Inlägg från: Jag bryr mig inte vad ni tycker |Visa alla inlägg
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker

Varför ligger många inne så länge?

Ja min son föddes i v 28 och vi var kvar till då han skulle födas. Han var tillväxthämmad och ja jag tror inte han skulle klara sig så bra om de hade skickat hem han efter 6 veckor. Då han låg i kuvös i ett bra tag. Sen hade han cpap länge. Sen har vi ingen hemsjukvård här så att man skulle kunna åka hem då han slapp kuvösen och kunde hålla värmen.

StarkMamma skrev 2010-01-01 19:24:07 följande:
    Min son hade ingen cpap eller syrgas så han var nog pigg för sin ålder.
    Ja det verkar så. Din kille hade starka lungor, så därför fick ni nog hemsjukvård.

Hur länge man stannar på Neo är invidiuellt för varje barn. En familj jag känner. Deras son föddes i nov 2008 v 24 och de kom hem i juni 2009 och han har fortfarande syrgas. De har alltså varit hemma i 6 månader nu.

mandelblomma skrev 2010-01-02 12:00:47 följande:
    men då är det ju inte konstigt att man kan åka hem, om de mår bra...förstår fortfarande inte din ursprungsfråga. Väldigt väldigt få stannar väl på neo om det inte behövs?!
    Fy fan jag var så jävla glad när man vart utskriven från neo och kunde vara hemma. De tre månaderna man var på neo. Var det värsta man var med om förra året.
    StarkMamma skrev 2010-01-02 12:10:10 följande:
    Jo men då är det komplikationer som tillstött där annars skulle han varit utan syrgas nu.
    Jo han fick komplikationer. De va på väg hem på permis i mars, men då drabbades han av blodförgiftning.

Fast jag hörde att det var en mamma de fick slänga ut från neo. Hon var så rädd att det skulle hända något med hennes barn om de åkte hem, men då var barnet friskt efter 2 månader. Så den mamman kunde ha åkt hem 3 veckor före. Alltså hon stannade 3 veckor extra.

hotten skrev 2010-01-02 13:19:07 följande:
    har extremt svårt att tro att någon kan vara kvar på neo bara för att föräldrarna vill, mer än några dagar extra max. Tror faktiskt inte alls på det! Däremot kan det finnas gränsfall där barnet kan tänkas skickas hem men som ändå vårdpersonalen känner att barnet kanske borde övervakas mer, då kan föräldrarna i vissa fall själva bestämma hur de vill göra. Om det bara handlar om att föräldrarna är osäkra eller vill vara kvar på neo så kan man säkert ordna boende på patienthotell några dagar extra och permission så att föräldrarna blir mer säkra i sföräldra rollen, men inte ligga på neo..
    Men det jag hörde var då sant att hon mamman låg inne i tre veckor extra. Var personalen som berättade det, men de sa aldrig vem det var.
    ÄngelnDennis skrev 2010-01-02 19:57:36 följande:
    PS! HAR BARA LÄST TS! Alla barn är beroende av olika behov oavsett vecka eller vikt så är ALLA barn så olika. Min son föddes 7 veckor för tidigt och vägde 2737 gram och var 49cm lång och vi fick stanna i 14 dagar precis utan hemvård! Han behövdes aldrig sola tex, sonden/amningen strulade en del. Det beror helt och hållet på vad bebis behöver! INGET annat. Tror ingen stannar bara för att det är "mysigt"!!
    Nej inte är det mysigt. Det var de 3 värsta månaderna i mitt liv som man var tvungen att vara på sjukhuset.
    gosnosens mamma skrev 2010-01-02 21:05:40 följande:
    Håller med! Om det hade funnits hemsjukvård i vårt område så hade jag inte tvekat en sekund att åka hem med sond, syrgas och övervakning! Men med 7 mil enkelresa till sjukhuset, så fick vi snällt stanna kvar tills vår älskade kille fixade maten, bilda blod och syresättning utan större dippar!
    Oj ni hade en bit. Själv hade vi 17 km. Fast ingen hemsjukvård.

Vilka områden är det som har hemsjukvård egentligen?
    Februarii skrev 2010-01-02 21:12:08 följande:
    Har denna tråd flyttats från irriterande eller drar folk sina egna slutsatser?
    Undrar varför?
    Erkens mamma skrev 2010-01-02 22:32:27 följande:
    Varför är det irriterande? Jag fattar inte men har inte orkat läsa hela tråden. Alla utgår väl från sig egen situation -eller?! Kände ts sig utkörd från neo eller vad?
    Nej det verkade som att ts skröt om att hon fick åka hem efter 12 dagar.
    Mariohn skrev 2010-01-03 00:53:03 följande:
    Ja jag måste nog fråga varför sonen promt skulle ut i v 28
    Mariohn skrev 2010-01-03 14:05:53 följande:
    Pinsamt. Tacka vet jag föräldrar som går igenom en riktig graviditet och får riktiga barn!
    Ha han ville nog inte att jag skulle bli tjock som en valross.
    hotten skrev 2010-01-04 01:48:47 följande:
    :) 2 mil till sjukhus.. vov ... de får väll de flesta köra på lunchen för att gå ut med hundarna..
    Ja, men du måste tänka på att barnen ska äta var 3-4 timme och sen ska du pumpa emellan åt, så det är inte bara att åka fram och tillbaka.
    ginana skrev 2010-01-06 17:41:07 följande:
    vi låg på sjukhuset i 3 månader innan vi fick komma hem sen blev de hemvård i tre månader till Hon föddes i v25 o hade svårt att andas,låg 10 dar i respirator sen cpap hade syrgas behov från de vi kom hem i sex månader efter sista tre bara under natten Hade inte utvecklade lungor o kunde inte syresätta sej själv.....men inga andra infektioner....innan hon föddes låg jag med strikt sängläge  från v21 när vattnet hade gått Har träffat på många som födde i samma vecka som åkte hem efter 2-3 v hem och barnen mådde bra
    Har svårt att tro att de var 27-28 veckor när de åkte hem. Troligare fick de åka till ett annat sjukhus och vara där. De är knappt utvecklade i den veckan. Jag menar de ligger ju fortfarande i kuvös.
    hotten skrev 2010-01-10 15:01:05 följande:
    precis i v 27-28 :) då brukar man åka till sitt hemsjukhus, då det finns många sjukhus som inte tar emot barn under v 26-28..
    Ja hade min son kommit i v 26 så hade vi fått varit i Uppsala.
Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?