• josfol

Dricka lättöl?

Har en 14-årig tjej hemma som börjar testa vår inställning till hennes alkoholdrickande. (Hon har inte haft sin debut ännu) Att hon inte får smaka något hemma är hennes pappa och jag överens om, men nu frågar hon utmanande om hon får dricka lättöl till middagen. "Det är ju knappt någon alkohol, och jag får ju dricka cider. Jag kan tom köpa det i affären!" Känner själv att det inte finns någon anledning, det leder bara till att man vänjer sig vid ölsmaken. Vad tycker ni? Är jag överkänslig?

• Svar på tråden Dricka lättöl?
  • Mälaröbo

Öl är vuxendricka oavsett alkoholhalt enligt mig. Visst skulle de kanske kunna få smaka, just lättöl, men varför ge det som egen dricka liksom...
    Systemet säljer inte sina helt alkoholfria öl till minderåriga...

• josfol

Är det så? Att minderåriga inte får handla alkoholfria varor på Systemet? Det visste jag inte... Men hur är det med lättöl och cider i mataffären?

• Mälaröbo
    josfol skrev 2009-12-29 21:24:21 följande:
    Är det så? Att minderåriga inte får handla alkoholfria varor på Systemet? Det visste jag inte... Men hur är det med lättöl och cider i mataffären?
    Jag vet inte om de inte FÅR sälja eller om det är en intern regel. Här bestämdes det efter att ungar i 10-årsåldern hängde i centrum med alkoholfri öl och spelade fulla...
    Finns det cider med alkhol i längre? Jag har nog bara sett de alkoholfria sorterna sista tiden. Där tror jag också att det är lokala regler som gäller, precis som med energidryckerna, men öl är ju ÖL liksom och ingen unge skulle handla lättöl om det inte var för att låtsas att det är något annat.
  • Ylva67

Hej Josfol!

Att din dotter är sugen på att ta en öl till maten är då inga konstigheter alls då ni själva sitter och dricker öl. Tänk efter själv, hon dricker varje helg (och vare sig du vill eller inte tro på det så gör hon det) så hon har en del erfarenhet av alkohol drickandet. Och att ni dricker som ni gör till maten, det är väll inte konstigt att hon också vill ha? Ni kanske borde ta och lugna ner er lite med ert drickande så får hon styra upp alkohol reglerna i huset!

Det funkade jätte fint med mig och min son och man. Vi har en väldigt trivsam vardag!

Må bäst!

• Mälaröbo

längtar och väntar skrev 2009-12-30 01:14:27 följande:

Det finns också undersökningar gjorda som visar att om man blir bjuden hemma så dricker man mer ute bland kompisarna också!jeanette ros skrev 2009-12-30 01:11:53 följande:
    Precis!
    Här är inställningen att alkohol inte är ok förrän man kan köpa den själv.
    Sen förstår vi att det dricks både här och där, men den förståelsen behöver inte barnen veta om.
  • Rödaskor

känns inte som rätt inställning från din dotter att man ska vänja sig med ölsmak. antagligen gillar man det eller inte. låter som hon vill vänja sig så hon kan dricka mycket öl med kompisar

men vill hon vänja sig med öl smak så köp den alkoholfri ölen.

• Tizzano

Låt henne göra det, öl smakar skit och det kommer inte dröja länge förnns hon fattar det

• josfol

Hej Ylva67!

Tack för ditt inlägg. Vill bara förtydliga att vi faktiskt vet att hon inte druckit något ännu, hon är nämligen hemma med oss lugnt och stillsamt VARJE helg (så det är snarare det vi oroar oss för..!) Däremot tror jag iblnd att hon önskade att hon var "tuffare", mer framåt och mer med kompisar...
    Dessutom dricker vi ingenting till vardags, utan erbjudandet om öl till maten kom till de vuxna på julafton. Visst kan man vara ovetande och naiv förälder, men siutionen ser inte alls ut så. Gott nytt år!

• MrLonely
    josfol skrev 2009-12-29 21:24:21 följande:
    Det är inte lag på att affärerna inte får sälja alkoholhaltiga drycker under 2.25%, utan det är affärerna själva som väljer om de vill sälja eller inte. Samma sak med energidrycker just nu.
Svar på tråden Dricka lättöl?