• Idacha
    Äldre 29 Dec 20:40
    19007 visningar
    8 svar
    8
    19007

    Fiskallergi

    Hej!

    Min dotter, snart två år, är med största sannolikhet allergiskt mot fisk.

    Hon har ända sedan barnmatsburks-tiden reagerat med att kräkas efter hon ätit fisk, framförallt lax som är den fisk vi oftast äter.

    Testade henne nyligen med pricktest samt blodprov och fick då svaret att hon inte är allergisk.

    I fredags prövade vi därför att äta lax. Två timmar senare började hon tokkräkas och kräktes i tre fyra timmar. Tillslut började hon kräkas blod. På akuten fick vi veta att det inte var någon fara då blodet är från små blodkärl som spricker pga trycket vid kräkningarna. Där sa de dock att vi inte ska ge henne någon fisk under loppet av ett år och sedan pröva igen.

    Har aldrig träffat någon som är allergisk mot fisk och kräkningar känns som en ovanlig reaktion. Någon annan som har barn med fiskallergi? Hur reagerar de? Hur ser ni till att de får i sig de ämnen som alla pratar om att de finns i fisk och som skall vara så viktiga?

    Någon som haft barn med fiskallergi som vuxit ifrån det?

    För övrigt; gjorde inte läkarna fel om de säger att hon inte är allergisk?

  • Svar på tråden Fiskallergi
  • Äldre 29 Dec 20:46
    #1

    Jag var allergisk mot bla fisk som liten, men tål det nu. (Äter det dock aldrig då jag inte tycker om det alls).

    Sonen har blivit testad mot diverse saker då han tokkräktes som liten (snart 1 år nu), men testen visade heller inget och läkaren sade till oss att de kan vara allegiska ändå, men att tester inte visar på det då de är små? Vet dock inte om det gäller när de hunnit närma sig två år också.


    (¯`°?.¸ ღ♥ Alvin 090104 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Äldre 29 Dec 20:49
    #2

    Jag är allergisk mot fisk och har varit sen jag var bebis. När jag var bebis reagerade jag med utslag på kinderna bara det fanns fisk i rummet. Fiskallergin har blivit mycket bättre men åren men inte vuxit bort, jag kan röra fisk osv men inte äta den. Jag reagerade nog med klåda, eksem, utslag, blåsor på läpparna och kli mest tror jag. Men det var så sällan jag utsattes för fisk sen så jag kommer inte riktigt ihåg.

  • Idacha
    Äldre 29 Dec 21:00
    #3

    Tack för era svar! Har försökt läsa mig till information, men inget tycks stämma med min dotters symtom. :/

  • Neko
    Äldre 29 Dec 21:13
    #4

    Allergitester är absolut inte alltid tillförlitliga. De mäter ämnen på huden/i blodet medan det som reagerar när man blir allergisk mot ett födoämne är mag/tarmkanalen.

    Att kräkas är ganska vanligt vid födoämnesallergi eftersom kroppen försöker göra sig av med det den inte tål så fort som möjligt. Jag tycker också ni kan testa att undvika fisk (fast testa ge henne alla andra ämnen som fanns i burken för att se att det verkligen var fisken hon inte tålde).

    Det finns tillskott med fiskolja att köpa på apoteket tex, ni kan ju testa om hon kan ta det, det kan vara bra om man inte tål fisk.

    Oftast brukar matallergier växa bort i puberteten eller tidigare fast för vissa så kvarstår det även i vuxen ålder. Just fiskallergi har ofta en tendens att stanna kvar även hos vuxna. Reaktionerna kan också förändras och bli kraftigare/svagare.

    Fisk är inte så ovanlig allergi, tror det är en av de vanligaste allergierna i Japan också om jag inte minns fel.

  • Toveto­tt
    Äldre 21 Jan 21:51
    #5

    Hej!
    Jag har en dotter på 1,5år som också är allergisk mot fisk. Hon reagerar precis som er dotter med att kräkas ca 3-4timmar efter hon ätit fisk. De första gångerna hon kräktes trodde vi det var magsjuka. Men det gick över på några timmar och det var inget problem för henne att äta en hel flaska välling utan att kräkas sen. Efter några gånger kom jag på att varje gång hon kräkts så har hon ätit fisk. Så ja bestämde mig för att testa en dag. Och det blev likadant. Efter några timmar så kräktes hon flera gånger och sen blev hon helt blek och matt och låg och sov i min famn precis som de andra gångerna.
    Vi har också tagit blodprov som visat negativt men allegisjuksköterskan har sagt att vi redan kommit fram till att hon är allergisk genom att vi gjorde den där provokationen. Blodtestet visar inte alltid positivt fast de är allergiska. Vi ska även få göra pricktest men det känns inte så bråttom. Det var nästan ett år sen vi kom fram till att hon var allergisk och hon har inte ätit fisk sen dess. Vi har även fått informationen att allergin kan förvärras och ge t.ex. andningssvårigheter. Den växer inte bort. Många som är allergiska mot fisk är även allergiska mot ägg men det är inte vår dotter som tur är!

  • Äldre 21 Jan 21:58
    #6

    Min dotter är också fiskallergiker, utöver en massa andra allergier, och hon reagerar precis som din dotter med våldsamma kräkningar. Hon börjar iofs kräkas efter ca 30 min. Ingen av alla hennes allergier visar sig på tester.

  • Äldre 30 Dec 17:53
    #7

    Hej
    Det kan sannolikt vara en typ av allergi mot olika protein. Googla FPIES. Vår dotter har samma symtom.

  • Äldre 31 Dec 06:54
    #8

    Jag har en vuxen vän som är allergiskt mot fisk. Han tål inga fiskprodukter alls, dvs varken fiskleverolja eller omega 3 tillskott tillverkat från fisk, så jag är skeptiskt till att dem skulle fungera här. Det behövs i regel väldigt små mängder protein för att en allergiker ska reagera. Däremot finns det ju omega 3 i andra produkter som linfröolja, det skulle jag testa istället. :)

    Du borde dock få remiss till dietist också (det har man alltid rätt till vid födoämnes allergi hos barn), så fråga hos denne om/vad du behöver ersätta.

Svar på tråden Fiskallergi