• StarkMamma

Varför ligger många inne så länge?

Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.
    Då menar jag prematur barn.
    När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.
    Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.

Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?
    Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.

Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.

2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-03 10:17
    Jag är arg på sjukhusen! För det verkar som om beroende på landsting hur länge man får stanna.
    Givetvis är jag glad att vi fick åka hem tidigt men absolut inte stolt över det eller skrytig!
    Givetvis förstår jag att man måste stanna inne så länge barnet behöver det även om vissa personer här inne inte verkar fatta det!
  • Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?
  • Pormoicheia
    StarkMamma skrev 2010-01-01 17:28:01 följande:
    Jag menar ju inte att prematurer i vecka 25 ska åka hem tidigt men tycker det är konstigt att vissa ligger inne tills barnet skulle varit fött.För mig kändes det bara som en befrielse att få åka hem till mina andra barn.
    Fast man väljer ju knappast själv att stanna kvar om det inte behövs...

Vi bor 3½ mil ifrån sjukhuset. Att åka hem innan läget var stabilt var inte ett alternativ för oss.
    Med sonen som föddes i v. 32+5 (helt utan förvarning och även då utan kortison för lungmognaden) låg vi kvar i ca 3 veckor.
    Vecka 1 låg han delvis i respirator och höll på att stryka med.
    Vecka 2 gjorde han ett mirakeltillfrisknande och började visa intresse för amningen.
    Sen var vi kvar tills läkarna såg att han klarade av det han skulle. När vi väl fick åka hem sa alla samtliga att han egentligen var alldeles för liten för att få åka hem, men de hade ingen orsak till att hålla honom kvar.

Dottern föddes i v. 35+4. Med henne han vi få kortison och hon var i princip fullgången. Hennes långa vistelse hängde främst på att vikten inte ökade som den skulle trots att hon ammades dygnet runt.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • LolloJ

min son föddes i v 35+2, vägde 2640 g o var 47 cm låg. vi fick vara kvar på neo i nästa två veckor. han fick sondatas i 10 dagar o låg även på värmebädd i 7 dagar...han åkte även på en liten slänga av gulsot. låg i ett o ett halvt dygnt på plajan=) innan vi fick åka hem på permiss var han tvungen att äta själv o hålla värmen...  Det var två långa veckor men så länge vi fick en en frisk pojk så va vi nöjda.

• Mrs Winter
    StarkMamma skrev 2010-01-01 17:28:01 följande:
    Jag menar ju inte att prematurer i vecka 25 ska åka hem tidigt men tycker det är konstigt att vissa ligger inne tills barnet skulle varit fött.För mig kändes det bara som en befrielse att få åka hem till mina andra barn.
    Ja men nu är inte vad du gjorde el ville el kände.Lika med vad alla andra gör,inget konstigt i det.
  • Katarina76

Man ligger inne så länge som barnet behöver. Inte konstigare än så. Det vore oansvarigt att skriva ut barnet bara för att föräldrarna har hemlängatn.

• Charlotta74

Min flicka vägde 1295g föddse i vecka 30+1, vi fick inte komma hem fören efter 12 veckor...

• StarkMamma
    Charlotta74 skrev 2010-01-01 18:06:50 följande:
    Min flicka vägde 1295g föddse i vecka 30+1, vi fick inte komma hem fören efter 12 veckor...
    Hade ni några kompilkationer?
    Sånt jag menar att man får ligga inne så länge.
    Är det så att man i mitt landsting är mer för att man ska sköta barnen hemma?
    Lilleman vägde ju bara strax över 2 kilo när vi åkte hem.
    2010 års bästa mamma! Fråga gärna varför.
  • Mrs Winter
    StarkMamma skrev 2010-01-01 18:09:00 följande:
    Hade ni några kompilkationer?Sånt jag menar att man får ligga inne så länge.Är det så att man i mitt landsting är mer för att man ska sköta barnen hemma?Lilleman vägde ju bara strax över 2 kilo när vi åkte hem.
    Du kan ju höra med ditt landsting varför de agerar som de gör när det gäller detta.
  • Bite me
    StarkMamma skrev 2010-01-01 16:40:04 följande:
    Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.Då menar jag prematur barn.När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.
    Många gånger ligger inte föräldrarna på tillräckligt o visar sin kompetens eller särkerhet kring omvårdnaden av barnet, det är min erfarenhet. Detta gör ju att neo inte gärna skriver ut en nervöd mor som är hispig över amningen o upplever det som ett trauma att barnet har fått sola lite mot gulsot. Rätt larvigt om du frågar mig.
  • Michas

Vi fick åka hem efter 4 veckor med våra tvillingar, men det var tydligen inte tillräckligt ändå eftersom vår ena tvilling dog i PSD 5 veckor senare. Det hade nog varit bättre om de fortsatt övervakningen (monitoring) ett tag till...

• Skånetös67
    StarkMamma skrev 2010-01-01 16:40:04 följande:
    Jag tycker ibland att många ligger inne så länge när dom fått sina barn.Då menar jag prematur barn.När jag fick min son 8 veckor för tidigt låg vi inne bara 12 dagar.Han vägde 1712 gram och var 42½ när han föddes.Är det komplikationer som gör det eller har landsting olika regler?Har läst om flera som fött sina barn senare och legat inne längre.Vi hade hemsjukvård efter vi åkt hem och han hade sonden kvar.
    Men gud vad duktig du är då! Är det en tävling hur kort eller
    läng tid man har sina barn på BB?
    Är detta ett alternativ till " Neeej, jag hade ingen smärtlindring
    när jag födde barn, jag led och skrek istället. Så duktig är jag".
    Men kom på en sak, detta är sandlådan eller?
Svar på tråden Varför ligger många inne så länge?