• Fjärilen72

Ingen idé att flytta till Öland eller Gotland?

Varför säger folk tex..

"Ingen kommer vilja prata/umgås med dig.."
    "Du vet om att det tar X antal generationer innan du kommer in i samhället och dom accepterar dig.."

..när jag nämner att jag skulle vilja bo på Öland eller Gotland?
    Har folk bara fått för sig att det är så eller?

• Svar på tråden Ingen idé att flytta till Öland eller Gotland?
  • sirisdotter

Hör inte Orust också dit ? - "Öbor, du vet!"  slänger folk ur sig som en förklaring...  Har inte själv bott på någon ö, så jag vet inte.  Dalarna, Västergötland har liknande rykten.

• Fjärilen72

Orust har jag inte hört någonting om förut. Inte Dalarna eller Västergötland heller.
    Jag fattar det bara inte..

• MrsHW

Man kan väl inte dra ALLA ölänningar eller gotlänningarna över kanten, för lite så är det väl var man än är nyinflyttad?
    Var du dig själv så ska du se att du snart får vänner och bekanta =)
    Min sambo är gotlänning och bor i skåne, ingen tycker illa om honom för det. Och ingen tycker illa om mig när jag är på Gotland heller, tvärt om, dom vill att vi skas flytta dit ;)

• Fjärilen72

Nej, nej, jag drar inte alla över en kant, jag undrar bara var det kommer ifrån.
    (Och lite illa känns det ju om man skulle flytta dit och ingen skulle gilla en :p)

• Disela

Undrar vad det är för skillnad, från att flytta till en ö, eller till en midre ort? Visst anses ju Öland och Gotland vaa sommar"städer". Men om du skulle sagt att du vill flytta till Halmstad eller Luleå, skulle du fått samm reaktioner då tror du? Jag tror inte det handlar så mycket om VART du vill flytta, utan snarare rädslan för någonting nytt. Att du är modig att ens tänka tanken att lämna det bekanta för att flytta någonstans där du inte känner nån (som jag uppfattade det). Själv älskar jag Gotland, menj ag vet inte om jag skulle vilja lytta dit. Antar att det är ganska svårt att få jobb.. Men det finns ju alltid förbindelser mellan öarna och fastlandet om man vill pendla.

• Fjärilen72

Nej, jag tror ju inte att jag skulle ha fått samma reaktioner om jag skuulle ha sagt att jag skulle flytta till någonstans på fastlandet, varför vet jag inte.

Jag känner inte någon där men det är också lite det som är spännande, upptäcka nya vidder och horisonter (eller hur man nu ska säga :p) + att jag älskar havet.

Sen tar ju inte färjan mer än tre timmar till Nynäs och bil/buss till Kalmar kan ju inte ta så förfärligt lång tid det heller.

• Fjärilen72
    Disela skrev 2010-01-01 22:58:22 följande:
    Undrar vad det är för skillnad, från att flytta till en ö, eller till en midre ort? Visst anses ju Öland och Gotland vaa sommar"städer". Men om du skulle sagt att du vill flytta till Halmstad eller Luleå, skulle du fått samm reaktioner då tror du? Jag tror inte det handlar så mycket om VART du vill flytta, utan snarare rädslan för någonting nytt. Att du är modig att ens tänka tanken att lämna det bekanta för att flytta någonstans där du inte känner nån (som jag uppfattade det). Själv älskar jag Gotland, menj ag vet inte om jag skulle vilja lytta dit. Antar att det är ganska svårt att få jobb.. Men det finns ju alltid förbindelser mellan öarna och fastlandet om man vill pendla.
    Jag har ju hört av kompisar som har flyttat till mindre orter att dom har upplevt det som att olk ville ge dom stryk bara för att dom flyttade dit men det har jag aldrig märkt någonting av så, ja..
  • sirisdotter

Tror det kan vara mindre lyckat att komma flyttandes från Stockholm (även man bara råkat studera och arbeta där en period i sitt liv) -  risk att man blir kallad 08 - inte populärt överallt.

• Fjärilen72
    sirisdotter skrev 2010-01-01 23:35:32 följande:
    Tror det kan vara mindre lyckat att komma flyttandes från Stockholm (även man bara råkat studera och arbeta där en period i sitt liv) -  risk att man blir kallad 08 - inte populärt överallt.
    Nja, det är väl lite både och, det är väl inte direkt någon som märker var man är ifrån om man inte säger.

Annars kan man ju bara förklara som det är, att man bodde där för plugg/jobb om det nu är en så stor sak.
  • sahara

Jag flyttade till en liten by på norra Öland för 3 år sedan. Och jag trivs jättebra !
    Folk som bor här är hur trevliga som helst. Och jag har inte haft några som helst problem att bli accepterad.

Svar på tråden Ingen idé att flytta till Öland eller Gotland?