• Frila2

Varför ligger många inne så länge?

Vem vill vara på sjukhus längre än nödvändigt?
    Min tjej föddes i v 28+4 och vägde 930 g (var tillväxthämmad) och mådde rätt dåligt i början. Hamnade i respirator trots sin "sena" vecka. Vi stannade i 9 veckor exakt på neonatal innan vi åkte hem. Hon behövde lära sig äta utan att gå ner i syresättning och puls och klara sig utan syrgas. Vi skrevs ut utan hemsjukvård trots att det finns i kommunen. Ingen syrgas och ingen sond Hon vägde 2050 g när vi fick åka hem. 

Jag tyckte att det var jättejobbigt att vara inlagd. Vi fick inte stanna över utan fick åka fram och tillbaka varje dag. 30 minuter med bil eller 1 h kommunalt (vi hade ingen bil då) enkel väg, varje dag. Vi fick stanna kvar först efter 7½ vecka och bodde i 1½ vecka på sjukhuset innan vi fick komma hem.

• Frila2
    ginana skrev 2010-01-06 17:41:07 följande:
    vi låg på sjukhuset i 3 månader innan vi fick komma hem sen blev de hemvård i tre månader till Hon föddes i v25 o hade svårt att andas,låg 10 dar i respirator sen cpap hade syrgas behov från de vi kom hem i sex månader efter sista tre bara under natten Hade inte utvecklade lungor o kunde inte syresätta sej själv.....men inga andra infektioner....innan hon föddes låg jag med strikt sängläge  från v21 när vattnet hade gått Har träffat på många som födde i samma vecka som åkte hem efter 2-3 v hem och barnen mådde bra
    Är du säker på att de åkte hem så tidigt? Här har man sagt att man inte släpper hem några barn som är under 34 veckor, inte ens med hemsjukvård. Inte heller barn under 1700 g. Det är de absoluta kraven. Detta är i Göteborg med både Östra och Mölndals neoavdelningar samt en väl utvecklad hemsjukvård.
  • Frila2
    Katarina76 skrev 2010-01-06 19:50:34 följande:
    Vi låg inne 6 veckor med våran v.31-tjej, men den sista veckan hade vi permissioner. Hon blev av med värmebädden dagen innan permissionen och sonden 2 dagar innan, så vi hade inte kunnat åka hem tidigare. Om det funnits hemsjukvård hade vi kanske kommit hem en hel dag tidigare ;)
    Wow Då hade ni haft mycket nytta av hemsjukvård
  • Frila2
    MissGos skrev 2010-01-06 21:44:27 följande:
    På Neo i Borås får man absolut inte använda mobilt bredband på avdelningen om man har med sig sin lappis. Men utanför finns ett fikarum där man får vara.. Annars finns ju bibblan, men det är aslångt dit.
    Man får inte det på alla sjukhus. Det handlar om att man kan komma in på sjukhusets nätverk och komma åt de interna sidorna och sådan information som man inte får komma åt som utomstående.  
  • Frila2
    MissGos skrev 2010-01-06 21:54:35 följande:
    Mer att det kan störa ut deras käsnliga utrustning då ett mobilt bredband är likt en mobiltelefon.De har inte ens vanliga bärbara telefoner där utan speciella med extra sändare som inte stör ut deras utrustning. Jag vet inte hur det är på andra sjukhus.
    Ok. Jag jobbar på sjukhus och där har de sagt att det handlar om internsidorna på internet. Men vi har iof inte så mycket hightech utrustning på vår klinik :) Vi fick prata i mobil utanför avdelningens dörrar på Östras neonatalintensiv och både läkare och ssk hade dect-telefoner samt vanliga mobiltelefoner inne på avdelningen. Men de har helt klart olika regler på olika sjukhus.
  • Frila2
    Kinya skrev 2010-01-10 10:43:27 följande:
    Min dotter är född den 21/12 och vi åkte hem på permission den 30/12 och blev utskrivna den 1/1. De hade släppt hem oss tidigare med hemsjukvård men vi ville inte ha ansvaret för sonden så vi stannade tills hon ammade bra och gick upp i vikt som hon skulle.
    I vilken vecka föddes hon?
  • Frila2
    Kinya skrev 2010-01-10 16:02:13 följande:
    Visst ja, hon föddes i v35+2.
    OK. Jag är född i v 35+4 Vägde 2390g eller något sådant. 
Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?