• calabazita

Flytt till Spanien ska bli av!

Jag, min sambo och vår dotter (1 1/2 år) har bestämt oss för att flytta till Spanien, närmare bestämt Madrid. Jag är utbildad lärare i spanska och min sambo är från Ecuador ursprungligen (dock svensk medborgare) och har mycket större möjligheter i Spanien.

Vi funderar på att skaffa syskon till lilltjejen och tänkte att flytten borde gå i början av den föräldraledighet som vi får. Jag vet att jag måste vara skriven här för att få föräldrapenning, men det kan väl inte vara nåt problem? Det skulle ju underlätta mycket i början av flyttiden.

Vad behöver vi tänka på? Vilka områden i Madrid är helt ok att bo i(men inte för dyra)? Vad anses vara rimlig hyra? Hur är Madrid som stad att leva i med barn?

Överös mig med tips, erfarenheter o annat som kan vara viktigt!

Tack för all hjälp!

• Svar på tråden Flytt till Spanien ska bli av!
  • bebben Elias mamma

För att få föräldraledighet från Sverige får du vara borta från Sverige i max 6 mån, sen får du inte mer. Hyrorna kan vara rätt dyra i Spanien, det är vanligt att man köper en lägenhet där och i Madrid finns det många dåliga områden så ni måste kolla upp det ordentligt, dåliga områden där är mycket farligare än dåliga här. Min mans familj hyr ut en lägenhet i Málaga 78 m2 för 700 euro (i ett medel-lågt område) och den var det många som ville hyra, i Madrid är det dyrare än så. Sen är det jättesvårt att få jobb som lärare i spanska, som att vinna på lotto. Det är mycket lättare om man är utbildad engelsklärare och söker arbete på någon privatakademi. Är du redan utbildad lärare är det ju inte så svårt att läsa in engelskan.

• lottizm