• Anonym (villrådig)

otrohet men med känslor...

Ja, jag har varit otrogen och det är inte något jag är stolt över. Har varit tillsammans med min man sedan många år och vi har två små barn, hus och ett helt liv tillsammans. Och ändå hände detta med en kollega. Nu är det ju inte så att det bara var något som hände heller utan jag har känslor för mannen jag var otrogen med. Vad göra ?? Å ena sidan familjen, tryggheten, gemensamma vänner mm och å andra sidan en man som är hur strulig som helst och som jag inte tror man kan lita på men som jag definitivt är kär i. Kan man bara bortse från de känslorna ?? Blir tokig snart....

• Svar på tråden otrohet men med känslor...
  • Anonym (Kämpa på)

Alla förhållanden sviktar och det är nog då som man börjar öppna upp sig lite mer och blir glad om nån visar intresse för en.
    Då kanske man blir kär osv, men det är säkert bara en ytlig kärlek.
    Om du skulle bryta förhållandet för den nya mannen och vardagen kommer det är då problemen börjar uppstå.
    Om det inte funkar då hade du tänkt vara otrogen igen då?
    Det bästa du kan göra är att känna efter och rida ut känslorna för den andre mannen.    Du kan att försöka hitta tillbaka till din sambo igen, fixa barnvakt så att bara du och sambon din får egen tid.
    Tror nog att det är egentiden som fattas mellan er två och var ärlig mot han och säg att du har varit otrogen mot han så det inte kommer som en käftsmäll senare när du minst anar det.
    Sambon din kanske själv tycker att förhållandet har stannat av blivit tråkigt gissar bara för du har inte berättat hur det är mellan er två.
    Men lever man i bra förhållanden så är man inte otrogen heller så därav att jag tror att förhållandet mellan er har stannat av.

• Anonym (AnnaPanna)

Om du gått och blivit kär i en annan man bör du inte vara kvar i det förhållandet du lever i idag, vare sig det blir något med kollegan eller inte. Det är inte rätt mot någon av er!

Jag har upplevt det från båda håll och inget av dem är något vidare skoj. Jag blev kär i en kollega som hade sambo, vilket jag även hade... när jag insåg att jag var kär var det enda rätta att lämna min dåvarande. Jag kunde inte gå i mitt förhållande och låtsas om något som inte var. Så jag gick... och då trodde jag aldrig att kollegan skulle få tummen ur utan jag gjorde det för min egen skull. Men nu sitter vi här, kollegan och jag, sambos och väntar barn...

Du skriver att han är strulig kollegan? På vilket sätt? Hur som helst måste du utgå från dina egna känslor... Men låt mig fråga detta; Om din man blivit kär i en kollega... hur skulle det kännas för dig om vad hade du velat att hans skulle göra?

Huvudsaken är att du utgår från dina egna känslor och ser till att ingen annan blir sårad på vägen...

Lycka till!

• Anonym
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2010-01-02 11:35:52 följande:
    Om du gått och blivit kär i en annan man bör du inte vara kvar i det förhållandet du lever i idag, vare sig det blir något med kollegan eller inte. 
    Det här håller jag inte med om. Man kan vara kär i andra utan att för den skulle behöva lämna sitt förhållande. Det handlar om hur man hanterar det. Nu har TS varit otrogen och då kanske hennes man vill bryta, men det är isf hans beslut.
    Jag är/har varit kär i andra men har kvar mitt förhållande, som tur är, för jag älskar min sambo väldigt mycket. Jag har dock inte varit otrogen.
    Hur det är för TS kan bara hon avgöra.
  • Anonym (villrådig)

(TS)
    Jag har berättat för min man vad som har hänt i stort och att jag har känslor för en kollega men att jag ändå vill att min man och jag ska få det att fungera. Vi har ju varit tillsammans sen gymnasiet och nu är jag 34 år. Alltså en evighet.  Vi bråkar inte så mycket men jobbar mycket tvärtemot varandra och  man är alltså mycket själv med barnen. Det har varit ett tufft år och jag har redan innan detta hände varit fundersam över om jag egentligen har de rätta känslorna för min man. Jag älskar honom verkligen men kanske bara som en kompis ?
    Och nu känns det ju som helt omöjligt att bli klok på detta när man bara tänker på min kollega hela tiden trots att jag sagt åt honom att jag måste försöka hemma.

