• Elisia

Privat BVC i Gbg?

Hej! Finns det någon som känner till om det finns någon privat BVC-mottagning i Göteborg motsvarande den MVC som finns hos Barnmorskegruppen? Tycker att den BVC vi tillhör är så tråkig och ligger illa till. Kan man välja BVC i annan stadsdel än den man bor i annars?

/Elisia

• Svar på tråden Privat BVC i Gbg?
  • mojkan

Det verkar inte som om man får välja. Trodde jag skulle få gå på det BVC som ligger där jag gick på MVC (Kungshöjd) men då tillhörde jag inte den, trots att jag tillhörde deras MVC! Så jag fick gå till ett nytt ställe (Tredje Långgatan) där jag tillhör men det ligger sämre till än det andra för mig. Plus att detta stället inte har vågar så man kan väga bebben själv vilket det andra har. Tycker att jag kunde få gå kvar på Kungshöjd men så får man visst inte göra...

• Elisia

Man blir ju galen på att man aldrig kan få välja själv... Det pratas så jäkla mycket om valfrihet i det här landet men när det gäller väldigt många saker så är det bara att gilla läget.
    Någon annan som vet?

• Norpan81

vetinte om det finns något privat, men jag har bytt bvc påg att vi inte trivdes på ett och det var inga som hellst problem... fast det är 4 år sedan.

• Morfen

Du skriver om Barnmorskegruppen men det verkar inte vara ngt alternativ för dig eller? De är annars väldigt proffsiga och bra där. Kostar ingenting eftersom de är anslutna, bara om man vill göra ultraljud och sånt hos dem annars skriver de gärna remiss till Östra eller Mölndal. www.barnmorskegruppen.se/

Det finns eller åtminstone fanns en barnmorskemottagning på Fridkullagatan i Johanneberg också, de är dock inte anslutna och när jag pratade med dem förra året så skulle det kosta ca 6000:- att gå hos dem under en hel graviditet. (hittade dem inte på Gula Sidorna så jag vet inte om de finns kvar...)

Klart du får välja bvc i en annan stadsdel. Ska du gå på nån föräldrautbildning så är det kanske roligare dock att vara på den du hör till för sedan kanske ni fortsätter att träffas och när du är hemma och är mammaledig så kanske de andra föräldrarna bor i närheten.. det är väl det enda, annars är det viktigaste att du känner förtroende för barnmorskan.

• Moomin

Morfen: Jag tror inte ts undrade över om det fanns någon mer privat barnmorskemottagning utan om det fanns någon barnavårdscentral som var privat och ansluten till primärvården så som Bmg.

Vad jag vet finns det inte det. Jag kan iofs ha fel (har inte kollat så där jättenoga). Men visst hade det varit bra om Bmg oxå hade haft Bvc. Jag hade gärna fortsatt där istället för att gå till Kungshöjd. :)

• Morfen

Ja men det ser jag ju nu. Åh vad vimsig jag är. Förlåt TS - jag läste din fråga alldeles för slarvigt!!

• Elisia

Ingen fara Morfen... Ja, det var alltså en privat BVC jag är ute efter. Tyckte att det fungerade så bra på Barnmorskegruppen och skulle vilja ha en motsvarighet till den när det gäller BVC. Vi får väl leta vidare? Om någon hör något så tjoa till!

/Elisia

• Autumn

BMG har inte BVC-mottagning. Har frågat...

Svar på tråden Privat BVC i Gbg?