• AndyP

Bröstmjölk på ögat?

Min son är kladdig på ögonen och på Bvc sa dom att det inte är ögoninflamation iallafall. Skönt, men lider med honom att han blir så igen kladdad i ögonen med gul gegga. Jag torkar honom ren med ljummet vatten på bomullspad och det gör det rent och det har blivit något bättre. Min ena svärmor sa att jag skulle spruta bröstmjölk i ögat på honom. Eller iallafall ta på en bomullspad och torka rent ögat. Vet att bröstmjölk är bra för det mesta, men i ögat?? Vet hur klibbig man blir när man får det på tex fingrarna, borde det då inte vara ganska obehagligt att få i/runt ögat?

Någon som vet? Någon som provat?

• Svar på tråden Bröstmjölk på ögat?
  • ELHU

Det stämmer! Bröstmjölk är bra o tvätta ögat med, faktiskt. Enl Bvc iaf. Vi själva tvätta med nåt mjukt o i ljummet vatten.

Om det är gul gegga o inte inflammation? Eh, vad är det då? Jag skulle tolka det annorlunda iaf!

• AndyP

Irriterade tårkanaler och sånt som är vanligt när de är små. Ögats egna rengöringsfunktioner är tydligen inte helt igång ännu. Han är 6 v.
    Han borde vara röd i ögonen om det va en iflammation.

• Gardin

jag fick tips att spruta bröstmjölk i näsan på min son när han var förkyld!!

• tjejmamma79

min yngsta dotter hade gulkkladdiga ögon redan timmarna efter hon föddes och bvc skyllde på trånga tårkanaler. och jag torkande torkade i 5 månader provade tom en omgång fuchitalmic eller vad det heter sån ögoninflammationsdroppar, det hjälpte inte

sen fick jag av en slump träffa en annan bvc sköterskan som sa att det kan vara ögoninflammation ändå och kanske en annan sort bakterier som behövde andra ögondroppar. så vi tog en odling och det var ögoninflammation hon haft hela tiden stackarn fick andra droppar sen har hon varit bra sedan dess föruton nån gång vid förkylning och idag är hon 2 år.

så stå på dig om en odling så kanske ni slipper besväret med rinnande ögon, jag ångrar att jag inte gjorde det tidigare så hade hon kanske sluppit 5 månaders rinnade kladd ögon

• Dr Mupp

Även vår lille har kladdigt öga.har inte testat bröstmjölk i ögat, men däremot fick han det i näsan när den var täppt.

• AndyP

Funkar det i näsan då? Sprutar ni rakt upp med bröstvårtan då eller hur gör man?

Hans höger öga är helt fint nu och i vänster är det lite kvar på morgonen, som vi tar bort med vatten och sen brukar det vara fint hela dagen. Tror inte det är infektion han har.

• Dr Mupp
    AndyP skrev 2010-01-04 14:22:54 följande:
    Funkar det i näsan då? Sprutar ni rakt upp med bröstvårtan då eller hur gör man? Hans höger öga är helt fint nu och i vänster är det lite kvar på morgonen, som vi tar bort med vatten och sen brukar det vara fint hela dagen. Tror inte det är infektion han har.
    Jadå. Jag brukar spruta upp i näsan med medicinspruta. Det var enklast.
  • Gyllan

Våran dotter fick också liknande symptom när hon var ungefär 1 månad. Till oss sa de på BVC att man skulle tvätta OFTA med ljummet vatten. Hade det inte gått över på en vecka skulle vi höra av oss igen. Nu gick det som tur va över för oss, men kanske kan vara bra att veta för eran del...

• Gardin
    AndyP skrev 2010-01-04 00:07:42 följande:
    Gjorde du det då? Och isf funkade det?
    Jag testade aldrig, funkade bra med koksalt och nässug!
Svar på tråden Bröstmjölk på ögat?