• Anonym

Jag fattar personligen inte skillnaden mellan att älska någon som en kompis och att älska med de rätta känslorna. Min partner är en kompis som jag har sex med och som jag delar mycket tid och glädje med. Det känns så pretentiöst att leta "de rätta känslorna" :)

Vildsint passion finns ju oftast mest i början av ett förhållande samt i kortare glimtar under resten av tiden tillsammans.
    Det jobbiga i din sits är att du måste välja. Välj din man och glöm kollegan eller välj kollegan och glöm din man. Men jag tycker inte valet ser ut så. Känslorna du har måste du få ha. Du kan välja din man, ha kvar känslorna för kollegan och acceptera dem men inte agera mer på dem än vad din man kan tolerera. Om din man inte står ut med att du har de känslorna så måste han välja. Du kan inte välja bort vad du känner, men du kan agera ärligt mot honom genom att berätta och säga att du vill följa reglerna ni har i förhållandet (om du vill det).
    Det är förbudet och antingen/eller-modellen som gör det så traumatiskt.
  • Anonym (AnnaPanna)
    Anonym skrev 2010-01-02 13:01:36 följande:
    Det här håller jag inte med om. Man kan vara kär i andra utan att för den skulle behöva lämna sitt förhållande. Det handlar om hur man hanterar det. Nu har TS varit otrogen och då kanske hennes man vill bryta, men det är isf hans beslut. Jag är/har varit kär i andra men har kvar mitt förhållande, som tur är, för jag älskar min sambo väldigt mycket. Jag har dock inte varit otrogen. Hur det är för TS kan bara hon avgöra.
    Herre jösses.... hur skulle det kännas för dig att höra från Din sambo att han var kär i någon annan? Skulle du bara rycka på axlarna och tänka... Jaja men vi fortsätter för kär kan man ju alltid bli? Blir du kär i någon annan så har du förmodligen inte de rätta känslorna för din nuvarande partner, isf når inte sånna känslor fram. Hoppas innerligt för din partners skull att ni har samma syn på vad otrohet är så att han vet att det är helt OK att bli kär i andra men ändå dela livet med dej.. Otrohet behöver inte handla om enbart FYSISK otrohet. Även det bästa förhållandet kan drabbas av olika former av otrohet och det gäller att inte vara egoistisk utan ge sin partner en chans att själv avgöra.
  • Anonym
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2010-01-02 17:00:27 följande:
    Herre jösses.... hur skulle det kännas för dig att höra från Din sambo att han var kär i någon annan? Skulle du bara rycka på axlarna och tänka... Jaja men vi fortsätter för kär kan man ju alltid bli? Blir du kär i någon annan så har du förmodligen inte de rätta känslorna för din nuvarande partner, isf når inte sånna känslor fram. Hoppas innerligt för din partners skull att ni har samma syn på vad otrohet är så att han vet att det är helt OK att bli kär i andra men ändå dela livet med dej.. Otrohet behöver inte handla om enbart FYSISK otrohet. Även det bästa förhållandet kan drabbas av olika former av otrohet och det gäller att inte vara egoistisk utan ge sin partner en chans att själv avgöra.
    Du har fel. Jag vet att man kan bli kär i andra även om man har de rätta känslorna för sin partner.
    Att jag skulle vara otrogen pga att jag är/har varit kär i andra under mitt förhållande är bara struntprat. Jag vet ju själv hur jag känner för min sambo, och det är verkligen kärlek.
  • Anonym (AnnaPanna)
    Anonym skrev 2010-01-02 17:46:12 följande:
    Du har fel. Jag vet att man kan bli kär i andra även om man har de rätta känslorna för sin partner. Att jag skulle vara otrogen pga att jag är/har varit kär i andra under mitt förhållande är bara struntprat. Jag vet ju själv hur jag känner för min sambo, och det är verkligen kärlek.
    Då måste jag fråga vad Din partner tycker om att du är kär i andra?

Det kanske är kärlek det du menar att du känner för din partner men det är ta mig tusan ingen sund kärlek du ägnar dig åt.

