Manchester skrev 2010-01-03 20:47:44 följande:
Nu är jag som sagt 40 år fyllda. Första gången jag kokade kaffe, enligt instruktioner, var jag kanske tio. Det blir alltså mindre än en gång per år. Dessutom har jag ibland kokat till en person, ibland till tio. Dessutom - och det är den viktigaste anledningen - så vill inte alla ha sitt kaffe på samma sätt. Om jag någon gång gör kaffe till mina gäster, istället för att låta dem göra det själva, så frågar jag hur de vill att jag gör det. Om jag jämför min amerikanska kompis, som vill ha kaffe där man ser botten på muggen, med min man, som helst vill att skeden ska kunna stå för sig själv i sörjan, så är det viss skillnad. Men sådant kanske inte du bryr dig om? Det viktiga är att du serverar något som kallas kaffe, inte att gästerna gillar det? Att bry sig om andra människors önskemål är annars också ett exempel på att vara normalt funtad, i alla fall som jag ser det.
Nu handlade iof inte tråden om huruvida du kan koka kaffe som passar varje enskild individs tycke och smak utan OM det tillhör allmänbildning att kunna koka kaffe överhuvudtaget...vilket jag självklart tycker att det gör.
Vill man ha sitt kaffe på nåt speciellt sätt får man berätta det i så fall. Precis som
jag berättar hur jag vill ha mitt te hos tedrickarna starkt som fan med en gnutta mjölk i, låt tekulan ligga kvar i koppen tack).
Jag kan dessutom inte klara min vardag utan kaffe på morgonen by the way....
än mindre klä mig å knyta skorna....
Och tydligen så besitter vi kaffedrickare ett uns mer förståelse för ironi än ickedrickare....
thanks again....