• Tintene

Du som blivit gravid efter IVF- när slutade du med progesteron???

Jag skulle sluta med progesteronvagiatorerna i samband med testdagen då jag testade positivt men har nu läst om en majoritet verkar det som, här på FL som fortsatt med vaggisarna till v 12!!! Hur kan det vara så olika? Känns jätteoroligt att ha slutat när vissa menar att det kan hjälpa mot missfall....?
    Vad har era läkare sagt om progesteron?

(E nu i vecka 9+2)

• Svar på tråden Du som blivit gravid efter IVF- när slutade du med progesteron???
  • AnnaS

Hade två missfall efter IVF, ett i v6 och ett i v7. Läkarna sa att det hade ingen betydelse om jag tog extra progesteron eller inte - det påverkade inte ett eventuellt missfall till, men jag stod på mig och tjatade till mig progesteron till v12 på den sista insättningen. Om det inte funkade fysiskt så hjälpte det i alla fall till att lugna mig psykiskt. Trappade dock ner hela perioden och tog inte 3 per dag alla veckorna utan 3 per dag, 2 per dag, 1 per dag, och i slutet en varannan dag. Är nu i v38+4.

Det råder alltså delade meningar om progesteron, men bara den psyiska pressen kan väl vara skäl nog. Ta upp det med din läkare om du känner dig orolig.

• Meddelande borttaget
  • spino
    Tintene skrev 2010-01-02 21:38:58 följande:
    Förresten... När ni skriver v 12, menar ni då fram till v 11+0 ?
    hej Tetinne

Jag ska ta till slutet av vecka 12. D.v.s jag slutar imorgon som ar v. 13+0. Nar jag var pa kliniken sist sa fragade jag om det var ok att sluta helt plotsligt och lakaren sa att kroppen producerar sitt eget progesteron men att vaggisarna ar en extra sakerhetsatgard bara.
  • Puff Mummy

Har alltid tagit till första VUL:et (v 7), sedan lagt av. 

• Tintene
    spino skrev 2010-01-02 21:45:01 följande:
    hej Tetinne Jag ska ta till slutet av vecka 12. D.v.s jag slutar imorgon som ar v. 13+0. Nar jag var pa kliniken sist sa fragade jag om det var ok att sluta helt plotsligt och lakaren sa att kroppen producerar sitt eget progesteron men att vaggisarna ar en extra sakerhetsatgard bara.
    Hej Spino!

Ok, ja får väl hoppas min kropp producerar tillräckligt då... Tycker bara det e konstigt att klinikerna gör så olika.
    Å andra sidan har min IVF-läkare forskat kring missfall så får väl lita på att hon vet vad hon gör...

Men borde inte v 13+0 vara slutet på v 13? Dvs att du nu gått 13 veckor och börjar v 14??
  • Meddelande borttaget
  • Tintene
    Storkenflyger skrev 2010-01-02 22:52:13 följande:
    Jag tog också vecka 12 ut och när jag var i v 13+0 så slutade jag tvärt. Jag tog två om dagen.Är det c eller L som forskat om missfall Tetinne?
    Dr L.... står på hemsidan. Men just det vi har gått på samma klinik , o ändå fick du fortsätta med progesteronet-konstigt....Vet du varför?
Svar på tråden Du som blivit gravid efter IVF- när slutade du med progesteron???