En fråga till, vad säger dina kompisar när du talar om för andra att du är KÄR i andra förutom din partner? Eftersom du tydligen tycker att det är helt OK att vara kär i andra så borde du ju således även vara helt öppen med det?
  • Anonym
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2010-01-02 17:57:14 följande:
    Då måste jag fråga vad Din partner tycker om att du är kär i andra? Det kanske är kärlek det du menar att du känner för din partner men det är ta mig tusan ingen sund kärlek du ägnar dig åt. En fråga till, vad säger dina kompisar när du talar om för andra att du är KÄR i andra förutom din partner? Eftersom du tydligen tycker att det är helt OK att vara kär i andra så borde du ju således även vara helt öppen med det?
    Min sambo förstår att det inte påverkar vårt förhållande (förutom naturligtvis på det sättet att jag slipper låtsas att jag inte har känslor som jag faktiskt har). Vi har pratat om det just för att jag tycker att det vore idiotiskt av mig att bryta upp när jag vet hur mycket jag älskar min sambo. Lyckligtvis har vi ingen konflikt.
    Varför skulle jag behöva vara helt öppen med det inför alla? Varför skulle jag behöva ta diskussioner med folk som tycker som du, när JAG vet vad jag tycker. Det räcker för mig. Det finns alltid folk som inte förstår och som tar det personligt. Jag behöver inte de kommentarerna i min vardag.
    Jag undrar dock hur många som förnekar sina känslor, eller går fullt ut och ljuger för sina respektive.
  • Anonym

Ett tillägg till inlägg #9: jag vräker inte mina känslor över min sambo. Vi har pratat om hur jag funkar, och det är förmodligen tydligt vilka personer jag fäster mig mer vid genom att jag pratar om dem och umgås med dem ibland. Men det är allt.

• Anonym (AnnaPanna)
    Anonym skrev 2010-01-02 18:08:50 följande:
    Ett tillägg till inlägg #9: jag vräker inte mina känslor över min sambo. Vi har pratat om hur jag funkar, och det är förmodligen tydligt vilka personer jag fäster mig mer vid genom att jag pratar om dem och umgås med dem ibland. Men det är allt.
    Huvudsaken är att du är öppen för din sambo och det verkar du ju vara. Det är väldigt viktigt och då har även han möjlighet att ta ställning till det hela och det verkar han ju ha gjort. Bra om det funkar för er men jag tvivlar på att det funkar för de flesta.

Huvudsaken är ärlighet och förnekar man sånna känslor och som du skriver ljuger för sin partner så är det en helt annan sak.

Sen kan ju jag tycka att det är märkligt att du inte kan prata med dina vänner med vad du har för känslor eftersom du så starkt ändå tror på dem. Men när du skriver att det är tydligt vilka du fäster dej vid för du pratar mycket om dem och umgås mer med dem, är det då sådana personer du är kär i?

Nu när du skrev att din sambo är fullt medveten om hur du fungerar och att du blir kär i andra så kan jag inte fördöma, snarare förundras över att det verkligen funkar...
  • Anonym
    Anonym (AnnaPanna) skrev 2010-01-02 18:24:30 följande:
    Men när du skriver att det är tydligt vilka du fäster dej vid för du pratar mycket om dem och umgås mer med dem, är det då sådana personer du är kär i? 
     Nu när du skrev att din sambo är fullt medveten om hur du fungerar och att du blir kär i andra så kan jag inte fördöma, snarare förundras över att det verkligen funkar...
    Ja det är personer som jag "är kär i". Jag sätter citattecken för jag vet inte hur du definierar kärlek. För mig är det kärlek. Vissa kanske definierar kärlek som "känslan man har för den man skaffar barn med", men det gör inte jag.
    Jag förundras lika mycket över att många tycker det är så obegripligt. För mig är det såhär jag funkar. Sedan sätter praktiska frågor och inte minst folks fördomar hinder för att leva helt efter känslorna.
  • rohan

Det handlar nog mest om dig själv och bekräftelse efter ytlig och snabb kärlek du är kär i kärleken själv och antagligen mer så än du är  i din sambo.

Svar på tråden otrohet men med känslor...