka som täcker "glipan", funkar kanon och funkade hela förra graviditeten också!
  • Scapula
    Fenomen a skrev 2010-01-07 19:03:56 följande:
    under kan man vända herrunderställ bakofram så täcker de magen, jag kör underställ mjukisar och sedan tunna vind byxor de är större. (jobbar oxå på fsk o har två små hemma) varma strumpor räcker långt oxå
    Bra tips om långkalsonger bakochfram, måste prova =)
Svar på tråden Överdragsbyxor för gravid