• StarkMamma

Varför ligger många inne så länge?

Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.
    Då menar jag prematur barn.
    När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.
    Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.

Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?
    Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.

Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-03 10:17
    Jag är arg på sjukhusen! För det verkar som om beroende på landsting hur länge man får stanna.
    Givetvis är jag glad att vi fick åka hem tidigt men absolut inte stolt över det eller skrytig!
    Givetvis förstår jag att man måste stanna inne så länge barnet behöver det även om vissa personer här inne inte verkar fatta det!
  • Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?
  • Katarina76

Vi låg inne 6 veckor med våran v.31-tjej, men den sista veckan hade vi permissioner. Hon blev av med värmebädden dagen innan permissionen och sonden 2 dagar innan, så vi hade inte kunnat åka hem tidigare. Om det funnits hemsjukvård hade vi kanske kommit hem en hel dag tidigare ;)

• Frila2
    Katarina76 skrev 2010-01-06 19:50:34 följande:
    Vi låg inne 6 veckor med våran v.31-tjej, men den sista veckan hade vi permissioner. Hon blev av med värmebädden dagen innan permissionen och sonden 2 dagar innan, så vi hade inte kunnat åka hem tidigare. Om det funnits hemsjukvård hade vi kanske kommit hem en hel dag tidigare ;)
    Wow Då hade ni haft mycket nytta av hemsjukvård
  • pezz
    taru skrev 2010-01-06 17:14:22 följande:
    hej... läst lite här... jag ligger just nu på neo i borås... har fått en liten kille i vecka 31.. 1800 och 40 lång.. så vikt och längd topp =) men det är ju så mycket annat som spelar in lugnmognaden osv.. 1:a veckan låg han i respirator och nu ligger i c-pap sammt extra syrgas  när han är uppe hos mig utan c-pap.. sammt så sondmatas han... vi har hemsjukvård men d kommer ändå och ta 3 veckor minst till före vi får komma hem...för att dom vill vara 100 på att han klarar allt själv.. ville bara poängtera att .. det har inget med oss föräldrar att göra att man är kvar så nhär länge utan allt beror ju på hur bebisen utvecklas... klart jag vill hem.. har 4 barn till hemma och 1 av dom är bara 1 år.. men  man får ge sig till tåls.... dne som väntar på nåt gott......................................
    läser att du ligger på Neo nu. finns det internet där så folk kan låna eller ?
  • gosnosens mamma
    pezz skrev 2010-01-06 20:55:40 följande:
    När vi låg på neo så hade vi mobilt bredband till våra laptops, och när vår skrutt låg på neo på östra så hade vi internet och datorer på Ronald mc donald huset! :)
  • pezz
    gosnosens mamma skrev 2010-01-06 21:00:25 följande:
    När vi låg på neo så hade vi mobilt bredband till våra laptops, och när vår skrutt låg på neo på östra så hade vi internet och datorer på Ronald mc donald huset! :)
    ja, de så klart tänkte inte änns så långt. skönt det så går tiden lite  snabbare
  • MissGos
    StarkMamma skrev 2010-01-01 16:40:04 följande:
    Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.Då menar jag prematur barn.När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar. TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-03 10:17Jag är arg på sjukhusen! För det verkar som om beroende på landsting hur länge man får stanna.Givetvis är jag glad att vi fick åka hem tidigt men absolut inte stolt över det eller skrytig!Givetvis förstår jag att man måste stanna inne så länge barnet behöver det även om vissa personer här inne inte verkar fatta det!
    Vi låg inne i 3 veckor lite drygt. Det berodde mest på att han var för trött. Samma vecka vi fick permission hade han precis börjat amma så vi slapp gå hem med sonden.
    Älskade Katter Märker Man
  • taru
    pezz skrev 2010-01-06 20:55:40 följande:
    hej hej....  med min laptopp och mobilt bredband.. önska mig d i julklapp =)
    och jultomten var snäll i år ;)
    tur var väl d =)
  • taru
    MissGos skrev 2010-01-06 21:36:00 följande:
    Vi låg inne i 3 veckor lite drygt. Det berodde mest på att han var för trött. Samma vecka vi fick permission hade han precis börjat amma så vi slapp gå hem med sonden.
    men hej....

vet inte om du kommer ihåg mig... vi var i samma tråd förut...
    hur har d gått för er??
  • MissGos
    taru skrev 2010-01-06 21:38:39 följande:
    men hej.... vet inte om du kommer ihåg mig... vi var i samma tråd förut... hur har d gått för er??
    Hejje!
    Minns inget knappt längre men nånstans känner jag igen ditt namn ifrån..

Det har gått ganska bra, Jokaim mår bra men resten har rasat, typ.. Skitjobbigt för man var tvungen att vara så jävla stark när man låg inne och fick kämpa så med allt så luften har gått ur mig. Har en liiten svacka nu eftersom ammningen inte funkar och BVC är stängt och de kan inget iaf *suck*

Aja, jag ska väl vara tacksam för att vi fick komma hem från Neo útan komplikationer =)
  • MissGos
    taru skrev 2010-01-06 17:14:22 följande:
    hej...läst lite här... jag ligger just nu på neo i borås...har fått en liten kille i vecka 31.. 1800 och 40 lång.. så vikt och längd topp =)men det är ju så mycket annat som spelar in lugnmognaden osv..1:a veckan låg han i respirator och nu ligger i c-pap sammt extra syrgas  när han är uppe hos mig utan c-pap.. sammt så sondmatas han... vi har hemsjukvård men d kommer ändå och ta 3 veckor minst till före vi får komma hem...för att dom vill vara 100 på att han klarar allt själv.. ville bara poängtera att .. det har inget med oss föräldrar att göra att man är kvar så nhär länge utan allt beror ju på hur bebisen utvecklas... klart jag vill hem.. har 4 barn till hemma och 1 av dom är bara 1 år.. men  man får ge sig till tåls.... dne som väntar på nåt gott......................................
    Mejlar dig hörrö istället =)
Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?