• Tuffen

Hur gör man med barn som har lätt att lära?

Jag har en son som går i förskoleklass. Han har otroligt lätt för sig i skolan, men är som en 6-åring socialt sett. Han behöver mkt mer stimulans än vad förskoleklassen erbjuder, men kan inte hoppa upp till ettan eller tvåan. Vad gör man? Han har ju jättetråkigt i skolan. Han kan rabbla multiplikationstabellerna upp till fem, kan multiplikationstal upp till något gånger 10, kan ställa upp både plus- och minus-tal, kan enkel division, kan enklare bråktal osv. Vad gör man? I skolan får han gå med barn som bara vill leka, och sådan är ju han också i viss mån. Dock inte helt. Han har sina kompisar i förskoleklassen och är inte mogen att umgås med tvåor och treor. Ska han behöva ha det så här? Skolan hänvisar bara till 'schemamässiga svårigheter' och hävdar att om han ska få mer stimulans så får han hoppa en årskurs. Jag vet varken ut eller in. Hur ska vi göra?????

• Svar på tråden Hur gör man med barn som har lätt att lära?
  • längtar och väntar

Jag var sådan när jag var liten också. Mitt råd är att INTE flytta upp honom en årskurs. Mina föräldrar lät mig gå kvar trots att jag hade så lätt för att lära och det tycker jag, med facit i hand, var det bästa.

När din son blir äldre kommer han inte tycka allt är lika lätt, och har han då flyttat upp kan det säkert bli svårare för honom.
  • lövet2

Jag och min bror har varsitt barn med det här problemet. Vår son fick gå kvar i sin klass, för hans lärare var fantastisk med att hitta utmaningar för honom. Det är inte särskilt ofta han har fått uppleva att skolan hållit tillbaka honom. Hemma har vi också försökt att ge honom böcker och spel med en svårighetsgrad anpassad till honom.
    Min brorson har däremot haft det lite värre. Så uttråkad att han till slut bara ville slåss i skolan. Till slut flyttade de upp honom en klass, och nu trivs han mycket bättre i skolan.

• Kodia

Så länge han är mentalt som en sexåring, tycker jag att ni gör rätt som låter honom fortsätta gå med sina jämnåriga.

Kanske kan ni fråga om det är ok att ni skickar med lite material till skolan som han kan arbeta med när han är klar med att tex. färglägga bokstäver, eller vad de nu jobbar med i hans f-klass. Ta i så fall helst inte exakt sådana saker som de kommer att göra i senare årskurser, för då blir det ju ännu tråkigare då, utan försök att sikta lite bredvid, och introducera tex. korsord, sudoku, kakuro osv.

Kolla med fskl om han kan få tex. bygga tekniklego efter ritningar, göra tangram, geobräda osv, beroende på vad de har på skolan. Om han läser kan han få läsa frågorna för de andra när de spelar spel, osv.

• Kulta17

Jag tycker inte du ska fall för att flytta upp honom om du redan nu anser att han behöver lek mer. Jag anser också att du inte ska nöja sig med "schemasvårigheter". På mångs skolor är det givet att F och 1 samarbetar. Hur svårt kan det vara att låta honom gå in i åk 1 en timme om dagen? Annars får väl pedagogerna i åk 1 se till så han får saker att arbeta med även om han sitter i Fklassens rum.

Ge dig inte. Det ska vara en skola för alla barn på deras nivå.

• Mamma till tre kottar

Jag tycker att ni ska be skolan att skriftlig skriva ner att de inte avser anpassa verksamheten till er sons behov och sedan göra en anmälan till skolverket. Bara att haspla ur sig det lär ge lite eld i baken. Din son har RÄTT att bli mött på sin nivå.

Eftersom han blir understimulerad i skolan kan ni stimulera hans behov av att lära med hemma. Då kanske han själv känner att det är ok att bara leka i skolan (baklänges - javisst, men vad ska man göra som förälder?). Kluriga spel, övningsböcker och häftiga faktaböcker kanske kan vara nått. 

• Tuffen

Tack för era svar. Vi jobbar massor hemma. Han vill läsa böcker, träna gångertabellerna, färglägga svåra mandalas, fundera över mattesagor osv. Jag blir helt slut! Men det är det förstås värt så länge han är nöjd. Jag ska tala med skolan igen, vi kanske kan nå en överenskommelse. Tack återigen för era svar.

• Hannajo
    Tuffen skrev 2010-01-02 09:53:53 följande:
    Tack för era svar. Vi jobbar massor hemma. Han vill läsa böcker, träna gångertabellerna, färglägga svåra mandalas, fundera över mattesagor osv. Jag blir helt slut! Men det är det förstås värt så länge han är nöjd. Jag ska tala med skolan igen, vi kanske kan nå en överenskommelse. Tack återigen för era svar.
    Prata med dem igen, de är ju faktiskt skyldiga att individualisera undervisningen. Jag tror som du att det inte är rätt att låta honom flytta upp en klass, han behöver nog leken också, men att han får svårare saker att ägna sig åt när de ägnar sig åt skolförberedande saker borde inte vara så svårt för dem att ordna. Eller kanske han kunde få hälsa på i skolan ett par stunder i veckan?
    Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Tuffen

Saken är den att han går i en f-2:a, men de har lektioner på olika tider. När ettorna har ma, har han idrott (2 pass/vecka). Den vill han ju för allt i världen inte missa, och då säger skolan att han inte får någon matte. Trist.

