• M Hellin

Är det ok att låta sin gamla katt självdö?

Om man har en katt, som inte har några egentliga krämpor och ont mer än att han går på specialfoder för njurarna, är det ok att låta katten få leva tills den självdör istället för att avliva den hos veterinär?

Katten har inte ont, och har de bästa förutsättningar med specialfoder och varm och härlig plats ovan elementet och lugn och ro.

Min mamma tycker att jag borde avliva honom, men varför, vi människor får ju självdö när vi blir gamla, inte ens när vi är sjuka och gamla blir vi avlivade, varför skulle det vara annorlunda med katter, eller djur i allmänhet?

• Svar på tråden Är det ok att låta sin gamla katt självdö?
  • lunkentuss

lider den inte, så varför inte...
    Men visar den tecken på minsta lilla besvär -ont i leder, besvär att kissa, går ner i vikt o dyl.. då hade jag avlivat!

• Havanna82

Jag resonerar som så att om man har ett katt som man vet har en sjukdom som i slutändan leder till döden låter man den leva goda dagar tills den börjar bli dålig, då tar man bort den. Jag skulle inte börja på massa behandlingar som drog ut på lidandet, men absolut inte heller avliva en katt utan problem.

Jag har också en katt med njurproblem som bara är 4 år gammal än så länge och jag tror och hoppas att hon ska leva flera år till. Jag skulle aldrig drömma om att avliva henne bara för att jag vet att problemen kan bli värre. Skulle hon dock bli väldigt dålig skulle jag nog välja att låta henne somna in än att sätta in medicin.

• pluvdo
    himmelsflickan skrev 2009-12-30 12:25:12 följande:
    lider den inte, så varför inte...Men visar den tecken på minsta lilla besvär -ont i leder, besvär att kissa, går ner i vikt o dyl.. då hade jag avlivat!
    Hoppas inte dina äldre släktingar får några sådana problem då.
  • lövet2

Vi tänker likadant som du. Vår katt är 17 år. Han har lite starr och blir stelbent när det är kallt, men annars är han frisk. Frisk och kry - men gammal. Han jagar inte längre, så nu blir det kattmat för hela slanten. Varför skulle vi avliva honom? Han verkar njuta av sitt pensionerade gammelkattsliv, och för första gången i sitt liv blir han bortskämd med att få allt han vill ha!

• M Hellin

Veterinären jag var hos tyckte bara att om han börjar kräkas mycket och verkar väldigt besvärad så är det dags att avliva. Magrat har han ju, det hör ju till när man har njurproblem, men det är också en naturlig del i åldrandet och han har alltiv vart lite tjock, så nu är han vad veterinären kallar en normalviktig katt.

Men nu kräks han inte och kissar bra och pälsen ser bättre ut med dietfodret.

• SunnyBunny

Ja det tycker jag så länge inte katten plågas och inte kan äta och dricka/kissa bajsa. Men att en gammal katt får lite stelare leder, kanske mister synen på nåt öga känns att det tillhör åldern och det kan dem anpassa sig efter. Jag hade själv en gammal katt som i slutet miste synen och såklart gick ner lite i vikt. Men han åt och drack/kissa bajsa och de mesta fungerade så han fick somna in hemma hos oss i slutet..

• tamate

kvittar vilken ålder det är på ett djur, så länge den mår bra och man kan hjälpa den utan att det blir jobbigt för djuret så självklart ska den leva. men börjar den lida och man inte kan hjälpa djuret med en kortare behandling så anser jag att den ska avlivas annars är det plågeri

• lennartsdotter

Så länge katten mår bra ser jag inga skäl att avliva den. Även fast den har dåliga njurar (vilket mer eller mindre alla katter får när de kommer upp i ålder) kan den ju dö av något helt annat och den kan mycket väl bara somna in lugnt och stillsamt. Det är väl ultimat?

• giftgrodan

Ja, det är definitivt ok! Hade själv en katt som dog bredvid mig i sängen, när han var 24 år. Han var gammal, inte så fin päls längre och mager, men mådde bra i övrigt. Otroligt otäckt att vakna upp till, men säkert ett rätt bra sätt för honom att dö på...

• lunkentuss
    pluvdo skrev 2009-12-30 12:27:44 följande:
    Hoppas inte dina äldre släktingar får några sådana problem då.
    dom har tur -man får ju inte avliva männskor
  • M Hellin

Skönt att se att fler tänker som jag, jag är inställd på att om han får några värre besvär, med smärta och andra svårigheter, så måste jag. Många i min närhet anser att det är dags att avliva katten, istället för att köpa en påse till av hans dietfoder tycker de jag ska lägga pengarna på en spruta istället och det gör mig ledsen att synen på djur är att blir de äldre och kanske får speciella behov som dietfoder, så tycker folk man ska avliva.

• Trill

Självklart kan missen pysa runt i hemmets lugna vrå och sedan somna in när det är dags.

Lite småkrämpor är ingen fara. Börjar den lida mycket dock hade jag ringt efter en veterinär som gör hembesök.

• M Hellin

Jag har ändrat åsikt efter ett samtal med en annan veterinär idag, och troligen får han somna in på måndag den 11/1

Men vi ska ta ett njurvärde på honom innan, ligger det ok så får han ett tag till, men med de besvär som hon räknade upp, och tog i jämförelse med en människa med samma besvär, så är skillnaden att en människa kan man hjälpa på ett helt annat sätt än ett djur, som heller inte kan förmedla hur det känns.

Jag har sett en markant skillnad på hur katten verkar må sista dagarna, så jag tror inte att det är många veckor kvar.

Det känns tungt, men samtidigt vet jag ju att det är dags snart oavsett hur det slutar, ingen lever för evigt.

Funderar dock på om jag ska skaffa en ny vän till den andra på en gång, han blev så otroligt bortkommen och ensam och vilsen när han var själv med mig under tiden jag flyttade.

• Echidna

Så länge den inte har ont eller lider på nåt sätt så kan den visst få självdö hemma.

Svar på tråden Är det ok att låta sin gamla katt självdö?