• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Kan våld vara en lösning?

Som rubriken säger, kan våld någonsin lösa problem?

Om ja, i vilka fall?

Om nej, varför inte?

Heaven for the climate, Hell for the company.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 16:51
    Det är en öppen tråd som behandlar om våld kan vara en lösning eller ej.

Den kommer sig av uttrycket: "Våld löser inga problem" som jag anser vara ett dumt och naivt uttryck.
  • Svar på tråden Kan våld vara en lösning?
  • Shadilly
    Mayoranya skrev 2009-12-31 20:14:41 följande:
    Kan det aldrig vara en långsiktig lösning då? Jag tycker det är lite konstigt när folk säger att det är en "tillfällig", "kortsiktig" eller "temporär" lösning utan att kunna specificera varför just våld är det. Jag hävdar att våld bara är en lösning bland andra, visst den är inte speciellt trevlig men jag ser inte varför den skulle skilja sig från exempelvis diskussion på just lösningspunkten. Med andra ord så anser jag att både diskussion och våld kan vara fullgoda lösningar på problem, men på olika sorters problem. Alla verkar inte hålla med om det och jag vill veta lite anledningar till varför man skiljer ut just våld. Är det på grund av naturen av våld? Att det faktiskt blir otrevligt kanske?
    Jag vet inte om det kan vara en permanent lösning, jag har i alla fall inte träffat på något sådant exempel. Men jag har ju inte varit i alla upptänkliga situationer i världen.
    Vanligtvis kräver våldet att det hela tiden är närvarande för att lösningen ska hålla. När hotet om våld är borta är problemet tillbaka.
    TILL ATTACK!
  • Selfish Geene
    Mayoranya skrev 2009-12-31 18:20:05 följande:
    Det är ett utilitaristiskt tankesätt, är summan av det negativa högre än summan av det positiva så är det en "dålig" (oetisk) handling och tvärtom.
    bra sammanfattning
  • Selfish Geene

Det bästa och mest talande exemplet på våld som långsiktig lösning på ett problem måste väl vara terrorbalansen?!

Terrorbalansen har besparat världen många krig och onödigt lidande, med hjälp av hot om våld.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Shadilly skrev 2009-12-31 20:34:15 följande:
    Jag vet inte om det kan vara en permanent lösning, jag har i alla fall inte träffat på något sådant exempel. Men jag har ju inte varit i alla upptänkliga situationer i världen. Vanligtvis kräver våldet att det hela tiden är närvarande för att lösningen ska hålla. När hotet om våld är borta är problemet tillbaka.
    Det kan du iofs ha rätt i. Så är ju fallet med en stat, för att behålla en stat, till och med en demokratisk så måste man ha ett visst hot om våld som kan backa upp det man säger.

Å andra sidan så är inte det exklusivt för våld heller. Om man löser ett problem med diskussion så finns alltid risken att det återuppstår senare ändå. Då har våld (hot om våld) snarare en fördel eftersom det kan upprätthålla lösningen över tid.

Nej jag är fortfarande inte övertygad om att våld alltid är ett dåligt sätt att lösa problem. Däremot så ska det användas mer restriktivt än diskussion eftersom det kan göra ordentlig skada. Kan en lösning fås utan våld så är det ju hur bra som helst.
    Heaven for the climate, Hell for the company.
  • Elavela87

Våld löste andra världskriget.

• Barnsemester

Nej våld löser inga problem, har inte läst hela tråden ensdast TS och för att inte göra dig tjatig vill jag iallafall fråga dig varför du ställer en sådan fråga som jag tycker har ett väldigt tydligt klart uppfostringssvar.

• Skabbig
    Mayoranya skrev 2009-12-31 14:12:25 följande:
    Situationer där våld mycket väl kan vara det bästa och enda alternativet: Där ens frihet och andra värden är hotade, ett bra exempel är den amerikanska revolutionen, den skulle inte fått samma utgång om man inte tog till våld.
    Vilken amerikansk revolution tänker du på?
  • snillis

Ja, i vissa situationer. T ex

- självförsvar
    - en mobbad som till slut får nog och ger igen 
    - sanktionerad av staten, t ex vid gripande av våldsamma personer
    Men i en normalsituation - nej!
    Våld föder våld och man kommer mycket längre genom diplomati, respekt och kärlek!
Svar på tråden Kan våld vara en lösning?