• gookie

Jag vill börja BARFA min hund

Min hund har hudproblem när jag bytte till färskfoder blev hon nästan så gott som bra. Nu har jag börjat med specific skin and joint pga att jag velat ha ett ledfoder på henne men nu ser jag att det sakta börjar smyga sig på igen tyvärr Eftersom färskfodret inte räckte hela vägen vill jag börja BARFA och se om jag får någon skillnad.

Vissa e helt emot detta med att börja BARFA om man inte har väldiga kunskaper. Hittade denna sidan där man fick en hel del tips. Någon som vill kika och säga sin åsikt? www.zoonen.com/perzoonen/artikel.asp
    Jag ska även beställa barfboken av Jill Mellström.
    Hur gör ni som barfar? Var får ni tag på ert kött? Vi har en ekologisk gård i närheten som har nöt och lamm vad hade jag kunnat fråga efter där? Vad ger ni för olika köttdelar? Kan komage vara en ide att ge ibland? Om jag går efter vad som står på sidan och köper hem kycklingvingar, lever, fisk mm, grönsaker av de som står rekommenderade. Tillsätter vitaminer och mineraler+omega fettsyror. Alger kanske kan vara smart. Hon får seraqutin för lederna som tillskott nu då glukosamin inte finns i specific skin and joint. 
    Jag har en hund med en tålig mage som tål det mesta. Jag menar om jag nu följer de råd som finns på sidan ger tillskott vid sidan av+börjar läser boken jag ska beställa vad e det då som kan gå så snett? Jag menar det e ju ändå så att jag måste göra något drastistkt om jag vill försöka få hennes hud på fötter igen. Eftersom färskfodret inte räckte helt och det verkar som hon har mer problem på vinter än sommar(har bara haft henne ett år)så vill jag inte köra den enkla varianten att just köpa färskfoder. Och jag vill inte medicinera henne eftersom hon ännu inte har några större bekymmer av det+att varför ska jag göra det om det nu beror på fodret?
    Nej läsa på det kommer jag göra ordentligt men under tiden kan jag ju inte bara stå bredvid och låta henne äta ett torrfoder hon verkar ha problem av. Jag vill inte byta torrfoder heller utan jag vill se vad hon får i sig!! Så fram med era åsikter och förslag
    Om jag ger kycklingvingar får jag då öka köttgivan pga benen?
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-02 13:12
    Har nu tagit kontakt med Jippotimas och hon ska hjälpa mig att starta
  • Svar på tråden Jag vill börja BARFA min hund
  • gookie
    Labbematte skrev 2010-01-02 20:07:52 följande:
    Finns mycket bra info här också: uk.groups.yahoo.com/group/NordBARF
    Hhmmm kommer inte in på sidan men jag har kontaktat Jipotimas. Köper du från dom?
  • Miss Pride

Jag har köpt hund av Jill och även gett BARF då min andre hund matvägrade ibland trots att hans mage kurrade av hunger(oxå boxer). De har aldrig ätit så bra, pälsen blir jätte fin och de mådde jättebra på den maten! Kan jag rekomendera.

• gookie
    Miss Pride skrev 2010-01-03 10:16:47 följande:
    Jag har köpt hund av Jill och även gett BARF då min andre hund matvägrade ibland trots att hans mage kurrade av hunger(oxå boxer). De har aldrig ätit så bra, pälsen blir jätte fin och de mådde jättebra på den maten! Kan jag rekomendera.
    Åh vad kul då kanske du har lust att svara på några frågor innan jag tar och slår henne en signal imorgon igen?
  • gookie

Hunden ska ha mellan 30-70% kött och 30-70% grönsaker? Hur vet jag var min hund ska ligga? E det hundar med ex övervikt, proteinkänslighet eller annat som ska ligga på de lägre givorna kött?