• Kärnhuset

Ja det är ett svårt dilemma. Vi har haft samma sak förutom att barnet var tidig i allt även det sociala. Och efter år av tragglande och förskolan/skolan inte kunde anpassa sig till eleven så valde vi i samråd med skolan att låta barnet byta klass och hoppa upp en klass. Det har i vårt fall fungerat alldeles utmärkt. För det är ju inte meningen att barn ska bli uttråkade och skoltrötta innan de knappt ens börjat skolan! Det ska vara kul i skolan om man ska lära sig något.

• sunsed1

min 6 åring går i 1-an. Fungerar underbart fast jag väntar fortfarande att de kommer med mer utmaningar. 6 åringen har själv efterfrågat det ena och det andra i stil med - när ska vi börja med klockan, digitala siffror och när ska vi börja med multipikation och divition? (saker hon har lärt sig på egen hand men vill lära sig mer om) Dock lärare håller tillbaka för det finns många barn som inte kan + och - till 10 än. Lite trist för dottern börjar tappa intresse. Men jag ska avakta hur det kommer te sig den här terminen och efter någon planerad besök i klassen för att se hur lektionerna går till samt efter någon utvecklingsamtal någon vecka i terminen tänker jag be fröknarna om lämpligare uppgiter till dottern. Går inte det får jag väl skicka med dottern extra, lite roligare och mer stimulerande material.

• Meli

Kan han inte bara få andra läroböcker i matematik. Det är ju hemskt om han ska sösa bort denna battekunskap, för han är verkligen ovanligt duktig för sin ålder.

Jag kan förstå, tyvärr, att inte han får specialundervisning, men att ge honom en mattebok som är svårare kan väl inte var några problem.
    I värsta fall hade jag själv köpt en bok och låtit honom ha den i skolan, men först hade jag pratat med rektorn.

Är han lika duktig i svenska, eller är det just matematiken?
    Självklart ska han ju få lära sig nytt han med, likosm alla andra, skolan ska ju vara för alla hoppas jag.

Stå på dig, men som sagt, i värst fall, köp lärobok till honom själv.

Min pojke är också duktig, dock inte så som din, men han har den sociala biten att jobba med i skolan, så att hoppa upp är inte att tänka på. Men jag har köpt lite svårare böcker för honom att jobba med hemma bara. Det räcker för honom. Men jag tror itne att det räcker för din son.

• Ann R

Tycker det är dåligt av din sons skola att inte se över schemat då när det innebär så liten flexibilitet, vad är annars vinsten med åldersblandade klasser om de inte kan glida lite mellan grupperna.  Vår 6-åring har haft svenska med ettorna under hösten och för övrigt gått med de andra jämnåriga i förskoleklassen.

mamma till Agnes 050704 och Alma 030127
  • Tuffen

Han är lika duktig i svenska som i matte. Svenskan har de löst till viss del, han får ibland gå med ettor och tvåor. Jag ska tänka över era förslag. Tack för alla svar!

• Millans hustru

nu har jag bara läst en del av svaren här med han har ju rätt till en individuell utvecklingsplan enligt lag? Den ska skolan utforma o du ska helt enkelt begära den skriftligt samt möte med rektor? Stå på dig. han ska trivas i skolan o få en bra start! Vår flicka är nog inte på hans nivå, hon går sista året på fsk, men hon ligger i överkant i behov av utmaningar, få lära, få veta, undersöka, inhämta ny kunskap. blir rastlös av all fri lek o av för enkla utmaningar i gruppen. Vi har talat med fsk omd et o blivit hyfsat uppmötta i alal fall. barn har rätt att trivas, rätt att vara med sina kompisar. o rätt att bli mötta på sin nivå. De är individer o ska inte ses som problem. det finns sätt. det msåte det göra! Kanske finns något annat barn i klassden som gillar ett visst ämne, där de två tillsammans kan utmanas (även omd et andra barnet inte är lika tidig i sin utvecling) i ett annat ämne kanske något annat barn är nyfiket. Jag tror han behöver få utmanas också tillsammans med andra barn, itne göra honom ensam o köra ensamrace av alltihop.  Sen kan ni som förädlrar kanske fylla på lite i med, med kunskapssepl på datorn, böcker som "så funkar det " (sånna älskar dottern) o museebesök o dyl? Vi går en del på tex naturhistoriska, om ni bor nära något sånt så är det ett bra sätt att uppmuntra o utmana!

• Monalisan

tycker även jag att det är upp till hans lärare att göra utmaningar hela tiden!

Svar på tråden Hur gör man med barn som har lätt att lära?