• Quinnan

Betala räkningar kontant?

Jag har för mig att jag sett att man kan betala räkningar på tobaksaffärer eller liknande nu för tiden..
    Stämmer det?

Min internetbank krånglar så jag skulle verkligen vara i behov av det nu.
    Har fått hem vanliga räkningar med OCR-nr och så på, och sen har jag en till en utbildning som är på postgiro, där jag bara har postgironumret, funkar det ändå?

Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Betala räkningar kontant?
  • Tecken

I en del tobakshandlar, ja. Men det brukar kosta en slant.

• Quinnan

Ja, men det gör inget, bara jag vet att det går så är jag nöjd :)
    Du tror att det går att bara ge en lapp med PG-numret och skriva vad som ska skrivas som meddelande istället för OCR-nr också?

• Tecken
    Quinnan skrev 2009-12-29 18:14:09 följande:
    Ja, men det gör inget, bara jag vet att det går så är jag nöjd :)Du tror att det går att bara ge en lapp med PG-numret och skriva vad som ska skrivas som meddelande istället för OCR-nr också?
    Ingen aning faktiskt, har betalat mina räkningar på nätet i flera år Men det kanske är någon annan här på FL som har koll på det. Eller så kan du ju ringa affären och fråga?
  • Quinnan

Jag förlitar mig på FL's medlemmar tills imorgon iaf, sen är det dags så då får jag ta det då :P Tack så mycket, tecken!

• Blomman20

Du kan betala dina räkningar i en del tobaksaffärer och Excange, Forex o Western Union.

• Blomman20

Och du bara ger alla räkningar till dem, spelar ingen roll om det är på plusgiro eller bankgiro räkningen ligger på.

• Analoga
    Quinnan skrev 2009-12-29 17:46:02 följande:
    Jag har för mig att jag sett att man kan betala räkningar på tobaksaffärer eller liknande nu för tiden.. Stämmer det? Min internetbank krånglar så jag skulle verkligen vara i behov av det nu.Har fått hem vanliga räkningar med OCR-nr och så på, och sen har jag en till en utbildning som är på postgiro, där jag bara har postgironumret, funkar det ändå?Tacksam för svar!!
    Men strul i internetbanker brukar de ju fixa omgående. Tror du inte det är fixat till imorgon?

Betala kontant är ju rena förlustaffären. Det är ju en avgift PER RÄKNING!
  • Quinnan
    Analoga skrev 2009-12-29 19:27:10 följande:
    Men strul i internetbanker brukar de ju fixa omgående. Tror du inte det är fixat till imorgon? Betala kontant är ju rena förlustaffären. Det är ju en avgift PER RÄKNING!
    Ja, jag såg idag att det kostade 27 kr på western union.. Men 27 kr PER RÄKNING, det vette fan om vi är villig att betala..

Min dosa har gått sönder, har varit det i några veckor men det var först idag jag insåg att jag behöver ju den för att kunna betala ..
  • Analoga
    Quinnan skrev 2009-12-29 19:45:14 följande:
    Ja, jag såg idag att det kostade 27 kr på western union.. Men 27 kr PER RÄKNING, det vette fan om vi är villig att betala..Min dosa har gått sönder, har varit det i några veckor men det var först idag jag insåg att jag behöver ju den för att kunna betala ..
    Ja det är nog 27 kronor per räkning, annars är det väldigt billigt om det är en engångssumma.

Ojdå - är dosan sönder. Då måste du ju ringa din bank genast så de skickar en ny, men det kommer du ju inte hinna få denna vecka förstås.

Du kan inte sätta in pengarna till räkningarna till någon som har internetbank?? I så fall kan ju denne person betala dem åt dig denna månad!
  • Quinnan
    Analoga skrev 2009-12-29 19:48:33 följande:
    Ja det är nog 27 kronor per räkning, annars är det väldigt billigt om det är en engångssumma. Ojdå - är dosan sönder. Då måste du ju ringa din bank genast så de skickar en ny, men det kommer du ju inte hinna få denna vecka förstås. Du kan inte sätta in pengarna till räkningarna till någon som har internetbank?? I så fall kan ju denne person betala dem åt dig denna månad!
    Ja, den tanken har oxå slagit mig..
    Jag måste försöka lösa det, i värsta fall blir det 27 kr per räkning.

