Allmänbildning att kunna koka kaffe?
Att inte kunna erbjuda kaffe till folk man bjuder hem är rätt ohyfsat
Att inte kunna erbjuda kaffe till folk man bjuder hem är rätt ohyfsat
Eftersom det är så löjligt lätt att göra kaffe är det bara fånigt att låtsas som att man inte kan. Om man nu tillhör både en släkt och en vänkrets där ingen dricker kaffe (och det kan ju inte vara så vanligt) är det naturligtvis inget man behöver fundera över. Annars är det självklart att man kan erbjuda kaffe eller te om man har gäster. Jag dricker inte te efter maten själv men självklart har jag gott te hemma och kokar det till de som föredrar te framför kaffe.
Jag äter inte kakor och tårta (tycker faktiskt att det är direkt äckligt) men jag bakar det när det är kalas för att bjuda andra (för precis som med kaffe gillar de flesta tårta) och jag bakar till jobbet om det är en arbetsplats där man är ansvarig för fika ibland. Bara för att man själv inte uppskattar något behöver man ju inte vara oförskämd.
Det är allmänbildning att kunna baka, koka potatis och laga annan enkel mat också. Oavsett om man äter det själv eller inte.
Om nån bjöd hem mig på fika eller middag utan att ha kaffe hemma skulle jag tycka att det var rätt mysko, de flesta människor vill ha kaffe och man vill göra sina gäster glada. Sen gör alla inte gott kaffe men det är en annan sak. Två mått för kannan tycker jag behövs och det uppskattades av pensionärerna när jag jobbade i vården ("Åh, äntligen nån som kan göra ordentligt kaffe").
Fö är jag grym på att göra tårtor trots att jag tycker att det är så äckligt, det kan vara kul att anstränga sig för andra och inte bara tjura för att man själv inte gillar något populärt.