• PerG

Hur gör ni potatisgratäng?

När jag och min fru blev ihop för många år sedan så insåg vi att våra matlagningssätt varierade sig lite. T.ex. hur man blandar pannkakssmeten (vilken ordning man tar i ingredienser), osv..

Något som vi också gjorde olika var potatisgratäng. Jag brukade göra en ostsås som jag sedan hällde mellan varje lager av potatis&lök, medan min fru bara hällde grädde/mjölk över allt istället och avslutade med att lägga på ost innan den var färdig i ugnen

Hur gör ni er potatisgratäng?

• Svar på tråden Hur gör ni potatisgratäng?
  • Danitra

Skivar potatis. Blandar grädde, mjölk, finhackad vitlök och vällagrad ost. 

Blandar allt i en bunke och häller över i en smord form med lite extra ost ovanpå.
  • BlommyNess12

Ja skala och hacka potatisen som vanligt, hackar lök i halvmånar.
    Vispar ihop grädde, lite mjöl, och kryddor med 2 pressade vitlöksklyftor, häller över.

River osten, blandar den med matlagningsyoghurt och kryddor och lägger på det överst. Toppar med lite extra riven ost.

• LJ2

jag skalar o skivar potatis..
    lägger alltid lite grädde/matlagningsgrädde i botten, tycker det fastnar mer annars..
    sen varvar jag med potatis, riven ost o lite salt o vitlökspulver på, ibland lite potatiskrydda..
    over allt sen så häller jag grädde/natlagningsgrädde o lite riven ost.. =)

grädde tar jag bara ibland, oftast matlagninggrädde..
    godare smak med grädde, men sambon får ont i magen av för fet mat.. så beror på vad man har till =)

* 3 underbara busfrön *
  • tisteln

Riktigt tunt skivad potatis i stor form, varva med purjolök och peppar - ev även lite vitlök. Häll på grädde eller mjölk. Strö över lite riven ost. In i ugnen

• levandecharader

Tunt skivad (fast) potatis, hackad lök, pressad vitlök salt och peppar, blandar allt i en form och häller på grädde. Ingen ost. In i ugnen på låg temperatur och länge.

Äntligen är pissåret 2009 över! Välkommen 2010, det kan inte bli annat än bättre!
  • ÖNadja

Skivar potatis, salt, peppar, vitlökssalt och hackar lök. Varvar i lager.

Häller sedan över vispgrädde och ibland sätter ja på riven ost.

• Njord

Min liknar fransk potatisgratäng. Blandar skivad potatis, hackad gul lök, matlagningsgrädde + mjölk, salt, vitpeppar, pressad vitlök i en kastrull. Kokar på låg värme i 15 min. Lägger över i en smord ugnsform, strör lite riven ost över och in i ugnen på 200 grader i ca 30 min (tills potatisen är mjuk).

• Vroooooom

Skivar potatis och kokar det i grädde och mjölk. Under tiden det kokar så har jag i pressad vitlök, salt och peppar. När potatisen nästan är klar så häller jag över det i ugnsform, lägger riven ost över och ställer in i ugnen.

Did I mention this is a rant? Sense really has no place in it.
  • längtan09

skivar potatis och purjolök, häller i en form, på med grädde och kryddor. Sen ett lager ost.

~ Mamma till världens gulligaste Charlie 0906~
  • Svanflikkan85

Skivar potatis, skär upp lök/porjulök.
    Sen har jag i botten ett lager potatis, ovan på den strör jag ut lök ost och kryddar med grillkrydda. Detta upprepar jag tills ungsformen är lagom fylld sista lagret kommer ingen potatis på. Sen häller jag över grädde =)
    in i ugnen ca timmen =) SMASKENS!!!!

• LaFontaine

Jag kokar upp skivad potatis i mjölk och vitt vin som saltas och peppras. Sen fräser jag vitlök i lite smör som jag rör ner för att sedan hälla ner "smeten" i en ugnsform och gräddar.

• enlitenbitkaka
    enlitenbitkaka skrev 2010-01-02 13:11:50 följande:
    Skivar potatis och lägger i lager varvat med finhackad lök och salt+peppar. Sedan häller jag på grädde och skjuts in i ugnen :) Strör ev på lite ost eller ströbröd precis innan den är klar.
    Sambon gör så att han kokar den skivade potatisen i mjölk + grädde innan han häller det i formen, kryddar och sätter det i ugnen.
  • mion

Köper numera PEKAS färdiga såååååååå mkt godare än hemma gjord =)

• längtareftersol

Pröva denna! Sååååååå god!!!

Använd gärna matberedare:

Skala och skiva ca 10-12 potatisar i matberedaren. Ta ut dem ur matberedarbunken.
    Kör 1/2-1 gul lök (efter smak) med rivjärnet i matberedaren.
    Detsamma med 2-4 klyftor vitlök (efter smak) efter att ha tagit bort mittenstjälken i vitlöksklyftorna.
    Häll i 3 dl vispgrädde, finmalen svartpeppar och salt (snåla inte alltför mycket). Häll ca 1-1 1/2 tsk dragon i handflatan och krossa dem med fingrarna och häll i.
    Lägg allt i en välsmord form och blanda allt väl med händerna. Fyll på med lite extra vanlig mjölk så att alla potatisar täcks av vätska. 
    sätt i ungnen på 225 grader i minst 30 minuter tills det fått en fin färg. 
    Låt stå i kylskåpet över natten för att riktigt dra åt sig smaken.

Dagen efter: Häll på lite extra mjölk så att den inte blir torr och sätt in i ungnen på lite lägre värme 150-175 grader. Efter en stund när mjölken dragits in i gratängen häller man över en påse riven cheddarost (finns på Coop) och när den helt har smält är det färdigt att ätas.

Dragonen, cheddarosten och vispgrädden gör gratängen!!!! Jag äääälskar vitlök så jag har i 4 klyftor! hihihi  

Jag har bjudit släkt och vänner på denna och alla bara äääälskar den! Alla har blivit så förvånade när de sett den oranga cheddarosten. Barn älskar den också!!!

• PerG
    Danitra skrev 2010-01-02 13:03:12 följande:
    Kul att det hittills finns lika många sätt som svar i tråden!
    Ja, tänkte också på det! Jag hade väntat mig att de flesta skulle hålla sig till kanske 2-3 olika varianter, men det finns visst oändligt många sätt... ;)
Svar på tråden Hur gör ni potatisgratäng?