• Lejonninnan

Någon Växtfysiolog här? Om granar som barrar för att man kapat toppen....

Ja, som rubriken lyder... Jag hade köpt en något för hög gran och kapat toppen för att kunna sätta på stjärnan. Min svåger, som kan rätt mycket om allt möjligt, sa att man aldrig ska kapa toppen för att då börjar granen att barra. En myt tänkte jag. Nu, 10 dagar efte jag tagit in den, barrar granen som @#*!

Myt eller sanning?

• Svar på tråden Någon Växtfysiolog här? Om granar som barrar för att man kapat toppen....
  • lennartsdotter

En avsågad gran (alltså du har sågat av den ovanför rotsystemet) kommer börja barra oavsett om du sågar av toppen eller inte. Den är döende även fast den står i vatten.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Man kan dock tänka sig en ökad förlust av vätska genom den avsågade toppen. Så det är inte helt orimligt att en gran som är avsågad uppe och nere barrar snabbare än en som bara är avsågad där nere.

Scientific theory ≠ Guess, hunch.
  • Lejonninnan

Tack för svar! 

Att granen är döende när man sågat av den förstod jag, men processen går tydligen olika fort. Har under alla år inte haft en sån otur med gran. Imorgon åker den ut då den är nästan kal.

• Maline

Jag säger som Lennartsdotter en avsågad gran kommer barra..  Det är tveksamt om granen förlorar mer vätska för att toppen är avsågad, däremot har påverkas ju hormonbalansen i granen när du sågar av toppen. Toppen producerar normalt ett hormon som kallas Auxin. Auxin motverkar att bladfällning (och barr är ihoprullade blad). Men på det stora hela spelar avsågad topp/ej avsågad topp ingen roll för en julgran kommer barra eller inte. Trädet var i vintervila när det sågades ner och sedan tas det in i värmen även krukade granar med rötterna kvar barrar och mår dåligt om man tar in dem i värmen när de är i vintervila.

• Lejonninnan
    Maline skrev 2010-01-04 21:03:26 följande:
    Jag säger som Lennartsdotter en avsågad gran kommer barra..  Det är tveksamt om granen förlorar mer vätska för att toppen är avsågad, däremot har påverkas ju hormonbalansen i granen när du sågar av toppen. Toppen producerar normalt ett hormon som kallas Auxin. Auxin motverkar att bladfällning (och barr är ihoprullade blad). Men på det stora hela spelar avsågad topp/ej avsågad topp ingen roll för en julgran kommer barra eller inte. Trädet var i vintervila när det sågades ner och sedan tas det in i värmen även krukade granar med rötterna kvar barrar och mår dåligt om man tar in dem i värmen när de är i vintervila.
    Ja men då ligger det ju nånting i svågerns påstående! Klockrent! Det var någonting åt det hållet tankarna gick när jag fick rådet. Tack, ska tänka på det nästa år!
  • BertilB

En kombination av Auxin förlust och påverkan på kapilärfunktionen kanske? Kapillär med radien 0,1 mikrometer är kapillärkraften, suget, ca 3 MPa (30 atmosfärer), oftast tillräckligt för att lyfta vatten till de högsta träden. En kapillärkraft verkar lokalt också i porerna, svagare än i bladcellväggarnas mindre håligheter, men tillräcklig för att binda vattnet så hårt att luft mestadels förhindras att sugas in och initiera kavitering. Kavitering kan undvikas mer eller mindre, och kaviterade rör kan ibland återfyllas, men förr eller senare drabbas alla rör av kavitering. Trädet måste därför göra nya rör varje år som ersättning för de som kaviterat.

• Lycklig 4barnsmor

Vi klippte av toppen på vår för spirans skull och detta är första gången någonsin vi haft en gran som inte barrat.

Vi tror mer på att det har med hur kallt det är när den tas ner. Rejält kallt och den drar ihop sig och börjar barra inne.

• Lycklig 4barnsmor
    Lycklig 4barnsmor skrev 2010-01-05 23:10:47 följande:
    Vi klippte av toppen på vår för spirans skull och detta är första gången någonsin vi haft en gran som inte barrat. Vi tror mer på att det har med hur kallt det är när den tas ner. Rejält kallt och den drar ihop sig och börjar barra inne.
    Är absolut ingen växtfysiolog förresten.
  • Maline
    BertilB skrev 2010-01-05 23:06:57 följande:
    En kombination av Auxin förlust och påverkan på kapilärfunktionen kanske? Kapillär med radien 0,1 mikrometer är kapillärkraften, suget, ca 3 MPa (30 atmosfärer), oftast tillräckligt för att lyfta vatten till de högsta träden. En kapillärkraft verkar lokalt också i porerna, svagare än i bladcellväggarnas mindre håligheter, men tillräcklig för att binda vattnet så hårt att luft mestadels förhindras att sugas in och initiera kavitering. Kavitering kan undvikas mer eller mindre, och kaviterade rör kan ibland återfyllas, men förr eller senare drabbas alla rör av kavitering. Trädet måste därför göra nya rör varje år som ersättning för de som kaviterat.
    Kapillärkrafterna är redan påverkade i och med att man hugger ned trädet, då kommer det in luft i xylemet oavsett, det är svårt att reparera. Men som jag skrev tidigare så är nog den viktigaste orsaken att träd under vintern inte direkt har metabolismen igång (jämför med att björkar savar på våren men inte under vintern) utan de går på sparlåga. De börjar ställa om tillväxt och metabolism redan i augusti-september när dagarna blir kortare, omställningen innebär att bla trädet slutar växa och bildar knoppar  och att det minskar vatteninnehållet i cellerna så att viktiga strukturer fryser sönder. När man tar in en gran som är invintrad=i vintervila i värmen så måste man "väcka" dem långsamt annars  blir de stressade och barrar...
  • Lejonninnan

Tack för alla svar!{#lang_emotions_smile}
    Mycket intressanta! När jag tänker på hur man kan utnyttja kapillärkraften för att suga upp vätska med en Pasteurpipett, håller man tummen för röret på ovansidan. När man ska släppa ut vätskan, tar man bort tummen. Det verkar ju helt logiskt att jag genom att klippa toppen har "tagit bort tummen" sas.

Kul att höra det omvända också (Lycklig 4barnsmor), att er gran barrade mindre...

• Gorban

Intressant. Hur är det med avbarkning av nedersta delen av stammen då? Har två gånger köpt kungsgran med nederdelen svarvad för att den ska bli lättare att få ner i foten. Bägge gångerna har granen börjat barra. Jag antar att den får svårare att ta upp vatten om man svarvar den?

Svar på tråden Någon Växtfysiolog här? Om granar som barrar för att man kapat toppen....