Eftersom korvarna e i 500 g korvar hur gör jag då om jag ska ha t ex 380 g kyckling jag menar jag kan ju inte frysa ner den igen. 
    Hur länge håller det sig öppnat i kylen? 
    Vad jag fattat så ska min hund ha ca 3% av hennes kroppsvikt e detta baserat på enbert kött eller på både grönsaker+kött?
    Kan man ge mald kyckling istället för vingar? De innehåller ju ben och därmed kalcium de också
    Finns det något smart sätt att dela korvarna då de e frysta? Jag antar att de kommer i fryst tillstånd?
    Mycket frågor snälla om du vill svara på de du kan så slipper jag ta och överösa henne med alla frågor i telefon
  • tamate

ts, testa med att ge din hund unj en matsked med matolja varje dag ett tag, kanske hunden blir bättre i huden. Den mesta mat som finns på marknaden idag innehåler på tok för lite med fett och för mycket salt vilket gör lite känsliga hundar mer motagliga. Skadar ju inte att testa för hunden blir inte dålig av det. Och jag har hjälpt många hundar med problem på det sättet. Funkar även med helt vanligt margarin.

• gookie
    tamate skrev 2010-01-03 10:58:48 följande:
    ts, testa med att ge din hund unj en matsked med matolja varje dag ett tag, kanske hunden blir bättre i huden. Den mesta mat som finns på marknaden idag innehåler på tok för lite med fett och för mycket salt vilket gör lite känsliga hundar mer motagliga. Skadar ju inte att testa för hunden blir inte dålig av det. Och jag har hjälpt många hundar med problem på det sättet. Funkar även med helt vanligt margarin.
    Det funkar dessvärre inte. Dessutom har jag tröttnat helt på torrfoder för jag har ingen aning om vad som finns i. T om i mitt dyra specificfoder för 970 kr så e största ingrediensen spannmål. Nej hon får anima care olja och i rätt stor mängd. Men tack ändå
  • tamate
    gookie skrev 2010-01-03 11:04:10 följande:
    oki, har du testat med att bada henne i joddipax? ibland kan det hjälpa men man får göra det upp till 3 ggr och lämna joddipaxen i. På ljusa hundar ser det roligt ut en stund för dom blir helt gul men det försvinner efter en halvtimme.
    Minm or har räddat några hundar som vet inte kunnat hjälpt och ägaren har blivit rek att avliva hunden men så gör mor den behandlingen så blir dom helt frisk =)
  • Labbematte

Matolja är ju inte direkt bra fett (margarin skulle jag aldrig äta själv än mindre ge till min hund), ska man tillsätta fett så är det bättra med fiskolja eller märg.

Till TS, jag barfar inte nu för jag bor så långt bort från bra ställen att handla på utan ger färskfoder mest, plus att jag slänger in lite kycklingvingar/-halsar/oxhjärta/lever etc när det finns på affären.

När det gäller grönsaker/kött så är det egentligen upp till dig själv, jag är relativt restriktiv med grönsaker, för ger man tillräckligt med ägg och lever och har möjlighet att ge varierad köttgiva så får hunden alla vitaminer etc som den behöver. Tycker du kan starta med rätt lite grönsaksmix och sen öka så länge avföringen är bra.

Jag har en hund som smälter ben extremt bra och en som inte smälter ben särskilt bra, så det kan också variera. Om man har en hund som inte smälter ben jättebra kan man tillsätta benmjöl istället. Det brukar märkas på hur hård avföringen blir.

Jag vet inte hur alla Jipotimas korvar är med avseende på kalciuminnehåll, kyckling och vom (som jag tror är rätt bra balanserade), men vilt tror jag har lägre- dock så är det en korv med mer näringsinnehåll i övrigt.

En upptinad korv kan ligga i kylen i några dagar. Hundar är av naturen asätare så man ska inte tro att de har samma krav på färskhet som våra magar {#lang_emotions_wink}

Hur många % kroppsvikt en hund behöver per dag varierar jättemycket. Börja med 3% totalt och öka eller minska efter hur kroppsvikten förändras.

