Inlägg från: Written Fiction |Visa alla inlägg
  • Written Fiction

Sen avnavling på prematurer?

abuelita skrev 2010-01-24 23:37:28 följande:
    Grattis till tvillingarna   Skönt att det gick så bra ändå.  Hoppas det har fortsatt så också .Ja visst är det märkligt att personalen inte tycks sätta blodbristen  i samband med att ca hälften av barnets totala blodvolym blod blir kvar i moderkakan vid tidig avnavling.Höll de tv 1 lägre än placentanivå och mjölkade navelsträngen de ca 15-20 sekunderna de väntade med avnavlingen, för att skynda på transfusionen ?   Så ska man dock  inte göra om  de har gemensam moderkaka eftersom tv 2 då kan få mindre blod än tv1, utan då ska de hållas i samma nivå och forstätta så  ända tills båda är födda och båda navelsträngarna slutat pulsera ... Hur gör de med kängurumetoden då på ert NEO?  Kängurumetoden är nämligen också något som ligger mig varmt om hjärtat,  i synnerhet som  jag bodde i Bogotá Colombia 1975-78, då kängurumetoden "uppfanns" där (och kanske det rent av var jag som sådde de allra första fröna till det?) , och en av mina facebook-vänner, Patricia Törngren,  har lanserat kängurumetoden i Sydafrika. Framför allt har hon inspirerat svensken Nils Bergman, som också bor i Kapstaden, och som  nu missionerar  om kängurumetoden både i Svergie, Sydafrika  och andra länder.Lycka till med dina små killar !
    Känguruvård är långt ifrån regel i sverige. Finns de sjukhus som försöker, och de sjukhus som nekar. Helt beroende på ort och landsting. Jag har tillbringat mycket tid på föreläsningar om känguruvård och NIDCAP den senaste tiden och man slutar aldrig att förvånas. Finns dock pijonärer långt från tidigt 80tal som än kämpar för känguruvård samt något annat väldigt viktigt. NIDCAP.
  • Written Fiction
    abuelita skrev 2010-02-02 15:16:10 följande:
    Låter verkligen jättebra med känguruvården där i  Malmö, liksom NIDCAP    Men  jag undrar om de verkligen har börjat med det i Lund?  Såg nämligen dokumentären Den sköra tråden på tv för någon månad sen och de verkade då inte ha någon känguruvård där.  svtplay.se/v/1842012/den_skora_traden Hur är det nu för tiden med tvillingar i kuvös, förekommer det att de får ligga i samma kuvös? När jag jobbade på neo på St Görans BK i Stockholm på 80-talet la jag en gång ett tvillingpar i samma kuvös, för jag tyckte de verkade känna sig ensamma och sakna varandra, och sen blev det mer eller mindre praxis på den avdelningen, åtminstone med de tvillingar som inte hade för mycket slangar och apparater. Men jag  vet inte hur det blev sen när jag slutade. Hoppas allt  går bra med dina bebbar
    oja. Jag har legat där med min son och dom var långt före Malmö med känguruvård.
    Malmö hade inte börjat med kängurumetoden förra året kan jag intyga om då jag har bekanta jag delade sal med nere i Lund som sedan hade Malmö som hemsjukhus. Ett tag fick föräldrarna knappt sova på avdelningen då det rådde personalbrist... Dock har dom börjat nu, vilket givetvis är KANON! Lund var mycket tidiga med känguruvård.  Dock tar dom inte ut barn i respirator hur som helst. Minst 10 år har dom sysslat med det iaf. Tyvärr är lokalerna fruktansvärt små så det är verkligen inte optimalt för att kunna ligga i säng och få ha sitt barn ute. Jag fick sitta i en stol med ställbar rygg, bättre än inget men det tog hårt.

I helsingborg får tom trillingar ligga i samma kuvös. Inte nyfödda men när läget stabiliserats. Hur dom gör med respiratorliggande barn har jag faktiskt inte en aning om. Tror iofs inte dom får om dom ligger i resp.
  • Written Fiction
    abuelita skrev 2010-02-05 15:47:13 följande:
    Oj, jag hade missat ditt inlägg eftersom vi skrev inlägg 35 och 36 precis samtidigt. Det låter ju verkligen glädjande det du berättar   Men vad konstigt att de inte ens  nämnde känguruvård på dokumentären.
    Vad jag förstått så spelades den dokumentären in under väldigt lång period. Jag trodde faktiskt den skulle vara längre än så och ha fler familjer. Tror den är sammanställd under två år. Dom höll på ett år innan min son föddes, sedan tror jag en av familjerna är ifrån förra sommaren så iaf minst två år.  Kanske var så att dom tagit upp känguruvård men sedan klippt bort? Det är ju något man egentligen tar för givet i dagens samhälle. Trots att det finns sjukhus och läkare som påstår att det ej finns tillräckligt med bevis för att känguru skulle vara till fördel. Rena skämtet. Varför ska man behöva _bevisa_ något som är så humant och självklart? Har du träffat på Agneta Kleberg? Jag va nyligen på föreläsning där hon tog upp saker som NIDCAP - Vad händer sedan? Mycket om stimuli och likn. Givetvis känguru och dess effekter. Fantastisk kvinna som var med och utbildade de första NIDCAP observatörerna i Sverige.
Svar på tråden Sen avnavling på prematurer?