• calabazita

Flytt till Spanien ska bli av!

Jag, min sambo och vår dotter (1 1/2 år) har bestämt oss för att flytta till Spanien, närmare bestämt Madrid. Jag är utbildad lärare i spanska och min sambo är från Ecuador ursprungligen (dock svensk medborgare) och har mycket större möjligheter i Spanien.

Vi funderar på att skaffa syskon till lilltjejen och tänkte att flytten borde gå i början av den föräldraledighet som vi får. Jag vet att jag måste vara skriven här för att få föräldrapenning, men det kan väl inte vara nåt problem? Det skulle ju underlätta mycket i början av flyttiden.

Vad behöver vi tänka på? Vilka områden i Madrid är helt ok att bo i(men inte för dyra)? Vad anses vara rimlig hyra? Hur är Madrid som stad att leva i med barn?

Överös mig med tips, erfarenheter o annat som kan vara viktigt!

Tack för all hjälp!

• Svar på tråden Flytt till Spanien ska bli av!
  • bebben Elias mamma

För att få föräldraledighet från Sverige får du vara borta från Sverige i max 6 mån, sen får du inte mer. Hyrorna kan vara rätt dyra i Spanien, det är vanligt att man köper en lägenhet där och i Madrid finns det många dåliga områden så ni måste kolla upp det ordentligt, dåliga områden där är mycket farligare än dåliga här. Min mans familj hyr ut en lägenhet i Málaga 78 m2 för 700 euro (i ett medel-lågt område) och den var det många som ville hyra, i Madrid är det dyrare än så. Sen är det jättesvårt att få jobb som lärare i spanska, som att vinna på lotto. Det är mycket lättare om man är utbildad engelsklärare och söker arbete på någon privatakademi. Är du redan utbildad lärare är det ju inte så svårt att läsa in engelskan.

• lottizm

nu har jag aldrig bott i Madrid men hyrorna är höga där. priserna har gått ner en del det senaste året pga krisen men det är fortfarande dyrt, normalhyran ligger nog på 800-1000 euro. vi bor i Valencia och betalar 500/månad för 80 kvadrat i ett bra område, men det är en gammal lägenhet utan så många bekvämligheter+ att det är billigare här än i Madrid.

Just nu är det väldigt svårt att få jobb i Spanien, arbetslösheten är väldigt hög. min sambo är också från Ecuador (t.om från samma stad som din sambo om jag minns rätt) och han jobbar på hotell med dåliga arbetstider och usel lön, men det finns inget att välja på tyvärr.

om du vill jobba som spansklärare så måste det vara privat isf, för att få jobb på en kommunal skola så måste man göra oposiciones som kostar en del, ska vara ganska svåra och med rysligt hög konkurrens. tror som bebben Elias mamma att det är lättare att få jobb som engelsklärare, privat.

dagis för barn under 3 är väldigt dyrt, från 3 år kostar undervisningen inget men däremot maten, och tiderna är tyvärr inte ett dugg anpassade efter arbetslivet. min treåring går i skolan 9-12.30 och 15.30-17.

det bästa tror jag är att försöka få kontakter innan ni flyttar, så att din sambo har jobb när ni kommer dit, åtminstone ett tag. det kan som sagt vara väldigt, väldigt svårt att få jobb nu. lycka till hur som helst, både med flytt och med syskonplaner

• calabazita

Tack för svaren, vi tittar på lite olika alternativ till städer i Spanien och Valencia är ett av dem! Vi har tänkt lite på Kanarieöarna också för att det finns stor turismsektor där och både jag och min sambo talar ju både svenska och spanska. Det viktigaste för oss är att min sambo har jobb när vi flyttar. Min sambo har ju jobbat på hotell här i Sverige, så han har ju erfarenhet. Vi vill ju dessutom bo någonstans där det är ok att bo med familj och det får ju inte vara alldeles orimliga priser. Sen är det det här med barnomsorg, det är ju katastrofalt dyrt! Spanska staten vill väl att alla ska vara hemmafruar! Grrrr...

Har ni tips på andra ställen i Spanien där arbetsmarknaden inte är katastrofal iallafall? Vi har ju bott i södra Spanien för ett par år sen, men DÄR vet vi att det inte finns arbete överhuvudtaget.

Lottizm: ni bor i Spanien permanent nu eller? Hur har du gjort med utflyttning från Sverige? Jobbar du i Spanien och skattar fortfarande i Sverige eller? Jag har för mig att du läste på universitetet också? Det är sååå mycket regler att sätta sig in i...

Tack för all hjälp!

• aloevera

Jag har varit bosatt i Barcelona tidigare (7 år) och under föräldrarledigheten åkte vi tillbaka och stannade 5 månader. Bcn är en stad som anses ha större sysselsättning än övriga Spanien, men självklart är även den här staden drabbad av ekonomiska krisen. Bra att veta om Bcn är att det är en tvåspråkig stad. Hyrorna är höga ca 900-1200 för en 3:a. Om du är intresserad av områden i staden kan jag tipsa en del. Det finns en Skandinavisk klubb, är en mötesplats de anordnar kulturella evenemang, har en barnaktivitetsgrupp varannan vecka. 

Du/ni har en hel del att fundera över inför en sån här flytt, men jag tror att ni framförallt måste våga testa. Spanien är inte ekonomisk tryggare än Sverige, men det finns så mycket annat som är underbart. 
    Lycka till!
    Kom på att tipsa om den här sidan för jobbsökning:
  • lottizm

tyvärr är väl arbetsmarknaden katastrofal i hela Spanien nu. Kanarieöarna är nog inte att rekommendera. det har väl kanske inte varit så katastrofalt i Alicante-området, har hört att Benidorm är den enda turistort som inte påverkats av krisen.

vi bor tillfälligt permanent här jag studerar på svensk högskola t.om juni 2011, sen får vi se vad som händer. jag hade gärna stannat några år till men det är väldigt, väldigt svårt att få jobb som dessutom går att kombinera med barn... jag är utskriven från Försäkringskassan men fortfarande folkbokförd i Sverige, eftersom jag studerar i Sverige.

jag skulle väl kanske inte rekommendera Madrid eller Barcelona just eftersom det är dyrt med boende. även om det är väldigt svårt här så är det absolut värt ett försök om ni vill- ni kanske kan prova några månader över sommaren och se hur det går. dagis börjar alltid i september och det kan vara väldigt svårt att få plats övrig tid på året, inskrivningen brukar börja i februari-mars och på en del ställen tar platserna slut med en gång.

Svar på tråden Flytt till Spanien ska bli av!