• gookie

Du menar jodopax kanske? Du jag e nästan säker på att hennes problem kommer inifrån som det ofta handlar om vid hudbesvär så e det bara att försöka hitta rätt kost. Henne problem sitter på tassar öron och ögon så det e inte bara på ett specifikt ställe. Även lite problem med analsäckar. Eftersom huden nästan läkte helt från övergången till färskfoder men inte räckt hela vägen så hoppas jag på BARF dieten bara att jag har så mycket att sätta mig in i först Nu ska jag få hjälp med schema av jipotimas i början annars hade det inte gått

• gookie
    Labbematte skrev 2010-01-03 11:14:29 följande:
    Matolja är ju inte direkt bra fett (margarin skulle jag aldrig äta själv än mindre ge till min hund), ska man tillsätta fett så är det bättra med fiskolja eller märg. Till TS, jag barfar inte nu för jag bor så långt bort från bra ställen att handla på utan ger färskfoder mest, plus att jag slänger in lite kycklingvingar/-halsar/oxhjärta/lever etc när det finns på affären. När det gäller grönsaker/kött så är det egentligen upp till dig själv, jag är relativt restriktiv med grönsaker, för ger man tillräckligt med ägg och lever och har möjlighet att ge varierad köttgiva så får hunden alla vitaminer etc som den behöver. Tycker du kan starta med rätt lite grönsaksmix och sen öka så länge avföringen är bra. Jag har en hund som smälter ben extremt bra och en som inte smälter ben särskilt bra, så det kan också variera. Om man har en hund som inte smälter ben jättebra kan man tillsätta benmjöl istället. Det brukar märkas på hur hård avföringen blir. Jag vet inte hur alla Jipotimas korvar är med avseende på kalciuminnehåll, kyckling och vom (som jag tror är rätt bra balanserade), men vilt tror jag har lägre- dock så är det en korv med mer näringsinnehåll i övrigt. En upptinad korv kan ligga i kylen i några dagar. Hundar är av naturen asätare så man ska inte tro att de har samma krav på färskhet som våra magar Hur många % kroppsvikt en hund behöver per dag varierar jättemycket. Börja med 3% totalt och öka eller minska efter hur kroppsvikten förändras.
    Tusen tack Men e inte grönsakerna väldigt viktiga då de även äter magsäcken på djuren?
  • Labbematte
    gookie skrev 2010-01-03 11:18:46 följande:
    Tusen tack Men e inte grönsakerna väldigt viktiga då de även äter magsäcken på djuren?

Finns väldigt mycket olika åsikter i frågan {#lang_emotions_wink}
  • MaddeliB

<!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.postbody1 {mso-style-name:postbody1; mso-ansi-font-size:9.0pt; mso-bidi-font-size:9.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} -->

En vanlig missuppfattning är att man inte "vågar" BARFa för att torrfodret är så himla bra. Torrfoder är skapat för att underlätta för oss husdjursägare (ungefär som micromat), så att vi ska slippa BARFa.
    Du har lika lite någon aning om han får vad han behöver om du ger enbart torrfoder - enbart torrfoder ger t ex inga levande enzymer och inga naturliga vitaminer. Med enbart torrfoder är det svårare för systemet att tillgodogöra sig näringen vid obalanser i magen osv. Även med enbart torrfoder kan du få bristtillstånd och du får sämre mage och sämre immunförsvar vilket i sin tur leder till ökad risk för sjukdomar.

Du verkar ha lite koll på det där med bra foder, men många tror ju på reklamen. Ja om du dricker coca cola zero så kommer det en helikopter genom taket också ;) Några av dom vanligaste fodren i sverige som säljs av de flesta veterinärer, är rent gift!

