• WilliamsRos

tung andad?

Jag är en helt vanlig människa, har två barn, en 3 åring och en 3 månader, har den senaste tiden kännt mig väldigt tung andad, helt enkelt. Jag undrar om det är någon som känner igen det? Kan det bero på stress, eller är det något allvarligt? Kamn jag ha fått astma eller hittar jag bara på??

• Svar på tråden tung andad?
  • Anonym

Trötthet o stress låter det som....så kan jag också känna till o från...Har en på 4 år och en på 6mån.

• Anonym (ea)
    WilliamsRos skrev 2009-12-29 19:38:28 följande:
    Jag är en helt vanlig människa, har två barn, en 3 åring och en 3 månader, har den senaste tiden kännt mig väldigt tung andad, helt enkelt. Jag undrar om det är någon som känner igen det? Kan det bero på stress, eller är det något allvarligt? Kamn jag ha fått astma eller hittar jag bara på??
    Det kan väl både bero på stress eller astma eller nåt annat. Känner du dig tungandad i vardagen eller är det mer när du anstränger dig. Ta en joggingrunda (eller nåt annan snölämpligt) och se om det känns som vanligt eller om du känner dig extra tungandad då.

Känns det som vanligt är det troligtvis något psykologiskt. typ stress eller att du av någon anledning blivit mer självmedveten. Är det jobbigare än vanligt när du sportar är det troligtvis något annat, typ astma.
  • WilliamsRos

tack för svaren, men det är inget jag bord söka för på vc?

• Stratto

På vilket vis är du "tung andad" ?
    Känns det trångt i luftrören vid både in och utandning?
    Eller som att du inte får tillräckligt med syre?
    Flåsar du?
    Känns det som att du inte får ner luft i lungorna?

• Anonym (Lena)

Det kan vara hjärtproblem, du bör söka läkare så fort så möjligt. Inte på timmen då men inom en snar framtid. Om inte annat för att utesluta hjärtproblem.

• Anonym

Låter jättemycket som stressandnig. Jag andas uppe i bröstet med snabba korta tunga andetag, när jag är stressad eller har ångest.
    Jag får även hjärtklappning eller liksom fladder i hjärtat när jag har det riktigt jobbigt.
    Har börjat på yoga och mindfulness där andningen spelar jättestor roll, man ska hela tiden ha andningen i fokus, andas djupa andetag ända ner i magen.

En jättebra avslappningsövning:
    Sitt rakt upp på en stol eller i skräddarställning, håll händerna lätt på magen.
    Ta ett djupt andetag så att du känner att magen höjs, håll andan och räkna till fem. Släpp sedan ut luften sakta och känn att du tömmer hela dig på luft och att magen sjunker in.

Upprepa denna övning och gör gärna den för att stanna upp när du känner dig stressad.

Det har hjälpt jättemycket för mig.

• Anonym (I)

Googla PAH och se om det stämmer in på dig. Det är allvarligt isåfall och relativt okänt.

• Anonym

Anonym (I) skrev 2009-12-29 20:53:26 följande:

Googla PAH och se om det stämmer in på dig. Det är allvarligt isåfall och relativt okänt.
    En jag känner har denna sjukdom....inte alls vanlig och ofta så får man andra symtom också.
  • Anonym (I)
    Anonym skrev 2009-12-29 20:59:33 följande:
    Anonym (I) skrev 2009-12-29 20:53:26 följande: En jag känner har denna sjukdom....inte alls vanlig och ofta så får man andra symtom också.
    Vad mer för symtom? Jag är själv lite nojjig över att ha den. Jag har jättedålig kondition vilket jag iofs. haft hela livet och har hög puls.
  • Anonym

Anonym (I) skrev 2009-12-29 21:00:48 följande:

Vad mer för symtom? Jag är själv lite nojjig över att ha den. Jag har jättedålig kondition vilket jag iofs. haft hela livet och har hög puls.
    Den som jag känner fick först en massa proppar i lungorna osv, samt att armen svällde upp. Du har antagligen inte det....
  • Houston Dogg

Du kan ha anemi.

Läkarna stod som frågetecken när jag sökte för att jag "flåsade" så mycket och blev andfådd för ingenting. Kände också mycket tyngd i benen. Jag fick först astmamedicin. När det inte hjälpte kollades mitt hb upp. Jag hade 52 i hb, därav min tunga andhämtning.

• Anonym (I)
    Anonym skrev 2009-12-29 21:03:22 följande:
    Anonym (I) skrev 2009-12-29 21:00:48 följande: Den som jag känner fick först en massa proppar i lungorna osv, samt att armen svällde upp. Du har antagligen inte det....
    OK låter läskigt.
Svar på tråden tung andad?