neelliee skrev 2010-01-02 14:58:37 följande:
Fast att andra gör fel betyder väl inte att man själv får göra fel? Skillnaden mellan hund och katt är ju att hundägaren SER att hunden bajsar. Katten som är frigående kan ju bajsa utan att ägarna ser. Jag gillar inte heller kattbajs men det är betydligt svårare att komma åt det problemet för kattägare. Självklart ska kattägarna plocka upp om de ser sin katt bajsa, men det måste ju just SE det först.
Fast nu försvarade jag ju inte hundägare som inte plockar upp bajset efter sina hundar, tvärtom, jag kallade dom idioter. Men påpekade samtidigt att misstag kan hända, alla hundägare man ser ute som inte plockar upp bajset är helt enkelt inte folk som inte bryr sig. Det händer att man står där och skäms och så smått hatar sig själv för att man inte tog med sig hela jävla rullen ut liksom.
Skillnaden är att kattägare med utekatt tydligen skiter i konsekvenserna av att ha ett husdjur kutandes ute. Som hundägare skulle jag aldrig släppa min hund lös om jag visste att den med det kunde ställa till med skit som jag inte kan förhindra.
Skulle min hund kunna få för sig att gräva upåp grannens rabatt och skita i den medan jag inte såg så skulle jag helt enkelt inte ge den chansen.
Folk med utekatter i tex villaområden eller i stan sätter borde kanske inte alltid ha katt.