• Nyctophilia

Rökt skinka!

Går det att äta, skulle göra varma mackor! Fast iofs då blir den ju upphettad!
    Men är rökt skinka kokt innan? Nån som vet?

• Svar på tråden Rökt skinka!
  • Zabw

Väntar nyfiket på svar jag också =)

• annhan

Ja, om du hettar upp skinkan dör ju alla ev. bakterier!
    Om du t ex köper färdigskivad förpackad rökt skinka så är den ok att äta fram tills halva tiden på bäst-före datumet gått. Sedan bör man inte äta av den.

Gott med varma mackor!

• lata kocken Johanna

rökt skinka - som jag tippar på att du menar vanlig rökt smörgåsskinka - är varmrökt

så den är tillagad över 70grader och helt OK

och som Annhan skriver så är den helt säker fram till ung halva hållbarhetstiden gått - sen avtar säkerheten och mot slutet av hållbarheten så bör man undvika att äta skinkan om den inte tillagas på pizza, varma mackor eller i pastasås först

• Krumelurchen

Jag har också funderat en del på detta! Är jätteglad för rökt köttpålägg, men det står nästan aldrig på om det är kallrökt eller varmrökt. Hur kan man se skillnaden? En av mina favvisar är sådär lite rödaktig, "halvgenomskinlig" och heter rätt och slätt rökt file. Svårt som 17 att veta vad som är ok tycker jag...
    Och hur är det med salami, den är oftast rökt också. Men kall- eller varmrökt...? *snurrig*

• lata kocken Johanna

varmrökt = ser ut som kokt - dvs lite rosa ljus och mjuk (nötkött är mörkare självklart - men konsistensen är densamma)

kallrökt/lufttorkat= hård, mörk - jfr parmaskinka och breasola

• Zabw

hur e det med leverpastej? får man äta det? vanlig och bredbar...

• Zabw

Tycker det e skitkrångligt det här vad man får å inte får äta.. tänker mig inte för utan jag bara äter jag.. kan det vara så himla farligt om man äter nåt man inte får bara nån gång?

• lata kocken Johanna

men du har väl läst på slv.se??? där står ju allt (och det enda som du ska lyssna på - alla andra "goda"råd kan du strunta i)
    direktlänk finns i mitt krypin

och skulle du ha frågor om oklarheter så svarar jag och andra härinne gärna

• Zabw

tack, bra att det finns folk som vet när vi andra som inte vet nånting är så många därute
    Nja jag har läst nåt nånstans, å så fick jag hem nån broschyr från bm. Men inte kommer jag alltid ihåg vad det stog i den om jag e borta nånstans å det bjuds på mat =)

• Zabw

Vet inte om jag drömt men stämmer det att jag kan ha hört att man ska passa sig för bearnaisesås? å isåfall varför??

• listo

Det har du säkert hört, men det stämmer inte
    Det som brukar sägas är att man ska undvika bearnaisesås för att den innehåller
    råa ägg, men det är helt ofarligt att äta råa ägg i Sverige, Norge och Finland, så även bearnaisesås är helt okej.
    Om det dessutom handlar om beasås som man gör på t.ex. pulver, så hade det varit
    okej även OM råa ägg hade varit farligt...

• Zabw

Okay det var sån där man får med Pizzan.. men jag åt för fullt så jag får väl hoppas att det gick bra då =)

• Snova

Bea är både gott och nyttigt, speciellt på pizza! Alla tycker att jag är så knäpp, min favvopizza är med skinka, bea och gul lök...

• Zabw

Nyttigt vet jag väl inte, men gott e det =)

Svar på tråden Rökt skinka!