Inlägg från: morotsland |Visa alla inlägg
  • morotsland

Allmänbildning att kunna koka kaffe?

Att inte kunna erbjuda kaffe till folk man bjuder hem är rätt ohyfsat

• morotsland

Eftersom det är så löjligt lätt att göra kaffe är det bara fånigt att låtsas som att man inte kan. Om man nu tillhör både en släkt och en vänkrets där ingen dricker kaffe (och det kan ju inte vara så vanligt) är det naturligtvis inget man behöver fundera över. Annars är det självklart att man kan erbjuda kaffe eller te om man har gäster. Jag dricker inte te efter maten själv men självklart har jag gott te hemma och kokar det till de som föredrar te framför kaffe.

• morotsland

Jag äter inte kakor och tårta (tycker faktiskt att det är direkt äckligt) men jag bakar det när det är kalas för att bjuda andra (för precis som med kaffe gillar de flesta tårta) och jag bakar till jobbet om det är en arbetsplats där man är ansvarig för fika ibland. Bara för att man själv inte uppskattar något behöver man ju inte vara oförskämd.

• morotsland
    Cornellia skrev 2010-01-03 00:23:29 följande:
    Där har vi helt olika uppfattningar. I princip ingen dricker kaffe enligt min erfarenhet.
    I Sverige dricker en väldigt stor majoritet kaffe. Att ha hamnat i en vänkrets och en släkt där ingen dricker kaffe i Sverige kan inte vara vanligt.
  • morotsland

Det är allmänbildning att kunna baka, koka potatis och laga annan enkel mat också. Oavsett om man äter det själv eller inte.

• morotsland
    Cornellia skrev 2010-01-03 00:32:33 följande:
    Det är ganska vanligt här på universitetet iaf. Skulle säga att majoriteten vill ha te eller inget alls efter sittningarna.
    Sittning? Statistiken säger (om jag minns rätt) att 70-80% är kaffedrickare, sen är det en del utöver dessa som dricker kaffe ibland men inte varje dag.
  • morotsland
    giftgrodan skrev 2010-01-03 00:41:50 följande:
    i en vanlig kaffebryggare ja, men det finns nog modeller som jag skulle undra hur man skulle göra. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara ohyfsat att inte kunna erbjuda gäster kaffe, varför i herrans namn skulle just det vara ett krav?
    Om man vet att ens mat- eller fikagäster inte dricker kaffe är det givetvis inte ohyfsat, annars frågar man rimligen vilka som vill ha te och kaffe och fixar det. oavsett vad man vill ha själv.
  • morotsland
    Manchester skrev 2010-01-03 00:49:31 följande:
    Och? Mer än 70-80% äter kött, men man kan ändå inte kräva av en vegatarian att han ska bjuda på biff, eller hur? Eller att han ska veta hur man lagar till en kalvstek.
    Jag tror att de flesta vegetarianer kan laga till kötträtter. Bortsett från det är jämförelsen helt orimlig. Att vara vegetarian är en etisk övertygelse, att inte gilla kaffe är en bara smak- och vanefråga. Jag ogillar köttindustrin etc och skulle inte bjuda gäster på kött. Men bara för att jag personligen inte tycker att tex kakor är gott innebär det ju inte att jag inte serverar det om andra gillar det. Dessutom är köttätare i de allra flest fall fullt nöjda med vegetarisk mat medan de flesta kaffedrickare inte gillar att inte få kaffe efter mat eller vid fika.
  • morotsland

Om nån bjöd hem mig på fika eller middag utan att ha kaffe hemma skulle jag tycka att det var rätt mysko, de flesta människor vill ha kaffe och man vill göra sina gäster glada. Sen gör alla inte gott kaffe men det är en annan sak. Två mått för kannan tycker jag behövs och det uppskattades av pensionärerna när jag jobbade i vården ("Åh, äntligen nån som kan göra ordentligt kaffe").

• morotsland

Fö är jag grym på att göra tårtor trots att jag tycker att det är så äckligt, det kan vara kul att anstränga sig för andra och inte bara tjura för att man själv inte gillar något populärt.

• morotsland
    Pejgan skrev 2010-01-03 20:59:25 följande:
    Ja men jag förväntar mig inte att någon som INTE dricker kaffe kan bedöma hur mycket/lite kaffe som behövs, om måtten är för stora eller små koppar, om ett mått ska vara rågat/struket och vad som menas med det. Helt enkelt tycker jag itne att det är allmänbildning att göra en drickbar kopp kaffe. Och nej, man måste inte veta att en sorts vatten ger starkare kaffe än en annan eller att Löfbergs Lila smakar annorlunda än Gevalia men det lär man sig med tiden. Och första 20ggr man gör kaffe smakar det (om man inte har tur) skit.
    Kaffedrickare har olika åsikter om smaker och styrka men någon allmän uppfattning om hur man gör hyfsat gott kaffe är det klart att man ska ha, tex inte ta för vana att bjuda på pulverkaffe. Annars får man väl fråga sina gäster hur de vill ha det.
  • morotsland
    Manchester skrev 2010-01-04 11:15:34 följande:
    Den dag i alla fall hälften av kaffedrickarna fattar att en tre år gammal påse Lipton Yellow Label som får ligga i ljummet vatten inte är "hyffsat gott" te så slutar jag att servera pulverkaffe. Deal?

Klart man ska servera gott te även om man inte är tedrickare. Jag lagar god veganmat också trots att jag inte är vegan, det handlar bara om att anstränga sig lite grann för folk man tycker om.
  • morotsland
    MissMurrig skrev 2010-01-04 12:08:47 följande:
    Men om man inte har en kaffebryggare då? Jag föredrar pulverkaffe, så det är det enda jag har hemma. Och jag ÄLSKAR kaffe och dricker det varje dag, varför är det så fel med pulver? Då kan ju alla få precis så starkt kaffe de vill, istället för att behaga kanske bara hälften av gästerna, om hälften vill ha starkt och hälften svagt. Jag KAN göra bryggkaffe också, men tycker inte det är anmälbildning att kunna göra det.
    För att pulverkaffe är äckligt...tycker de flesta kaffedrickare. Men jag är inte så knusslig, jag dricker hellre pulverkaffe än inget kaffe alls.
  • morotsland
    MissMurrig skrev 2010-01-04 12:20:05 följande:
    Det beror kanske på vilket märke man använder? Jag tycker oftast det är godare med pulver än med brygg. Jag köper inget billigt kaffe. Och jag har aldrig träffat någon som tycker det är äckligt. De flesta säger "vilket gott kaffe". Tycker man inte om det säger man väl inget alls? Men hur gör man om man inte har bryggare då? Förväntar sig alla att folk har det när man kommer på middag eller fika?
    Visst beror det på märke också, det är stor skillnad, billigt pulverkaffe är hemskt.
    Hmm, nej jag förväntar mig inte bryggkaffe, bara jag får kaffe så.
Svar på tråden Allmänbildning att kunna koka kaffe?