• modesty74

Urinprov - en fråga om mätstickan man använder hos barnmorskan.

Jag hade med mig en mätsticka (sån som man tar urinprov med hos MB) för att kolla att jag inte har äggvita(protein) i urinen. Mätstickan består ju av 3 olika rutor och jag vet att den längst ner på stickan som är gul är den som påvisar protein och den högst upp på stickan är bakterier (tror jag).
    Rutan i mitten däremot? Visar den sockervärdet?
    Någon som vet?
    Jag ville bara kolla att jag inte är på väg att få preeklapsi, men nu gav rutan i mitten utslag istället. Min BM jobbar inte denna veckan, så det var därför jag gjorde ett hemmatest (har tid nästa måndag).
    Väldigt tacksam för svar från någon som vet vad/vilket värde just mellersta rutan på stickan visar.

• Svar på tråden Urinprov - en fråga om mätstickan man använder hos barnmorskan.
  • Skogsflickan

Oj det var svårt att svara på. Det beror på vad/vilka stickor det är, märke m.m. Det är olika på olika stickor. Den rutan kan gälla blod i urinen, socker, vita blodkroppar, nitriter m.m..Så därför är det svårt att veta vilken sticka och vad rutan betyder

• modesty74

Har nu kollat runt på nätet. Visst är det glukos (socker) som den mellersta rutan visar? Snälla, någon som vet (känns lite olustigt att inte kunna fråga BM nu i mellandagarna). Alla gravida tar ju detta urintest någon gång under graviditeten, så någon här på FL borde ju veta.

• modesty74
    Skogsflickan skrev 2009-12-30 09:24:59 följande:
    Oj det var svårt att svara på. Det beror på vad/vilka stickor det är, märke m.m. Det är olika på olika stickor. Den rutan kan gälla blod i urinen, socker, vita blodkroppar, nitriter m.m..Så därför är det svårt att veta vilken sticka och vad rutan betyder
    Trodde att det var samma på alla BM-mottagningar:0O
    Jag hade som sagt bara koll på den nedersta (protein) och är ganska säker på att den översta är bakterier. Hmmm...
  • Skogsflickan

Vet du vad märket på stickorna heter? Själva burken?

• modesty74
    Skogsflickan skrev 2009-12-30 09:38:59 följande:
    Vet du vad märket på stickorna heter? Själva burken?
    Nej, men jag ringde min barnmorskemottagning och sa som det var. Det visade sig att det som gav utslag (rutan i mitten) var just protein/äggvita :0O
    Så jag fick ta mig dit och göra ett nytt urinprov + ta blodtrycket. Allt visade dock normalt, så förmodligen berodde utslaget på stickan på att en ev. flytning hade blandats med urinen och då ger det positivt utslag. Så nu är jag lättad. Tack för att du svarade iallafall:0) God fortsättning!
Svar på tråden Urinprov - en fråga om mätstickan man använder hos barnmorskan.