Banken är kontaktad, men det är ju lite fel tider att få något hemskickat.
    Som tur är brukar de flesta ha överseende denna tiden på året så kommer räkningarna in nån dag försent är det inte hela världen.

Tack så mycket :)
  • bomman

Men kan du inte traska in på din bank så hjälper de ju dig! Ny dosa kan du ju få direkt på banken.

• Ly75

Säger som bomman..kan du inte gå till banken? Det gjorde jag och fick en ny dosa på en gång när min gick sönder.

• Brittan

Om du går till banken för att byta dosan så kom ihåg att ta med den trasiga. Gör du inte det så får du inte byta dosa. Har nämligen gjort detta misstaget själv.

• Quinnan

Jaha, det visste jag inte! Nu har jag ringt och beställt en ny så den kommer förhoppningsvis nästa vecka :)

• Guldrosen
    Quinnan skrev 2009-12-29 18:14:09 följande:
    Ja, men det gör inget, bara jag vet att det går så är jag nöjd :)Du tror att det går att bara ge en lapp med PG-numret och skriva vad som ska skrivas som meddelande istället för OCR-nr också?
    Om ett PG-nr eller BG-nr kräver ett OCR-nr kan man inte välja meddelande istället för OCR.
  • Quinnan
    Guldrosen skrev 2009-12-30 11:00:52 följande:
    Om ett PG-nr eller BG-nr kräver ett OCR-nr kan man inte välja meddelande istället för OCR.
    Men jag ska bara skriva mitt namn.. Inget ocr eller så?
  • Guldrosen
    Quinnan skrev 2009-12-30 11:04:40 följande:
    Men jag ska bara skriva mitt namn.. Inget ocr eller så?
    Nej, du kan inte skriva ditt namn. Om du inte har OCR-nr:et måste du kontakta de som ska ha pengarna och kolla om de kan ta fram vilket OCR-nr du ska använda. Om de inte kan det måste du få ett annat PG-nr eller BG-nr till dem som inte kräver OCR-nr.
  • Quinnan
    Guldrosen skrev 2009-12-30 14:13:07 följande:
    Nej, du kan inte skriva ditt namn. Om du inte har OCR-nr:et måste du kontakta de som ska ha pengarna och kolla om de kan ta fram vilket OCR-nr du ska använda. Om de inte kan det måste du få ett annat PG-nr eller BG-nr till dem som inte kräver OCR-nr.
    Nu är räkningarna betalade och det gick jättebra att skriva in ett meddelande istället för OCR-numret.
    Det är en privat människa som jag har gått en utbildning hos, så hon hade nog inget OCRnr att ge mig hur som helst, då jag fått de uppgifterna om att skriva mitt namn som meddelande ist för OCR. Men som sagt, det gick jättebra att betala räkningarna, tack allihopa för svaren!
  • Guldrosen
    Quinnan skrev 2009-12-30 14:30:13 följande:
    Nu är räkningarna betalade och det gick jättebra att skriva in ett meddelande istället för OCR-numret. Det är en privat människa som jag har gått en utbildning hos, så hon hade nog inget OCRnr att ge mig hur som helst, då jag fått de uppgifterna om att skriva mitt namn som meddelande ist för OCR. Men som sagt, det gick jättebra att betala räkningarna, tack allihopa för svaren!
    Jag missuppfattade dig. Jag trodde att du brukade betala med OCR-nr men att du inte hade det nr kvar nr. Givetvis ska man välja meddelande om det inte är ett OCR-konto. Och är det en privatperson som du ska betala till så är troligt att hon inte har ett OCR-konto.
  • Quinnan
    Guldrosen skrev 2009-12-30 14:36:53 följande:
    Jag missuppfattade dig. Jag trodde att du brukade betala med OCR-nr men att du inte hade det nr kvar nr. Givetvis ska man välja meddelande om det inte är ett OCR-konto. Och är det en privatperson som du ska betala till så är troligt att hon inte har ett OCR-konto.
    Jag är inte så jättebra på att uttrycka mig i skrift ;)
Svar på tråden Betala räkningar kontant?