Så länge du ger ett bra torrfoder som grund, och kött (helst rått), ägg fisk etc och fett (
    osaltat smör eller ister) + någon form av kalk t ex ost och sardiner.....så får han det han behöver. Med ett torrfoder till 50-75% kan det aldrig bli fel om du följer ovanstående enkla recept. Jag ger allt rått. Ägg kan ges kokt, stekt eller rått (ibland)....rå äggvita ska man inte ge så ofta eftersom den förstör ett B-vitamin.

Nötkött, vilt, lamm....vill man vara försiktig så tillagar man fisk, gris(fläsk) och kyckling. Och Grönsakerna är inte viktiga - de är mer något man KAN ge i LITEN omfattning om dom tycker om det.

• gookie
    MaddeliB skrev 2010-01-03 11:22:38 följande:
    <!-- /* Style Definitions */ p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal {mso-style-parent:""; margin:0cm; margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-font-family:"Times New Roman";} span.postbody1 {mso-style-name:postbody1; mso-ansi-font-size:9.0pt; mso-bidi-font-size:9.0pt;} @page Section1 {size:612.0pt 792.0pt; margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt; mso-header-margin:36.0pt; mso-footer-margin:36.0pt; mso-paper-source:0;} div.Section1 {page:Section1;} --> En vanlig missuppfattning är att man inte "vågar" BARFa för att torrfodret är så himla bra. Torrfoder är skapat för att underlätta för oss husdjursägare (ungefär som micromat), så att vi ska slippa BARFa. Du har lika lite någon aning om han får vad han behöver om du ger enbart torrfoder - enbart torrfoder ger t ex inga levande enzymer och inga naturliga vitaminer. Med enbart torrfoder är det svårare för systemet att tillgodogöra sig näringen vid obalanser i magen osv. Även med enbart torrfoder kan du få bristtillstånd och du får sämre mage och sämre immunförsvar vilket i sin tur leder till ökad risk för sjukdomar. Du verkar ha lite koll på det där med bra foder, men många tror ju på reklamen. Ja om du dricker coca cola zero så kommer det en helikopter genom taket också ;) Några av dom vanligaste fodren i sverige som säljs av de flesta veterinärer, är rent gift! Så länge du ger ett bra torrfoder som grund, och kött (helst rått), ägg fisk etc och fett ( osaltat smör eller ister) + någon form av kalk t ex ost och sardiner.....så får han det han behöver. Med ett torrfoder till 50-75% kan det aldrig bli fel om du följer ovanstående enkla recept. Jag ger allt rått. Ägg kan ges kokt, stekt eller rått (ibland)....rå äggvita ska man inte ge så ofta eftersom den förstör ett B-vitamin. Nötkött, vilt, lamm....vill man vara försiktig så tillagar man fisk, gris(fläsk) och kyckling. Och Grönsakerna är inte viktiga - de är mer något man KAN ge i LITEN omfattning om dom tycker om det.
    Var inlägget menat till mig? För jag förespråkar ju inte torrfoder Det var hon på jipotimas som sa att grönsaker e väldigt viktigt och vad jag förstått så ligger hon inne med stor kunskap i ämnet? Fast det e klart att alla har ju olika åsikter vad det än gäller
  • tamate
    gookie skrev 2010-01-03 11:16:34 följande:
    Du menar jodopax kanske? Du jag e nästan säker på att hennes problem kommer inifrån som det ofta handlar om vid hudbesvär så e det bara att försöka hitta rätt kost. Henne problem sitter på tassar öron och ögon så det e inte bara på ett specifikt ställe. Även lite problem med analsäckar. Eftersom huden nästan läkte helt från övergången till färskfoder men inte räckt hela vägen så hoppas jag på BARF dieten bara att jag har så mycket att sätta mig in i först Nu ska jag få hjälp med schema av jipotimas i början annars hade det inte gått
    oki, håller tummarna för er att du får till det =)
    (jupp har blivit sämre för var graviditet på att stava och är nu inne i min 3e så fastän jag rättar så ser det hemskt ut)
    lycka till på er =)
Svar på tråden Jag vill börja BARFA min hund